سیاسی

ذوالنور: رژیم صهیونیستی دشمن همه جهانیان است/ دیپلماسی پارلمانی مهم‌ترین نوع ارتباط با ملت‌ها و کشورها

ذوالنور: رژیم صهیونیستی دشمن همه جهانیان است/ دیپلماسی پارلمانی مهم‌ترین نوع ارتباط با ملت‌ها و کشورها

– اخبار سیاسی –

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری برگزیده های ایران، در دومین روز برگزاری ۱۴۷مین نشست اتحادیه بین‌المجالس جهانی که به‌میزبانی کشور آنگولا در حال برگزاری است، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری به‌عنوان رئیس هیئت پارلمان کشورمان با رئیس مجلس مالاوی دیدار و گفتگو کرد.

نایب‌رئیس مجلس ایران در این ملاقات ضمن اشاره به ظرفیت دیپلماسی پارلمانی در راستای تقویت و تحکیم دو کشور و نزدیکی ملت‌ها با هم، گفت: اگرچه بین ایران و مالاوی فاصله جغرافیایی و تفاوت زبانی وجود دارد ولی از لحاظ معنوی و پیشینه تاریخی و نوع نگاه مسالمت‌آمیز دو کشور به آینده، اشتراکات فراوانی وجود دارد.

ایران و مالاوی خواستار آزادی‌ و صلح پایدار برای همه مردم جهان هستند

رئیس هیئت پارلمانی کشورمان در سفر به آنگولا، گفت: خواست هر دو کشور آزادی‌خواهی و صلحی پایدار برای همه مردم جهان است و خوشبختانه این رویکرد در روحیه ملت‌های دو کشور وجود دارد.

وی ضمن اشاره به توسعه و گسترش روابط دوجانبه در زمینه‌های تجاری، بازرگانی و ارسال دستاوردهای صنعتی و فنی مهندسی به مالاوی، گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه تسلیحات نظامی یکی از قدرت‌های بزرگ منطقه و جهان است. ایران دستاوردهای نظامی خود را به بیش از ۳۷ کشور ارسال می‌کند و این آمادگی وجود دارد که در حوزه فناوری‌های نظامی بتواند به کشور مالاوی کمک نماید.

رئیس هیئت پارلمانی کشورمان با تأکید بر حمایت همه کشورها از موضوع فلسطین و غزه در مقابل جنایات جنگی و ظالمانه رژیم صهیونیستی، گفت: صهیونیسم بین‌الملل و رژیم صهیونیستی نه صرفاً دشمن ملل مسلمان بلکه با بمباران کردن مساجد، کلیساها، بیمارستان‌ها و مدارس ثابت کرد که دشمن همه جهانیان است.

دیپلماسی پارلمانی مهم‌ترین نوع ارتباط با ملت‌ها و کشورها است

رئیس مجلس مالاوی ضمن قدردانی از اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران در خصوص همکاری‌های چندجانبه در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی، نظامی و مهندسی، تأکید کرد: امروزه دیپلماسی پارلمانی مهم‌ترین نوع ارتباط با ملت‌ها و کشورها است و در همین راستا پیشنهاد می‌گردد بین مجلس ایران و مالاوی گروه دوستی پارلمانی تشکیل شود.

در پایان رئیس مجلس مالاوی که به‌عنوان یکی از نامزدهای انتخابات رئیس اتحادیه IPU است، گفت: در صورت برنده شدن مالاوی برای دستیابی به کرسی ریاست اتحادیه بین‌المجالس جهانی، ظرفیت برای شنیده شدن صدای کشورها و ملت‌های مظلوم به جهانیان فراهم خواهد شد.

*ایران آماده همکاری در زمینه‌های بهداشت، احداث سد، نیروگاه و پالایشگاه با نیجریه است

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در ادامه ملاقات‌های دوجانبه خود در حاشیه یکصد و چهل و هفتمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) که به لواندا (پایتخت آنگولا) سفر کرده است، با رئیس هیئت پارلمانی نیجریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس هیئت پارلمانی ایران در لواندا ضمن اشاره به پیشینه روابط تاریخی و مثبت بین دو کشور، گفت: در روابط دوجانبه بین ایران و نیجریه هیچ نکته تاریکی وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: امید است با تقویت و گسترش روابط پارلمانی دو کشور باهم بتوانیم برای دولت‌هایمان در جهت رفاه ملت‌های هر دو کشور، گام مؤثری برداریم.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به هشت سال جنگ تحمیلی و بیش از چهل سال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت شریف ایران، گفت: با وجود همه این محدودیت‌ها اما جوانان ایرانی در حوزه‌های علم و دانش‌بنیان، پزشکی، فناوری و دیگر حوزه‌های کاربردی در عرصه‌های بین‌المللی پیشرفت‌های شگرفتی به دست آورده‌اند.

ذوالنوری در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران با ظرفیتی که در خود دارد آماده است با کشور دوست (نیجریه) در زمینه‌های بهداشت و سلامت، احداث سد، نیروگاه و پالایشگاه همکاری کند.

نایب‌رئیس مجلس در پایان سخنان خود با اشاره به جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در منطقه که اخیراً نیز علیه ملت آزاده فلسطین در باریکه غزه شدت گرفته است، گفت: ازآن‌جایی که دیپلماسی پارلمانی همان صدای ملت است، ما نمایندگان ملت در پارلمان‌ها بایستی با محکوم کردن جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه زنان و کودکان و تمامی افراد بی‌گناه در منطقه غزه، خواستار احقاق حقوق ملت فلسطین از مجامع بین‌المللی به‌عنوان بستری کارآمد برای دفاع به‌حق از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین شد.

رئیس هیئت پارلمانی نیجریه ضمن تأکید بر حفظ و تقویت روابط دوجانبه بین دو کشور، گفت: هیچ‌گاه رابطه خوب بین دو کشور متوقف نخواهد شد.

وی در ادامه گفت: ما باور داریم برگزاری این چنین اجلاس‌هایی فرصت مناسبی برای به اشتراک‌گذاری تجارب و دیدگاه‌های خوب طرفین است.

رئیس هیئت پارلمانی نیجریه در پایان ضمن بیان اینکه پارلمان‌ها همواره کانون دیپلماسی و خانه ملت است، گفت: ما این باور را داریم که هدف اصلی دیپلماسی پارلمانی نجات مردم از مناقشات موجود در جهان است.

*فاصله جغرافیایی دو کشور زیاد است اما گزینه‌های زیادی برای توسعه روابط وجود دارد

همچنین حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری در ادامه دیدارهای خود در حاشیه یکصد و چهل و هفتمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) در آنگولا با مصطفی نیاس رئیس هیئت پارلمانی سنگال دیدار و گفت‌وگو کرد.

نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در ابتدای این دیدار توسعه روابط با کشور مسلمان سنگال را مهم ارزیابی کرد.

ذوالنوری افزود: فاصله جغرافیایی ایران و سنگال زیاد است اما از نظر عاطفی و دینی دل‌های ما به هم نزدیک است و گزینه‌های زیادی برای توسعه روابط دو کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین لزوم ایجاد همبستگی و اتحاد بین کشورهای اسلامی را خواستار شد.

نیاس: سنگال به‌دنبال فلسطین مستقل است

مصطفی نیاس رئیس مجلس ملی سنگال نیز ضمن تشکر از حمایت ایران از سنگال، ابراز کرد: ما به‌دنبال فلسطین مستقل هستیم و از حق تشکیل فلسطین در سرزمین خودشان حمایت می‌کنم.

وی روابط بین دو کشور را خوب ارزیابی کرد و خواستار تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی بین ایران و سنگال شد و از دعوت سفر به ایران نیز استقبال نمود و متقابلاً از جمهوری اسلامی ایران نیز برای سفر به داکار دعوت نمود.

انتهای‌ پیام/+

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا