کردستان

دستاوردهای سفر وزیر نیرو به کردستان/ برطرف‌شدن مشکل آبی سنندج و بانه تا آبرسانی به روستاهای فاقد آب شرب

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از سنندج، کمبود آب در بانه و طعم و بوی بد آب شرب در سنندج از جمله مشکلاتی است که مردم چند سال است با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مطالبه‌ای به حقی که در دولت قبل بارها وعده به رفع این مشکل داده شد.

خبرگزاری برگزیده های ایران طی این مدت در قالب گزارش‌های متعددی با عناوین «کم‌آبی در کمین بانه/ چالش استاندار جدید کردستان با ذخیره آب سدهای بانه» و «سنندج؛ غیزانیه کردستان/ پاسکاری «طعم و بوی بد آب شرب» در ادارات»«رنج سنندجی ها از بو و طعم نامطلوب آب شرب/ کلافگی مردم از صف‌های طولانی در چشمه‌های طبیعی» و…مشکل مردم را اطلاع‌رسانی و پیگیری کرد و صدای مردم را به گوش مسئوولان رساند.

نخستین عکس‌العمل به گزارش بانه را استاندار کردستان با انتخاب این شهرستان به عنوان نخستین مقصد سفرهای استانی خود نشان داد و وزیر نیرو نیز نسبت به حل این مشکل تا قبل از آغاز فصل گرما قول مساعد داد.

علی‌اکبر محرابیان در بدو ورود به سنندج در مصاحبه با خبرنگاران رسانه‌ها، بازدید و بررسی طرح‌های نیمه‌تمام حوزه آب و برق را هدف سفر به کردستان دانست و گفت: تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام آبرسانی کردستان در اولویت قرار می‌گیرد.

وزیر نیرو افزود: متاسفانه کردستان با طرح‌های به صورت نیمه‌تمام با تاخیر فراوان روبرو است و مهمترین دلیل سفر امروز به این استان، بررسی این طرح‌ها، تعیین اولویت و برنامه‌ریزی برای تکمیل این پروژه‌ها است.

وی مهمترین این طرح‌ها را، آبرسانی به سنندج و شهرهای دیگر استان نام برد و گفت: امروز بررسی و در انتها جمع‌بندی کرده و گزارش دقیقی از آن ارائه می‌دهیم.

 تنش آبی شهر بانه قبل از تابستان سال آینده حل می‌شود

محرابیان پس از بازدید از پروژه سدهای ژاوه سنندج، سورآل، سنگ‌سیاه و قوچم در دهگلان به بانه رفت تا از نزدیک با مشکلات تنش آبی این شهرستان آشنا شود.

وزیر نیرو در جریان بازدید از سد عباس‌آباد بانه اظهار داشت: تامین آب پایدار شهر بانه از مسایل مهمی است که باید با جدیت پیگیری شود و این موضوع یکی از نگرانی های مسوولان کشوری و استانی است.

وی ادامه داد: گام نخست برای حل این معضل این است که با یک سامانه مخزن سد عباس آباد به تصفیه خانه شهر بانه وصل شود که امروز در این مورد تصمیم گیری و اعتبارات آن نیز تامین می‌شود.

محرابیان با بیان اینکه این اقدام باعث حل همیشگی مشکل کم آبی بانه نمی‌شود، گفت: این موضوع باید در جلسه اختصاصی با مدیران و کاشناسان بررسی شود.

متاسفم که مردم سنندج از آب غیرمطلوب استفاده می‌کردند

محرابیان همچنین در جریان بازدید از پروژه انتقال آب سد آزاد به سنندج اظهار کرد: یکی از پروژه‌های مهمی که ما در استان کردستان دنبال می‌کنیم تامین آب پایدار و سالم برای شهر سنندج است.

وی گفت: انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج خارج از طرح برنامه‌ریزی شد و در طرح اولیه قرار بود که آب در بستر رودخانه جابجا شود ولی برای رعایت مسائل بهداشتی و جلوگیری از آلوده‌شدن آن تصمیم بر این شد که این برنامه تغییر کند و با خط لوله منتقل شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: این طرح پروژه سنگینی است و قرار شد بصورت ضربتی انجام شود و بیش از یک ماه است که برای بازدید از پروزه برنامه‌ریزی می‌کردیم که امروز این اتفاق افتاد.

وی اضافه کرد: روند اجرای این پروژه براساس برنامه جلو رفته و در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برنامه ما این است که تا قبل از شروع فصل گرما آب را به سنندج برسانیم.

محرابیان تصریح کرد: بخاطر وعده‌ای که به مردم داده‌ایم، اعتبارت مورد نیاز برای اتمام پروژه را تامین خواهیم کرد.

وی گفت: متاسفم که مردم عزیز شهر سنندج از آبی استفاده می‌کردند که شرایط مطلوبی نداشت اما با رهاسازی آب از سد آزاد که در حال انجام است تا حدودی رفع شده و این روند تا منتج به نتیجه کامل در بستر خط انتقال دنبال می‌شود.

اعتبار آبرسانی به شهر سنندج تامین می‌شود

در سفر وزیر نیرو به کردستان علاوه بر بازدید میدانی از پروژه‌ها تصمیمات جدی و عملیاتی برای رفع مشکل آب شرب مردم در شهرهای مختلف استان اتخاذ شد.

محرابیان در جلسه جمع‌بندی سفر و تصمیم‌گیری در خصوص طرح‌های آبی استان به بیان مشکلات سد راه آبرسانی به سنندج پرداخت و گفت: ۲۸ کیلومتر لوله‌گذاری در شرایط توپوگرافی سخت در دست انجام است تا آب سدآزاد به تصفیه‌خانه سنندج برسد.

وی افزود: مردم سنندج تامین اعتبار برای اتمام این پروژه را تامین شده فرض کنند و همه تلاش خود راخواهیم کرد تا قبل از شروع فصل گرما این طرح به اتمام برسد.

محرابیان در ادامه رفع مشکل آب شرب شهر بانه را نیز مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: از لحاظ اضطرار در تامین آب وضعیت بانه از سنندج حادتر است و ما در این جلسه عملیات اجرایی پروژه‌ها را با زمان‌بندی خص و اعتبار لازم مورد بررسی قرار داده و تصمیم گیری می‌کنیم.

وزیر نیرو بیان کرد: لوله‌گذاری از سد عباس‌آباد به تصفیه‌خانه بانه و احداث ایستگاه پمپاژ باید تا زمن مقرر تعین شده به اتمام برسد و برای نیل به این هدف می‌توانیم از محل اعتبارات تنش آبی استفاده کنیم.

وی در ادامه به اقدام جدی دولت سیزدهم برای آبرسانی به روستاهای فاقد آب شرب نیز اشاره کرد و افزود: سهم کردستان از جهاد آبرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار در سال‌ جاری ۱۹۹ روستا است 

محرابیان اضافه کرد: طی سه سال آینده نباید روستاهای بالای ۲۰ خانوار باتنش آبی در کشور وجود داشته باشد و اعتبار این کار گسترده و جهاد آبرسانی که توسط قرارگاه امام حسن انجام می‌شود، بصورت نقد تامین شده است.

وی در ادامه به طرح آبرسانی به سقز از سد چراغ ویس نیز اشاره کرد و اظهار داشت: برای اتمام کامل این سد و رفع کامل مشکلات آن در مجموع ۳۹۰ میلیارد تومان نیاز است که این مبلغ به صورت مشترک توسط استان و وزارت نیرو تامین می‌شود و باید تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ به پایان برسد.

وزیر نیرو همچنین آبرسانی به دیواندره از سد سیازاخ و ۷۲ روستای منطقه اوباتو و اتمام تصفیه خانه دیواندره را مهم ارزیابی کرد و گفت: برای اتمام این پروژه آبی نیز ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات تصفیه خانه نیاز است  که وزارت نیرو و استان آن را تامین و تا پایان خرداد ماه سال آینده موردبهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

محرابیان در ادامه بررسی پروژه‌های آبی استان به تصفیه خانه آب شرب مریوان و ضرورت احداث آن نیزاشاره کرد و گفت: برای اتمام و بهره‌برداری کامل این پروژه  ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که میتوان از محل تهاتر نفت نسبت به احداث آن توسط قرارگاه خاتم اقدام کرد.

وی افزود: در آبرسانی از سد سیازاخ به بیجار و حسن آباد یا سوکند نیز بیش از سه هزار میلیارد تومان نیاز است که تامین اعتبار آن با ردیف‌های معمول بیش از ۵۰ سال به طول می‌انجامد.

محرابیان عنوان کرد: وزارت نیرو با قرارگاه خاتم به یک توافق کلی در خصوص اجرای پروژه‌های آبیاستان برسند و روش‌های تامین مالی طرح‌ها را کاملا بررسی و عملیاتی کنند.

مقام عالی وزارت به وجود برخی نگرانی‌ها در بخش آب استان نیز اشاره کرد و افزود: آلاینده‌های مختلفیاز منابع گوناگون وارد آب  استان می‌شود و لازم است در استان عزم جدی برای مقابله با این آلاینده‌هابوجود بیاید.

وی گفت: در همه طرح‌های توسعه‌ای استان باید پیوست زیست محیطی وجود داشته باشد تا رضایت مردمتامین گردد.

محرابیان پیگیری مسائل و مشکلات پروژه‌های آبی استان را مهم ارزیابی کرد و افزود: معاون پارلمانی وزیرنیرو، معین استان در پیگیری مطالبات آبی و به ثمر رسیدن طرحها و پروژه های حوزه آب استان خواهدبود.

وزیر نیرو اظهار کرد: در این سفر عملیاتی خود را ملزم و متعهد به اتمام برخی پروژه‌های آبی با اعتباراتبسیار کلان و گسترده کرده‌ایم و این مهم نشان دهنده اهمیت کردستان برای مجموعه وزارت نیرو است.

وی اظهار کرد: در کردستان اگر همت کنیم و طرح های نیمه تمام را به پایان برسانیم عمده مشکلات استانرا حل کرده ایم.

تکمیل پروژه‌های حوزه آب در کردستان نیازمند ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار است

استاندار کردستان هم در جلسه نهایی سفر یک روزه وزیر نیرو به استان، گفت: تکمیل پروژه‌های حوزه وزارت نیرو به ویژه آب در استان نیازمند ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

اسماعیل زارعی‌کوشا ضمن اشاره به بازدید وزیر نیرو از کلیه پروژه‌های حوزه آب استان در این سفر، بیان کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی، دولت‌ و دولت‌های گذشته در حوزه وزارت نیرو به ویژه آب، سرمایه‌گذاری قابل توجه و پروژه‌های ارزشمندی اجرا کرده اند اما متاسفانه بسیاری از این پروژه‌ها یا در میانه راه با کندی مواجه شده یا متوقف شده یا با وجود هزینه‌های زیاد به هدف نهایی نرسیده و مردم از آن بهره‌مند نشده‌اند.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه تکمیل پروژه‌های حوزه وزارت نیرو به ویژه آب در استان نیازمند ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار است، افزود: مجموع پروژه‌ها به جای خوبی رسیده و امیدواریم با تصمیمات امروز چشم‌انداز نزدیکی از تحقق این پروژه‌ها داشته‌باشیم.

وی ضمن اشاره به بازدید کامل وزیر نیرو و هیات همراه از پروژه های صنعت آب استان کردستان، گفت: انتظار می رود در سایه حمایت های وزارت نیرو شاهد بهره برداری کامل از پروژه ها باشیم و در نهایت مردم از نتایج این اقدامات بهره مند شوند.

در جریان برگزاری این نشست که به صورت کاربردی و عملیاتی برگزار شد، مهمترین پروژه های صنعت آب کردستان مطرح و در قالب مصوباتی با تعیین زمان مشخص بهره برداری برای اجرا ابلاغ  شد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱/ ق


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا