سیاسی

در نشست علنی امروز مجلس چه گذشت؟/ ذره‌بین مجلس بر متخلفان ارز دولتی و یقه‌سفیدهای بورس

به گزارش خبرنگار پارلمانی برگزیده های ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه ۱۱ آبان) خود  گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درمورد عملکرد حسن روحانی، رئیس وقت ستاد ملی کرونا، گزارش کمیسیون اصل نود قانون اساسی در مورد علت قطع برق و خاموشی های مکرر در تابستان اخیر و گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان بورس و اوراق بهادار را در دستور کار داشتند.

پیش از آغاز جلسه علنی امروز مجلس، نمایندگان در یک نشست غیر علنی گزارش رئیس کمیسیون مشترک رسیدگی به طرح جمعیت گزارشی را از جزئیات این طرح به نمایندگان ارائه کرد.

قالیباف: خانواده‌ها در اولویت سیاستگذاری قرار می‌گیرند

در ابتدای نشست علنی محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود گفت: امروز مفتخریم که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پس از گذشت حدود یک دهه از تصویب طرح تعالی جمعیت و خانواده در شورای عالی انقلاب فرهنگی در مجلس یازدهم به سرانجام رسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی  اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در تیرماه سال گذشته یک بار دیگر تذکر دادند که اقدامات یک دهه گذشته در حوزه جمعیت و حمایت از خانواده علیرغم تاکیدات فراوان ایشان عملا نتایج چشمگیر و موثری نداشته است و همین دلیل حمایت از خانواده و رسیدگی به دغدغه‌های آنها در تمامی حوزه‌ها از مهم‌ترین اهداف و اولویت‌های مجلس یازدهم بوده است که با اجرای کامل این قانون توسط دولت به بخشی از این اهداف دست پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: در فرهنگ ایرانی ـ‌ اسلامی خانواده و منافع آن در اولویت است و سیاست‌گذار موظف است که منابع خود را برای حمایت از خانواده‌ها به کار گیرد. با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت منافع خانواده‌ها در اولویت قرار گرفته است. در این قانون خانواده‌ها در اولویت تسهیلات مسکن مشوق‌های اقتصادی، تسهیلات آموزشی و تسهیلات شغلی قرار می‌گیرد و در یک جمع‌بندی می‌توان گفت حمایت از خانواده و مادران در سیاست‌گذاری‌های فرهنگی و اجتماعی کشور در اولویت خواهد بود.

قالیباف خاطرنشان کرد: در این قانون احکام روشنی صادر شده است که با اجرایی شدن آنها توسط دولت مردم عزیزمان تأثیرات آنها را به طور ملموسی در زندگی خود مشاهده خواهند کرد.

رئیس مجلس اظهار داشت: تلاش مجلس بر این است که در سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری طوری تدبیر شود که جامعه بیش از دهه‌های اخیر دوستدار فرزندآوری و خانواده باشد و خانواده کماکان محوریت خود را به عنوان مهم‌ترین جزء تشکیل‌دهنده جامعه ایرانی و اسلامی حفظ کند.

وی افزود: مجلس یازدهم بر این باور است که مسائل مربوط به خانواده و جمعیت مسأله‌ای چند بعدی و وابسته به زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی کشور است.

قالیباف خاطرنشان کرد: عزم این مجلس بر آن است که از پنجره جمعیتی باز کنونی در کشور علیرغم فرصت‌سوزی‌های گذشته بهره لازم را ببرد.

* جزئیات تخلفات کرونایی حسن روحانی/ ارجاع پرونده به دستگاه قضا

در ادامه نشست علنی گزارش این کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص عملکرد حسن روحانی در ستاد ملی مقابله از سوی سیدمحمد پاکمهر نایب رئیس کمیسیون قرائت شد. در این گزارش تاکید شد که عموم مردم ایران از عملکرد ستاد ملی مقابله با کرونا، وزارتخانه‌ها و در رأس آن حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق رضایت نسبی ندارند.

این گزارش نشان می‌دهد علیرغم تلاش‌های صورت گرفته وزارت بهداشت برای مقابله با ویروس کرونا این اقدامات مؤثر واقع نشده و شاهد سوء مدیریت در این بخش به ویژه در ایام نوروز سال جاری بودیم.

تصمیمات اشتباه رئیس جمهور وقت در پایان سال ۱۳۹۹ وعادی انگاری وضعیت بیماری در نوروز ۱۴۰۰، برنامه ریزی برای عادی شدن وضعیت در نوروز  ۱۴۰۰و عادی انگاری آن از سوی رئیس جمهور، عدم توجه رئیس جهمور به تذکرات و سخنان وزیر بهداشت، برخورد غیر مسوولانه و متناقض با موضوع سفرهای برون مرزی در اوج پیک چهارم، تغییر موضع رئیس جمهور پس از قرمز شدن اکثر استان ها، برخورد رییس جمهور در مقابل هشدارهای نظارتی، تصمیمات و اقدامات  نادرست روحانی به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا، اظهارات غیر کارشناسی و متناقض رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا، عدم برنامه ریزی موثر و منسجم برای تولید و واردات واکسن کرونا، نگاه خوشبینانه به خارج از کشور و عدم سرمایه گذاری اساسی بر روی تولید داخل و عدم برنامه ریزی دقیق و ظرفیت بسیار پایین شبکه های بهداشت برای تزریق واکسن از جمله قصوراتی بود که در این گزارش محرز شد. 

نتیجه سیاست‌ها و برنامه‌های اجرا شده دولت و شخص رییس جمهور به عنوان رییس ستاد ملی مقابله با کرونا برای کنترل این بیماری تا کنون به گونه ای بوده که ۵ خیز اپیدمی به وقوع پیوسته و حتی خیز ۴ و ۵ بهم پیوسته بودند و باعث مرگ و میر شدید در هموطنان شد و در بسیاری از مناطق با وجود بیماران نیازمند به بستری بیش از ظرفیت تخت‌های بستری مواجه شدیم و همچنان جزء کشور‌های بالای مرگ و میر نسبت به جمعیت کشور هستیم.

نمایندگان مجلس پس از قرائت گزارش بررسی عملکرد حسن روحانی رئیس جمهور سابق در ستاد ملی مقابله با کرونا با ارجاع آن به قوه قضائیه به منظور بررسی تخلفات صورت گرفته موافقت کردند.

*ارسال پرونده ترک فعل‌های روحانی در ستاد کرونا به قوه قضاییه

نمایندگان مجلس پس از قرائت گزارش بررسی عملکرد حسن روحانی رئیس جمهور سابق در ستاد ملی مقابله با کرونا با ارجاع آن به قوه قضائیه به منظور بررسی تخلفات صورت گرفته موافقت کردند. 

قرار است ترک فعل‌های صورت گرفته شخص حسن روحانی در ستاد کرونا در قوه قضائیه بررسی شود. از ۲۳۴ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس، ۱۶۷ نماینده به ارجاع این گزارش به قوه قضائیه موافقت کرده و ۲۸ نماینده هم مخالف بودند ضمن اینکه ۱۵ نماینده هم رای ممتنع دادند. 

*گزارش خاموشی‌های گسترده تابستان ۱۴۰۰/ تخلف وزارت نیرو از اجرای احکام قانونی

گزارش کمیسیون اصل نود قانون اساسی در خصوص علل بروز خاموشی‌های گسترده در تابستان ۱۴۰۰ و خسارت به بخش خانگی و تولید دستور کار دیگر امروز مجلس بود. 

علی خضریان نماینده مردم تهران و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در گزارش قرائت شده با بیان اینکه بررسی‌های اولیه حکایت از مدیریت غلط و بی‌توجهی به سهم بخش خصوصی در تقویت صنعت برق کشور دارد، اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته می‌توان این عوامل را به عنوان مهم‌ترین علل مشکلات صنعت برق و خاموشی‌های گسترده برشمرد؛ ناترازی در عرضه برق، عدم تفکیک امور حاکمیتی صنعت برق از امور تصدی‌گری، وجود یک هزار قرارداد نیمه تمام و بلاتکلیف و متوقف مانده، قیمت‌گذاری دستوری و عدم ارائه یارانه به بخش تولید و عدم اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، عدم اجرای ماده ۱۰ قانون برنامه ششم توسعه و ماده ۶ قانون حمایت از صنعت برق کشور.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه با اشاره به چالش‌های صنعت برق کشور از جمله اختلاف ۱۰ هزار مگاواتی میان ظرفیت تولید و نیز میزان مصرف برق در کشور تصریح کرد: مصرف برق در اوج بار در تابستان امسال حدود ۱۶ هزار مگاوات رشد داشته است و در این میان بدهی ۵۱ هزار میلیارد تومانی دولت به صنعت برق که تا پایان سال ۹۸ محاسبه شده است، بر مشکلات افزوده است.

خضریان همچنین فقدان نهاد تنظیم‌گر مستقل در بازار برق، نبود اراده در وزارت نیرو برای اجرای مصوبات قانونی مجلس و تأثیر تحریم‌های ظالمانه را از مهم‌ترین چالش‌های صنعت برق کشور برشمرد و گفت: از مهم‌ترین علل خاموشی‌های اخیر می‌توان به عدم تناسب میان قیمت تمام‌شده و قیمت فروش برق اشاره کرد که منجر به افزایش بی‌رویه و بدمصرفی و نیز افزایش ریسک سرمایه‌گذاری و بی‌انگیزگی نیروگاه‌ها شده است.

وی همچنین به خروج حدود ۶ هزار مگاوات از توان نیروگاه‌های برقابی از مدار به دلیل خشکسالی اشاره کرد و افزود: تلفات ۱۰ درصدی برق نیز در این خاموشی‌ها تأثیر گذار بوده است، در حالی که این رقم در کشورهای توسعه‌یافته کمتر از ۵ درصد است.

به گفته سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، واردات و استفاده از دستگاه‌های پرمصرف سرمایشی و لوازم خانگی که منجر به سهم ۳۵ درصدی مصرف برق در بخش خانگی شده است و نیز استخراج رمزارزها که بنا بر گزارش وزیر سابق نیرو عدد ۲ هزار مگاوات برای آن تخمین زده می‌شود، از دیگر عوامل بروز خاموشی‌های گسترده در تابستان اخیر بوده است.

خضریان در بخش دیگری از این گزارش به ارائه پیشنهاد‌ات کمیسیون اصل نود برای حل این معضل و جلوگیری از خاموشی‌های بعدی پرداخت.

مجلس تکلیفش را با مسئولان سابق صنعت برق روشن کند

محمد علیپور نماینده مردم ماکو و چالدران در مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون اصل نود در خصوص خاموشی‌های گسترده در تابستان امسال، ضمن تشکر از گزارش این کمیسیون گفت: تابستان اخیر شرایط بسیار سختی برای کشور بود و درست است که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری مناسبی در صنعت برق نداشته‌ایم، اما قطعی‌های مکرر برق خانوارها را با سختی مواجه کرد.

وی افزود: در این مدت هر جا سر زدیم گلایه‌ها و شکایت‌های بسیاری به ما کردند و کشاورزان نیز به خاطر قطعی‌های مکرر برق دچار ضرر و زیان‌های غیرقابل جبران شدند و محصولات آنها که باید در چند نوبت آبیاری شوند دچار آسیب شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: مجلس باید تکلیفش را با صنعت برق و مسئولان آن روشن کند که چرا امسال و در روزهای آخر کار دولت و در ایام انتقال قدرت، باید این معضل بزرگ در برق کشور پیش بیاید و کل مردم را اذیت کند؟!

مسئولان سابق وزارت نیرو با دیکتاتوری کشور را به تنش آبی کشاندند

در جریان قرائت این گزارش مهرداد ویس کرمی، عضو مجمع نمایندگان استان لرستان در مجلس با بیان اینکه وزارت نیرو در سال‌های گذشته در دست جریان خاصی قرار داشته است، گفت: این جریان بدون توجه به مسائل علمی و کارشناسی و با دیکتاتوری کشور را به سمت تنش‌های آبی برده‌اند.

 سیدجلیل میرمحمدی نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی هم در تذکری بعد از قرائت گزارش کمیسیون اصل ۹۰ درباره خاموشی‌های اخیر برق در کشور در تذکری اظهار داشت: خطر کمبود برق و خاموشی‌ها همچنان وجود دارد و ضروری است که مجلس از طرق مختلف و به ویژه کمیسیون اصل ۹۰ آن را بررسی کند.

محمدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس هم با اشاره به مشکلات صنعت برق کشور، به تخلف صورت گرفته در محاسبه نرخ برق مصرفی خانوارها اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو با این کار دست در جیب مردم کرده است.

* تصویب تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد دولت سابق در ارز ۴۲۰۰ تومانی

در ادامه نشست علنی امروز مجلس محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۱ آبان) مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: درخواست جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت درباره  تحقیق و تفحص از اقدامات دولت در اجرای قانون تامین کالای اساسی مردم و تخصیص ارز ۴۲۰۰ و ارز نیمایی و قوانین حقوق و دستمزد به این کمیسیون رسید مبنی بر اینکه دولت تخلفاتی دارد بر اساس ماده ۲۱۲ ایین نامه داخلی تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد دولت در اجرای قانون اقدام کردیم.

وی با اشاره به متن تحقیق و تفحص  افزود: سوال اصلی این بود که دولت در اجرای قانون تامین کالای اساسی مردم و تخصیص ارز ۴۲۰۰ و ارز نیمایی و قوانین حقوق و دستمزد تخلفاتی دارد که بر اساس ماده ۲۱۲ آیین نامه داخلی تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه عملکرد دولت در اجرای قانون را داریم و سوال فرعی نیز این بود که چرا دولت قانون را اجرا نمی کند؟

*دولت قبل، بودجه ۸ میلیارد دلاری کالاهای اساسی سال جاری را ظرف ۴ ماه خرج کرد

 جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در تشریح علت تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد دولت سابق در ماجرای ارز ۴۲۰۰ تومانی، به عنوان نماینده متقاضیان این درخواست اظهار داشت: ارز ۴۲۰۰ تومانی بر مبنای قانون گذاشته نشد بلکه آقای اسحاق جهانگیری به یک باره تصمیم گرفت وقتی ارز جهش پیدا کرد، ارز ۴۲۰۰ تومانی را بر مبنای واردات قرار دهد و آن زمان هرچه نمایندگان سوال کردند پاسخ قانع کننده ای دریافت نشد.

وی با بیان اینکه در وهله اول ارز ۴۲۰۰ تومانی به همه کالاها، حتی کالاهای غیر ضروری تخصیص داده شد که ما گزارش های آن را از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی دریافت کردیم افزود: این اقدام باعث شد بخشی از منابع هدر رود که بعد از آن گفتند این ارز صرفا به ۱۸ کالا اختصاص یابد که در سفره مردم تاثیر بگذارد اما بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس باز هم کالاهای ضروری با همان ارز اصلی تامین می شد که در این رابطه دلالانی نیز دستگیر شدند که از منابع ارز ۴۲۰۰ تومانی سوءاستفاده می کردند در حالی که این ارز برای دهک های پایین بود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردم همچنان کالاهای ضروری را به سختی تامین می کنند و به خاطر عدم تغذیه مناسب دچار مشکل هستند و برای تامین برنج، گوشت و مرغ و برخی کالاهای دیگر با مشکل مواجه اند؛ حتی ارز ۴۲۰۰ تومانی به دلیل واردات برخی از کالاهای غیر ضروری به تولید داخلی نیز آسیب زد.

کوچکی نژاد با بیان اینکه ۶۰ میلیارد دلار از سال ۹۷ برای ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شد، یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ گزارش آمد که ۸ میلیارد دلار در بودجه برای این ارز اختصاص داده شد و دولت در ۴ ماه اول آن را مصرف کرد اما چیزی در سفره مردم دیده نشد. همچنین از سوی دولت جدید درخواست داده شد که اگر می خواهیم نتیجه بگیریم باید این میزان به ۱۸ میلیارد دلار برسد.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز خود بعد از قرائت گزارش کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد دولت در مورد ارز ۴۲۰۰ منابع و مصارف با این تقاضا موافقت کردند. 

از ۲۲۳ نماینده حاضر در نشست علنی مجلس، ۱۷۴ نماینده با انجام تحقیق و تفحص از عملکرد دولت سابق در ارز ۴۲۰۰ تومانی موافقت کردند و ۹ نماینده هم مخالفت کردند ضمن اینکه ۴ رای هم ممتنع بود. 

* تصویب تحقیق و تفحص از سازمان بورس/ ضرر ۷۰ میلیارد دلاری مردم و افت ۳۰ درصدی شاخص

گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان بورس و اوراق بهادار دستور کار دیگر جلسه علنی امروز مجلس بود که در این گزارش اعلام شد شاخص بورس در ماه‌های اخیر ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و ردم ۷۰ میلیارد دلار ضرر کردند.

بر این اساس در پرونده بورس متخلفین عبارتند از  وزیر امور اقتصادی و دارایی، اعضای حاضر در جلسه شورای عالی بورس و اوراق بهادار به جز عضو ناظر مجلس شورای اسلامی، اعضای هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار که قوه قضائیه، هیئت رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری مرجع رسیدگی به تخلفات آنها هستند. 

عدم رعایت تشریفات قانونی در نحوه دعوت و تشکیل جلسات رسمی شورایعالی بورس و اوراق بهادار منجر به ممانعت از اعمال نظارت مجلس شورای اسلامی بر اجرای قانون و  استنکاف از قانون و اجرای ناقص قانون و نقض قانون در تعیین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تخلفاتی است که در گزارش به آنها اشاره شده است. 

بعد از قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس از ۲۱۸ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس ۱۷۴ نماینده با تحقیق و تفحص از سازمان بورس موافقت کرده و ۸ نماینده رأی مخالف دادند ضمن اینکه ۸ رأی هم ممتنع بود.

* یقه سفیدها جواب دهند

در جریان قرائت این گزارش حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی نماینده متقاضیان تحقیق و تفحص از سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: وضعیت فعلی بورس در کشور بسیار اسفبار است و میلیون‌ها نفر سهامدار اصلی و خانواده‌های آنها امروز منتظر تصمیم نمایندگان مجلس هستند تا آنهایی که برای جیب خود سرمایه مادی مردم و از آن مهمتر اعتمادشان به دولت را سلب کرده‌اند، مجازات شوند.

وی افزود: در خصوص افزایش شاخص و افت تاریخی آن که موجب شد ۹۰ درصد سرمایه ملت در حدود ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان ذوب شود، ۲ شائبه وجود دارد؛ ابتدا اینکه تأمین کسری بودجه دولت از طریق دست انداختن در سرمایه مردم در بورس و دوم اینکه اشخاص دانه درشت سیاسی، حقوقی‌ها، شرکت های کاغذی و کارگزاران در یک سال چه میزان از سرمایه ملت را به جیب زدند.

نماینده فلاورجان در مجلس تصریح کرد: بررسی تحولات رخ داده در سازمان بورس و اوراق بهادار و چگونگی و علت واقعی تشویق میلیونی مردم به حضور در بورس بدون دادن آموزش لازم به ملت و بررسی اینکه آیا در این فرآیند دولت دنبال کسری بودجه بوده یا خیر، سوال اصلی متقاضیان تحقیق و تفحص است.

وی با اشاره به یقه سفیدهایی که طی یک سال گذشته ده‌ها میلیارد تومان از بورس به جیب زده‌اند باید به سزای عمل خود برسند، خاطر نشان کرد: افزایش نرخ بهره بین بانکی و فروش اوراق توسط دولت، فروش سهام توسط دولت به منظور جبران کسری بودجه و شایعه قیمت‌گذاری دستوری در صنعت فولاد، تأییدها و تکذیب‌های پی در پی برای عرضه صندوق‌های ETF دولتی، فروش‌های هیجانی حقوقی‌های بازار در نمادهای مختلف و … از جمله مسائلی است که موجب شد سقوط شاخص بورس رخ دهد. رشد حبابی شاخص، علت تشویق روحانی به حضور مردم در بورس بدون هیچ‌گونه آموزش، گرانفروشی سهام، فروش سهام کاغذی از دیگر مسائل مرتبط با موضوع مذکور است.

* قدردانی مجلس از واکنش سریع رسانه ملی در ماجرای حمله سایبری به سامانه توزیع بنزین

در بخش پایانی نشست علنی امروز بیانیه ۲۳۰ نماینده مجلس در تقدیر از واکنش سریع و اطلاع رسانی به موقع رسانه ملی در ماجرای حمله سایبری به سامانه توزیع بنزین قرائت شد. 

در این بیانیه تاکید شده بود: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی عمیقا بر این باوریم که انتخاب این رویکرد اعتماد مردم به صدا و سیما را بیش از پیش افزایش خواهد داد و ظرفیت های بالقوه و بی بدیل رسانه ملی در گسترش ارزش های انسانی، اجرای اصول اسلام و تحقق اهداف انقلاب اسلامی را بیش از پیش به فعلیت در خواهد آورد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا