فارس

خانه‌های خلاق؛ راهی برای برون‌رفت از بیکاری در فارس

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، استان فارس سال‌ها است که با مشکل اشتغال و بالا بودن نرخ بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند و طرح‌های مختلفی برای برون‌رفت از این مشکل طراحی و اجرا شده است که دستگاه های دولتی و سازمان های مختلف با اجرای برنامه های متنوع به دنبال بهبود این وضعیت هستند.

 اما قشر بسیار مهمی که می‌توانند در این راه ، کارساز باشند مردم هستند. مردم با ارائه ایده ها، طرح ها  و راه اندازی کسب و کارهای کوچک می توانند هم برای خود کسب و کار راه اندازی نمایند و هم برای دیگران باعث اشتغال زایی شود مشاغل خانگی یکی از مهم‌ترین ایده هایی است که می تواند باعث این موضوع شود.

در زمینه کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی همواره این مسئله مطرح بوده است که هر فردی خلاقیت، نوآوری و مهارت داشته باشد می‌تواند در راه اندازی کسب و کار موفق باشد پس خلاقیت نکته حائز اهمیتی است که عامل سبقت گیری از دیگران نیز می شود و می تواند یک کسب و کار را نسبت به دیگر کسب و کارها متمایز نشان دهد.

در استان فارس، استقبال خوبی نسبت به مشاغل خانگی وجود دارد و نهادهای مختلفی از جمله بهزیستی، کمیته امداد، سپاه، جهاد دانشگاهی، اداره کار و تعاون اجتماعی و … در راستای ترویج این مشاغل خانگی فعالیت می کنند همچنین اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از دیگر اقدامات مهم دولت بوده که استان فارس نیز این طرح را اجرا کرده که اجرای این طرح می‌تواند بسیاری از مشکلات استان فارس را رفع نمایید.

بانوان فارس؛ پیشرو در توسعه مشاغل خانگی

در این زمینه، مدیر اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان فارس در گفتگو با خبرنگار فارس بیان داشت: طرح ملی توسعه  مشاغل خانگی در ۳۱ استان کشور در حال اجرا می باشد و این طرح از آبان ماه سال ۹۹ در استان فارس نیز شروع به کار کرد.

علی اکبر زاهدیان نژاد  افزود: دولت در راستای اشتغال زایی، به دنبال استراتژی های متنوعی می باشد یکی از آنان، راه اندازی کسب و کارهای کوچک و مشاغل خانگی است که در واقع برای گروهی از جامعه می‌تواند بسیار مفید باشد که اگر انتخاب و شناسایی این افراد و ارزیابی ایده آنها به درستی صورت گیرد همچنین کمک‌ها و حمایت مناسبی از آنها صورت بگیرد، میتوان در این راه موفق شد.

وی با اشاره به اینکه در کسب و کارهای خانگی، بانوان تمایل بیشتری دارند، گفت: آقایان نیز در این نوع از مشاغل خانگی فعالیت می کنند اما اکثر این افرادی که به این نوع از کسب و کارها روی می آورند بانوان هستند و به دلیل اینکه سرمایه اندکی می خواهد، می توانند در محیط خانه اقدام به اشتغال زایی نمایند.

زاهدیان نژاد با اشاره به اینکه افراد پیش از ورود به این نوع از کارها باید آموزش های لازم را ببینند، افزود: کارآموزان، پس از کسب آموزش و مهارتهای لازم،  مناسب با نیاز بازار اقدام به راه‌اندازی این نوع از کارها کنند و با داشتن خلاقیت دست از روش‌های سنتی بردارند و به دنبال تولید همراه با تنوع و نوآوری باشد؛ که این خلاقیت باید هم در ایده و ارائه طرح کار وجود داشته باشد و هم در موقع تولید و عرضه لحاظ شود.

وی با اشاره به فعالیت جهاد دانشگاهی در توانمندسازی افراد و مهارت آموزی به آنها جهت ایجاد مشاغل خانگی گفت: امیدواریم که در پایان این طرح بیش از ۳ هزار مشاغل خانگی راه ‌اندازی شود؛ در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی۲۳ رشته لحاظ شده است که در آمایش سرزمینی برای استان فارس ۱۷ رشته در نظر گرفته شده و قالی‌بافی و تولید پوشاک بیشترین استقبال را داشته است.

مشاغل خانگی؛ راه‌اندازی حرفه‌ با سرمایه اندک

یک دانش آموخته ارشد مدیریت نیز در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص اهمیت راه اندازی این گونه مشاغل گفت: امروزه توجه ویژه ای به کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی می شود و یکی از مهمترین استراتژی ها در نظام برنامه ریزی کشورهای توسعه یافته می باشد؛ در کشور ما نیز توجه به این موضوع از چند جهت دارای اهمیت ویژه ای است.

 محمود خردمند ادامه داد: با توجه به تحریم های ظالمانه ای که علیه کشور می شود و درگیر مسائل مالی و پولی است که از سوی دیگر باعث مشکلات معیشتی برای خانواده ها شده، در نتیجه با توجه به اینکه بسیاری از خانواده ها سرمایه های بزرگی برای راه اندازی کسب و کار ندارند، یکی از بهترین روش ها ، راه اندازی کسب و کار مشاغل خانگی است؛ راه اندازی چنین کارهایی علاوه بر درآمدزایی می تواند باعث برون رفتن اعضا خانواده از مشکلات مختلف باشد.

وی بیان کرد: با پیدایش بحران کرونا، اهمیت این نوع از کسب و کارها بیشتر خود را نشان داده و این نکته را یادآور می شود که در وقایع، حادثه و بحران ها، راه اندازی کسب و کارهای کوچک می تواند یک راهکار مناسب باشد پس می طلبد دولت برنامه ریزی مناسبی در تقویت این نوع کارها داشته باشد.

این استاد دانشگاه گفت: از جمله مشخصه ها و ویژگی های مشاغل خانگی، پایین بودن هزینه تولید  همچنین نرخ سرمایه اولیه است پس خانواده ها با مبالغ کم و سرمایه های اندک نیز می توانند کارآفرینی کنند و برای دیگر اعضاء خانواده نیز اشتغال ایجاد نمایند.

خردمند گفت: در کسب و کارهای کوچک، به دلیل چابک بودن می توان در زمان اندک و به خوبی تغییراتی در آن ایجاد کرد حتی م یتوان بر اساس نیاز روز بازار، این استراتژی تولید را تغییر داد و هر زمان که با مشکل و چالشی روبرو شدند در صورتی که برنامه ریزی مناسب داشته باشند، می توانند در کسب و کار خود تغییراتی ایجاد کنند؛ این در حالی است که تغییر استراتژی در کسب و کارهای بزرگ هزینه بر، زمان بر و دارای سختی های فراوان است.

وی در پاسخ به این سوال که با یک سرمایه کم، افراد چه نوع کسب و کاری را می توانند راه اندازی کنند، افزود: در گام اول باید بررسی اجمالی و تحقیقی میدانی  صورت گیرد تا به شناخت صحیحی از محیط دست یابند که این کالای تولیدی مورد نیاز بازار می باشد؟ و تقاضای کافی را دارد؟ اگر بر اساس نیاز بازار تولید نمایند می توانند موفق باشند بنابراین ارزیابی و ارائه ایده مناسب منطبق با وضعیت بازار و میزان تقاضا، از مهمترین مسائل است.

مشاغل کوچک؛ رقبای جدی برای کارخانه‌های بزرگ

خردمند با اشاره به اینکه مشاغل کوچک حتی می توانند رقبای جدی برای کارخانه های بزرگ باشند، اظهار داشت: نباید اینگونه کارآفرینی ها را دست کم گرفت ؛ کارخانه های بزرگ هزینه های سربار زیادی دارند اما یک کارآفرینی با ارزیابی مناسب می تواند در این حد نیز موفق باشند؛ در این راستا طرح کارخانه داران بدون کارخانه در دنیا مثال زدنی است که صنایع کوچک و به هم پیوسته توانسته اند موفقیت های زیادی به دست بیاورند.

این استاد دانشگاه گفت: مردم باید بدانند کسب و کارهای کوچک و خانگی به ۳ دسته تقسیم می شوند ارائه دهنده خدمات، تولیدکننده و زنجیره تامین کننده از جمله آنها است؛ ارائه دهنگان خدمات بخش عمده ای از کسب و کارهای کوچک هستند و حتی می توان آن را جزء پردرآمدترین این دسته ها نیز به شمار آورد و استقبال زیاد مردم از این نوع کارها به دلیل نیاز بسیار کم به سرمایه اولیه است و تنها با توانمندی و مهارت های لازم می توانند این گونه کارها را راه اندازی کنند.

وی در ادامه تولیدی های خانگی را  از دیگر دسته های کسب و کار کوچک برشمرد که از نظر مردم عادی جایگاه ویژه ای دارد و جزء اولین ایده های افرادی است که برای اولین بار وارد این نوع از کسب و کارها می شوند.

این کارشناس گفت:  متاسفانه بعضا این نوع تولیدها درآمد زیادی ندارد اما اگر نوآوری و خلاقیت و نیازسنجی بازار انجام گیرد، می تواند درآمدزایی بسیار زیادی داشته باشد و به صورت زنجیره ای نیز گسترش یابد.

خردمند ادامه داد: به مشاغل خانگی بر اساس زنجیره تامین کالا و خدمات در کشور ما، کمتر پرداخته شده است در حالی که می توان با ورود به این نوع شغل ها کمک کننده به دیگر تولیدی ها باشیم برای مثال وقتی کارخانه ای اقدام به تولید ابزاری می کند نیازمند برخی از تجهیزات جزئی می باشد پس کسب و کارهای کوچک می توانند با تامین این تجهیزات جزئی هم برای خود درآمدزایی کسب کنند و هم اینکه نیاز آن کارخانه تولیدی بزرگ را تامین نماید که به این کار زنجیره تامین گفته می شود؛ زنجیره تأمین شامل همه اطلاعات، محصولات، مواد و بودجه بین مراحل مختلف ایجاد و فروش یک محصول به کاربر نهایی است.

این دانشجوی دکترای کارآفرینی، عامل موفقیت یک کسب و کار نسبت به دیگر مشاغل را مربوط به مساله نوع تولید و خدمات دانست و بیان داشت: مشتری به دنبال مقایسه است و هر چیزی که تفاوت چشمگیر و کیفیت بالاتری داشته باشد را انتخاب می کند؛ راهکار رسیدن به این مساله داشتن خلاقیت و ارائه ارزش افزوده به مشتری می باشد پس اگر این خلاقیت باشد می توان از دیگران موفق تر بود.

وی با تاکید بر فرهنگ سازی لازم بر ترویج کسب و کارهای کوچک و خانگی افزود: سیاستگذاری دولت در این زمینه اهمیت بالایی دارد و باید با تسهیلات مناسب و با حجم بالا به دنبال این مساله باشیم.

خردمند گفت: متاسفانه تعداد کم این حمایت ها با نیازهای واقعی جامعه هم خوانی ندارد؛ اگر این حمایت ها افزایش یابد، باعث استقبال بیشتر مردم خواهد شد همچنین باید به مساله آموزش ها نیز توجه کرد؛ انتظارات کارشناسان بر این است که دولت با اجرای برنامه های مختلف، مردم را با این استراتژی مهم آشنا کنند.

انتهای پیام/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا