Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
خاش؛ سرزمین استعداد‌های درخشان بخش کشاورزی سیستان وبلوچستان - خبرگزاری برگزیده های ایران
سیستان و بلوچستان

خاش؛ سرزمین استعداد‌های درخشان بخش کشاورزی سیستان وبلوچستان

شیرزاد کمالی امروز در گفت و گو با خبرنگار برگزیده های ایران در زاهدان اظهار کرد:  حدود ١٠ هزار و٣٠٠ هکتار از اراضی شهرستان خاش به کشت محصولات زراعی است که عمده ترین آنها گندم وجو،ذرت سبزیجات برگی وغده ای، گیاهان علوفه ای،برنج و غیره است.

وی با اشاره به توانمندی شهرستان در زمینه تولید محصولات باغی بیان داشت: سطح زیر کشت باغات، ١٠ هزار هکتار است که سالیانه بالغ بر ۴٢ هزار تن میوه هایی نظیر خرما، انار، پسته، زردآلو، هلو، بادام، مرکبات، زیتون، توت گردو به بازار عرضه می‌کند.

کمالی شاخص های برتر خاش در محصولات زراعی و باغی را، در تولید سبزیجات برگی و غده ای علوفه،پسته، انار، زردآلو، توت و خرما برشمرد و گفت خرمای ربی ارگانیک روتک دارای شهرت جهانی

است.

مدیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بخش اعظم سبزیجات برگی استان در این شهرستان تولید می‌شود و در عین حالی که شهرستان خاش برتر در زمینه تولید محصولات گلخانه‌ای است، بخش اعظم محصولات گلخانه‌ای خاش هم به خارج از کشور صادر می‌شود و این امر در ایجاد ارزش افزوده و خلق فرصت های شغلی جدید و پایدار کمک شایانی کرده است.

وی با تاکید بر ظرفیت های ممتاز شهرستان در دامپروری بیان داشت:  خاش با ٣٨٢ هزار رأس دام سبک و سنگین یکی از قطب های دامپروری استان بوده و سالیانه بیش از ١۴ هزار تن شیر و گوشت قرمز تولیدی شهرستان راهی بازار می‌شود.

کمالی یکی دیگر از شاخص های بخش کشاورزی خاش را در تولید گوشت مرغ برشمرد و گفت: ٣۵ واحد مرغداری فعال، سالیانه با تولید ۵ هزار ۵٠٠ تن گوشت مرغ بیشترین تولید گوشت مرغ در استان را داراست و از این حیث نه تنها شهرستان خودکفا بوده بلکه مازاد تولید نیز به شهرستان های مجاور عرصه می شود.

کمالی وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی وغذایی را بعنوان مکمل زنجیره ارزش در بخش کشاورزی برشمرد و افزود: ۱۲ واحد صنایع تبدیلی وغذایی در زمینه های تولید خوراک دام، تولید فرآورده های لبنی، کشتار دام و طیور، پسته و ذرت وسایر بخش های مربوط مشغول فعالیت هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش را بهشت تولید گیاهان دارویی برشمرد و افزود: به همین جهت عسل تولیدی شهرستان شهرت خاصی دارد و در سال های اخیر نیز باتوجه به شرایط آبی و کاهش ذخایر آن توسعه کشت و کار گیاهان دارویی در دستور کار مدیریت قرار گرفته است

انتهای پیام/۷۵۰۰۵/ص


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا