اخبار روز

دبیرکل ناتو جنگ اوکراین را به چین ربط داد!

دبیرکل ناتو جنگ اوکراین را به چین ربط داد!

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز شنبه در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: اروپا بیدار شو، ما باید با چالش چین مواجه شویم.

این پیام دبیرکل ناتو خطاب به شرکت‌کنندگان در این کنفرانس امنیتی جهانی بود که در مونیخ گرد هم آمدند.

رئیس ائتلاف نظامی ناتو، مستقیماً جنگ روسیه در اوکراین را به چین ربط داد و به نگرانی در مورد آغاز جنگ پکن با تایوان اشاره کرد؛ جزیره‌ای خودگردان که پکن روی آن ادعای مالکیت دارد. او هشدار داد: «آنچه امروز در اروپا اتفاق می‌افتد، ممکن است فردا در شرق آسیا رخ دهد.»

استولتنبرگ تاکید کرد که مسکو «اروپای متفاوتی را می‌خواهد»، در حالی که پکن «از نزدیک نظاره‌گر بهایی است که روسیه می‌پردازد – یا پاداشی که برای تجاوز خود دریافت می‌کند.» او افزود: «حتی اگر جنگ فردا به پایان برسد، فضای امنیتی ما برای درازمدت تغییر می‌کند.»

اظهارات استولتنبرگ در پس‌زمینه گفت‌وگوهای گسترده‌تر میان متحدان غربی درباره نحوه نزدیک شدن به چین است و این در حالیست که گفته می‌شود چین تهدیدات نظامی علیه تایوان انجام می‌دهد و صنایع خود را با کمک دولت تقویت می‌کند. در حالی که کشورهایی مانند ایالات متحده متحدان خود را تحت فشار قرار داده‌اند تا پکن را زیر نظر داشته باشند و از اقتصاد چین فاصله بگیرند، برخی دیگر در مورد تبدیل چین به «دشمن» احتیاط پیشه کرده‌اند.

دبیرکل ناتو هشدار داد که متحدان غربی باید در هر دو جبهه نظامی و اقتصادی متحد عمل کنند. او خاطرنشان کرد: جنگ در اوکراین، خطر اتکای بیش از حد به رژیم‌های استبدادی را آشکار کرده است.

او از غرب خواست تا وابستگی به مواد خام چین را کاهش دهد و افزود: نباید اشتباه مشابهی را با چین و دیگر رژیم‌های استبدادی مرتکب شویم.

ینس استولتنبرگ همچنین نسبت به صادرات فناوری‌های کلیدی به این کشور هشدار داد. و در حالی که استولتنبرگ بر دشمنان خارجی تمرکز می‌کرد، از متحدان ناتو هم درخواست کرد که از منازعات داخلی خودداری کنند. او گفت: ما نباید موانع جدیدی بین اقتصاد آزاد و باز ایجاد کنیم. مهمترین درس جنگ در اوکراین این است که آمریکای شمالی و اروپا باید در کنار هم بایستند.

استولتنبرگ تاکید کرد که یک سال پس از حمله «تمام‌عیار» روسیه به اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه «برای صلح برنامه‌ریزی نمی‌کند، بلکه برای جنگ بیشتر برنامه دارد.» دبیرکل ناتو گفت: ما باید آنچه را که اوکراین برای کسب پیروزی و غلبه به عنوان یک کشور مستقل و دارای حاکمیت در اروپا به آن نیاز دارد، بدهیم.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا