زنجان

خروجی نشست خبری ثبت احوال زنجان تقریبا هیچ!/مدیری که حال ارائه آمار ندارد

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از زنجان، نشست خبری مدیرکل ثبت احوال استان زنجان پس از چند سال وقفه در برگزاری نشست و همچنین عدم اعلام آمار وقایع حیاتی برگزار شد.

در این نشست که قرار بود به مناسبت روز ثبت احوال برگزار شد، مدیرکل ثبت احوال تقریبا به هیچ یک از سؤالات درباره آمار و قصوراتی که تاکنون ثبت احوال داشته پاسخ نداد و علت عدم اعلام آمار را جلوگیری از التهاب در جامعه اعلام کرد.

این در حالی بود که مدیرکل ثبت احوال استان در ابتدای جلسه اعلام کرد که این نشست متفاوت‌تر از قبل خواهد بود، اما در نهایت به هیچ یک از سوالات خبرنگاران پاسخ داده نشد.

مدیرکل ثبت احوال استان در ابتدا از اجرای پروژه سببی نسبی خبر داد و گفت: این طرح درخت‌واره به ازای هر فرد ایجاد شده و نسبیت و سببیت او در آن درج شده و با اطلاعات هویتی ثبت‌احوال مطابقت داده می‌شود.

سید علی شفیعی همچنین از اجرای طرح جوانی جمعیت خبر داد و افزود: آنطور که صاحب نظران و کارشناسان می‌گویند در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا ۳۰ سال آینده باز است و در این دوره باید فکری به حال افزایش و رشد جمعیت جوان کشور کرد در همین راستا تسهیلاتی برای این مهم مصوب شده است.

وی همچنین ضمن توضیح طرح جوانی جمعیت گفت: در راستای افزایش باروری زنان مسؤولیت‌هایی به دانشگاه علوم‌پزشکی در رابطه با افزایش فرزند آوری و تک‌فرزندی محول شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان در ادامه گزارشی از آمار وقایع حیاتی ارائه کرد و گفت: سال گذشته ۱۵ هزار و ۱۴۶ ولادت و ۸۲۲۷ ازدواج ثبت شده که نسبت به سال ۹۸، رشد دارد و در ۹ ماهه امسال ۱۱ هزار و ۳۳۴ ولادت و در ۷ ماهه امسال ۴ هزار و ۹۴۳ ازدواج ثبت شده و نسبت ولادت پسران بیشتر از دختران است.

شفیعی در ارتباط با تفاوت آمار اعلامی علوم پزشکی و ثبت احوال نیز گفت: علت این است که مثلا فرزند یک خانواده در تهران متولد می‌شود، ولی شناسنامه را در ابهر می‌گیرد یا مثلا در شهرستان طارم شهرستان طارم موالید اغلب در استان گیلان به دنیا می‌آیند ولی در این استان برای آن‌ها شناسنامه صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آمار را باید مرکز آمار ارائه دهد، افزود: مقایسه در رابطه با ازدواج و طلاق باید پس از پایان سال صورت گیرد و سامانه ثبت اسناد آنها را تجمیع کند و سپس اعلام شود.

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان در ادامه توضیحاتی در ارتباط با صدور کارت ملی و روند آن ارائه کرد و گفت: همانطور که همه می‌دانند هفته گذشته وزیر کشور نیز اعلام کردند که کارت‌هایی که در نوبت صدور هستند، نصف تا پایان سال و نصف تا پایان نیمه اول سال آینده چاپ خواهد شد و در تاخیر سازمان ثبت احوال نقشی ندارد، چون ابتدا باید بدنه را بدهد که ثبت احوال کارت را چاپ کند.

وی تصریح کرد: وقتی کسی درخواست کارت هوشمند ملی را بدهد، دیگر مشکلی از نظر دریافت خدمات نخواهد داشت و بر اساس این درخواست دستگاه‌های اجرایی باید خدمات مربوط را به شهروند ارائه دهند.

 

در مورد سن ازدواج استان زنجان نسبت به کشور وضعیت خوبی دارد

شفیعی در پاسخ به سوالی درباره کودک همسری هم گفت: در مورد سن ازدواج هم استان زنجان نسبت به کشور وضعیت خوبی دارد، اما آمار را در آخر جلسه اعلام می‌کنم، که این آمار هم ارائه نشد. 

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان گفت: بر اساس قانون افرادی که ۱۳ سال تمام دارند با اجازه ولی خودشان می‌توانند ازدواج کنند و این کودک همسری محسوب نمی‌شود، اما اگر افراد کمتر از این سن داشته باشند، افراد حکم رشد می‌گیرند و بر این اساس دفتر ثبت ازدواج می‌تواند ازدواج را ثبت کند.

شفیعی درباره طرح جوانی جمعیت نیز گفت: در اینجا سطح جانشینی مطرح است که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز بیان شده است، اما در سطح کشور تلاش این است که به آن برسیم و زنجان هم در این زمینه پایین نیست و با کشور یکی است، هر چند که تلاش داریم استان در این زمینه اول شود.

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان در پاسخ به سوالی درباره عدم اعلام آمارهای ثبت احوال بیان کرد: ما در ارائه آمار مشکلی نداریم، اما نمی‌خواهیم گاها با ارائه آمار التهاب در جامعه ایجاد شود، چون گاها باعث سوء استفاده می‌شود، هر چند ثبت احوال کاری به افراد ندارد و نخستین سند هویتی افراد در ثبت احوال ثبت می‌شود و کاری به چپ و راست و دین کسی نداریم و شناسنامه‌‌های ما همه یک رنگ است.

وی گفت: آمار را در کشور حتما باید مرکز آمار اعلام کند و الان علوم پزشکی یک آمار، بهزیستی یک آمار و سازمان پزشکی قانونی یک آمار می‌گوید، پس این آمارها باید یکنواخت باشد.

شفیعی در اعتراض به علت امتناع از ارائه آمار در نشست خبری گفت: جلسه‌ای با معاون سیاسی دارم که قرار است بخشی از آمار را در دیدار با وی اعلام کنم اما در اعتراض دوباره به این موضوع گفت، منظورم را بد گفتم، من هیچ آماری برای معاون سیاسی آماده نکرده‌ام و وظیفه اداری این بوده است که به دیدار وی برویم.

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت معیشتی کارکنان خود از جواب دادن طفره رفت و گفت: بالغ بر ۱۰۳ سال است که ثبت احوال در حال خدمت‌رسانی است و امسال ۱۰۴ سالگی تاسیس ثبت احوال را پیش روی داریم‌.
وی گفت: در این یک قرن همکاران ما به عنوان پاسداران و نگهبانان هویت و با هم و غم آحاد مردم سر و کار داشته‌اند و به نوعی عواطف و احساسات مردم را در قالب وقایع حیاتی ۴ گانه به ثبت رسانده‌اند.

وی در پایان به علت فرا رسیدن موعد جلسه مشترک با معاون سیاسی جلسه را خاتمه داده و محل جلسه را ترک کرد.

انتهای پیام/۷۳۰۰۵


 2021-12-25 10:06:48

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا