کردستان

دلیل طعم و بوی بد آب سقز اعلام شد/ورود فضولات حیوانی و انسانی روستاهای اطراف به سد چراغ‌ویس

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از سقز، کامیل کریمیان صبح امروز در جلسه بررسی مخاطرات زیست محیطی دریاچه سد چراغ ویس سقز اظهار داشت: اعتبارات ویژه برای جلوگیری از مخاطرات زیست‌محیطی سدچراغ ویس جذب خواهد شد.

فرماندار سقز با بیان اینکه حفاظت از منابع آبی، نیازمند فرهنگ‌سازی و تامین اعتبارات است از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی مرتبط خواست تا برای این موضوع، تدابیر و راهکارهای عملی لازم اتخاذ کنند.

کریمیان اظهار داشت: از محل اعتبارات مناطق کمترتوسعه یافته ریاست جمهوری برای جلوگیری از مخاطرات زیست‌محیطی، رایزنی‌های لازم را انجام خواهم داد.

فرماندار ویژه سقز یکی از گلایه‌های جدی مردم شهرستان سقز را طعم و بوی آب برشمرد و ادامه داد: شهروندان به دلیل وجود دو سد در شهرستان، برایشان قابل درک نیست که چطور با وجود این همه منابع آبی، آب باید دارای طعم نامناسب باشد.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات آبی، ناشی از ورود فضولات حیوانی، انسانی و سموم کشاورزی ۱۹ روستای اطراف به داخل سد چراغ ویس است، اضافه کرد: پایین آمدن سطح آب به دلیل تنش آبی و خشکسالی و عدم احداث ۲ مخزن ۵ هزار مترمکعبی توسط شرکت آب و فاضلاب استان کردستان از دیگر دلایل است.

کریمان اضافه کرد: به دلیل عدم احداث این دو مخزن مجبور هستیم که ۵.۵ کیلومتر در سطح شهر برای انتقال آب از تصفیه خانه شماره ۲ برای بازتوزیع در سطح شهر، خط انتقال احداث کنیم.

وی از مدیران استانی دانشگاه علوم پزشکی و محیط زیست خواست تا در بحث نظارت بر کیفیت آب و از مدیران آب منطقه‌ای و آب خواست در بحث تامین منابع و تامین آب، به جد تلاش کنند.

فرماندار سقز همچنین از مدیرکل پدافند غیرعامل و دفتر امور روستایی استانداری کردستان نیز خواست تا پیگیرهای استانی در راستای موضوع انجام دهند.

فرماندار سقز همچنین از نماینده مردم سقز و بانه درخواست کرد تا در بودجه تکمیلی ۱۴۰۰ و بودجه سال ۱۴۰۱ برای تکمیل طرح‌های نیازمند تامین منابع آبی و حفاظت از منابع آبی به ویژه شد چراغ ویس، پیگیری لازم به عمل آورند.

وی یادآور شد: باید برای تامین آب سقز در افق آینده از طریق حفاظت از منابع آبی، تکمیل بسته سد چراغ ویس و آبگیری کامل و حفظ منبع آبی سد شهید کاظمی، تمام تلاش خود را به کار گیریم.

کریمیان همچنین یادآور شد به همت استاندار محترم در سفر ریاست جمهوری به کردستان، بحث رفع مشکل آب و منابع آبی و همچنین تکمیل سدچراغ ویس به طور ویژه پیگیری خواهد شد.

اهمیت ایمنی آب، تدوین بانک اطلاعات در حوزه کیفیت آب، چالش های مدیریت کیفی و زیست محیطی در حوضه های آبریز از دیگر مواردی بود که پیرامون آن بحث و بررسی شد.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۴


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا