کردستان

دلیل تاخیر در برق رسانی به برخی ساختمان‌های نوساز در کردستان

 هیوا خرم در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در سنندج، با بیان این که زمان برقراری انشعاب (تحویل کنتور مشترکین) مستلزم تامین شرایط فنی‌«وجود شبکه و ظرفیت کافی» است، اظهار کرد: سازندگان تمام اماکن به منظور جلوگیری از تاخیر در تامین برق واحدهای خود، قبل از دریافت پروانه ساختمان با مراجعه به برق شهرستان‌های تابعه نسبت به اعلام تعداد و قدرت انشعاب‌های مورد نیاز در زمان اتمام ساخت و ساز اقدام کنند.

وی با اشاره به ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی ساختمان و مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان مرتبط با مهندسی برق و همچنین مبادله تفاهم‌نامه شیوه نظارت بر طراحی و اجرای استاندارد برق تمام اماکن که بین وزارت راه، مسکن وشهرسازی، وزارت نیرو و سازمان نظام مهندسی کشور مبادله و توسط وزارت نیرو به شرکت‌های توزیع برق ابلاغ شده است افزود: با ابلاغ این شیوه نامه از تابستان سال ۱۳۹۴ فقط به ساختمان‌هایی که تاسیسات برقی استاندارد از جمله سیستم حفاظتی و ارت را اجرا کرده باشند، انشعاب برق واگذار می‌شود.

وی با تاکید براینکه که ممکن است برای برق رسانی نیاز به کابل‌کشی، تقویت یا احداث پست باشد، اضافه کرد: اجرای این موارد نیاز به زمان دارد به همین دلیل مختصات محل و فاصله از شبکه برق مهم هستند.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق کردستان در مورد متقاضیان انشعاب با قدرت کمتر از ۳۰ کیلووات هم، گفت: تشخیص مقدار برق درخواستی برعهده شرکت توزیع و بر اساس مجوزهای ارائه شده از مراجع ذیربط است.

انشعاب ۱۵آمپر فقط برای مناطق روستایی

به گفته وی، در حال حاضر انشعاب‌های ۳۲، ۲۵ و ۱۵ آمپر استاندارد هستند؛ اعطای انشعاب ۱۵آمپر ضوابط خاص دارد و فقط برای مناطق روستایی و عرصه‌های زیر۶۰ متر، قابل درخواست است.

وی با اشاره به این که در  صورت استفاده از برق بیش از ظرفیت تاسیسات منصوبه از جمله کابل و ترانسفورماتور گفت: با اتصال مشترکین جدید به شبکه برق و افزایش بار شبکه «در صورتیکه این افزایش بار بیتر از ظرفیت شبکه باشد»، تاسیسات برق دچار خرابی و خسارت می‌شوند ؛ لذا مشترکین زمانی که پروانه ساختمان را می‌گیرند باید همزمان برای برق نیز درخواست دهند تا درکمترین زمان ممکن بستر و شبکه لازم، ایجاد شود.

خرم با اشاره به اینکه طبق مقررات در مواردی احداث بخشی از نیرو رسانی «تحت عنوان تعهدات فنی متقاضی»بر عهده متقاضیان است تصریح کرد: اگرمتقاضیات تعهدات فنی خودشان را انجام ندهند و بستر را آماده نکنند، امکان برقراری انشعاب آنها وجود نخواهد داشت.

گفتنی است؛ در روزهای اخیر تعداد محدودی از متقاضیان گلایه‌هایی درباره تاخیر در ارائه کنتور داشتند، اما معمولا شرکت توزیع  برق کردستان در پاسخ، آماده نبودن بستر برق رسانی را دلیل تاخیرها دانسته است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا