فارس

رئیس دادگستری سروستان: خلف وعده مسؤولان در اجرای پروژه‌ها، از مصادیق فساد است

به گزارش برگزیده های ایران از سروستان، همه بر این امر واقف هستند که سروستان از مؤلفه‌ها و شاخصه‌های ویژه ای برخوردار است و با داشتن مردمی مؤمن، انقلابی، ولایتمدار و با اصالت، شایسته بهترین خدمت رسانی است و چه خدمتی بهتر از اجرای عدالت و مبارزه با فساد که امنیت خاطر را برای مردم به ارمغان می آورد.

آرامش و امنیت اجتماعی و برقراری عدالت مواردی است که این روزها مردم سروستان  آن را حس کرده و در سایه آنان به زندگی آینده دلگرم شده اند.

امنیت، اجرای عدالت و مبارزه با فساد که با توجه به سختی ها و مشقت های فراوان، دستگاه قضایی مقتدرانه در اجرای صحیح قوانین پیشتاز آن بوده و در دستیابی به این هدف خطیر و حساس، همواره از هیچ کوششی فروگذار نکرده است.

عدالت و مبارزه با فساد چهارمین محور مورد تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب است و با توجه به اینکه برقراری عدالت اجتماعی یکی از اهداف مهم تمدن نوین اسلامی تلقی می‌شود و دیگر اهداف تمدنی مانند قـدرت، سیاست، علم، اخلاق و پیشرفت نیـز با عدالت اجتماعی در هم تنیده است.

با توجه به این بیانیه که به ‌عنوان یکی از سیاست‌ های بلند مدت جمهوری اسلامی ایران در سال‌ های آینده محسوب می‌ گردد، همه افراد و اقشار به‌ عنوان مخاطبین این بیانیه به خصوص مسئولین، باید تلاش خود را در راستای مبارزه با فساد و اجرای عدالت به کار بگیرند و در تمام اقدامات خود گسترش عدالت را سرلوحه کار قرار دهند.

فساد اداری، مقوله‌ای است که همواره مورد توجه بوده و یکی از معضلاتی است که اکثر جوامع با آن روبرو بوده و هستند که باعث اتلاف منابع، کاهش بهره وری و معضلات مختلف در سیستم‌های دولتی می شود.

بدون شفافیت، اعتماد عمومی خدشه‌دار می‌شود

وقتی شفافیت وجود نداشته باشد، اعتماد عمومی به معنای اعتماد «مردم به مردم» و اعتماد «مردم به دولت» آسیب خواهد دید.

 در فضای شفاف است که مردم به دولت اعتماد خواهند کرد و برای تحقق اهداف بلندمدت کشور از دل و جان مایه می‌گذارند.

 در غیر‌ این صورت، پس از مدتی فساد نهادینه شده و جامعه را از درون نابود می‌کند و در نتیجه شهروندانی خواهیم داشت که نه تنها به فساد اعتراضی نمی‌کنند، بلکه پذیرای آن نیز می‌شوند!

با توجه به اقدامات مشهودی که دادگستری کل استان فارس و در ذیل آن دادگستری سروستان، به عنوان مجری عدالت و مبارزه با مفاسد، طی چند سال اخیر داشته است، با رئیس دادگستری سروستان به گفتگو پرداختیم.

مرتضی اسماعیلی صحبت خود را این‌ گونه آغاز کرد: مبارزه با فساد باید واقعی و به صورت کاملا جدی بوده و هیچ مفسد اقتصادی، اخلاقی واجتماعی نباید مصون از مجازات و برخورد‌های سلبی لازم باشد چرا که هیچ‌گونه وی‍ژه‌خواری و تبعیضی نداریم.

وی با بیان اینکه در دادگستری، دادستان اقدامات ادارات را به عنوان مدعی العموم رصد می کند، گفت: در زمینه مقابله با فساد اداری، در برخی از ادارات شاهد برخی ناهنجاری‌ها و تخلفات بودیم که ابتدا اخطار دادیم و توسط پلیس اطلاعات آنها را توجیه کرده و امر به معروف شدند.

این مسئول قضای افزود: با تکرار این تخلفات برای آنها پرونده قضایی تشکیل و محکم و بدون هیچ اغماضی با آنها برخورد شد که در این روند، حتی برخی از این مدیران از شهرستان نقل مکان کردند.

خلف وعده مسؤولان، مصداق فساد است

 وی با توضیح اینکه فساد تنها به اختلاس و ارتشا محدود نمی شود، ادامه داد: توزیع نامتناسب امکانات و خدمات، هزینه‌ برای دستگاه‌ها و ارگان ها و اشخاصی که هیچ منفعتی برای مردم ندارند، اجرای پروژه‌ها در جایی که مثمرثمر واقع نمی‌شود و یا عمل نکردن به وعده های داده شده و هزینه کردن در جاهایی به غیر از مکان هایی که بودجه به آن تخصیص داده شده را نیز می توان از رایج‌ترین انواع فساد قلمداد کرد.

رئیس دادگستری همچنین افزود: فساد فقط به این معنی که در ذهن عموم مردم است، دسته بندی نمی شود بلکه در مقاطعی ادارات به وظایف خودشان عمل نمی کنند و باعث نارضایتی مردم از عملکرد آنها می شود و این یک مطالبه عمومی است که ما این موضوع را نیز به نوعی فساد می بینیم و با آن مقابله می کنیم.

اسماعیلی با توضیح اینکه مجموعه دادگستری سروستان در حدود اختیارات و مسئولیت خود در حق مردم شهرستان کوتاهی نمی کند، افزود: گاهی اوقات ما با توجه به شناخت اوضاع و احوال حاکم بر موضوع و موقعیت شهرستان حکمی را صادر می کنیم، اما بعد از صدور حکم به واسطه ورود پرونده به دادگاه تجدیدنظر استان، حکم تعدیل می شود یا گاهی برائت صادر می شود اما مردم از روی نا آگاهی بابت رعایت نشدن عدالت و اجرای قانون اعتراض‌هایی دارند و ما به خاطر این بی اطلاعی، به آنها حق می دهیم که  ناراضی باشند.

وی درباره محور فسادستیزی خاطرنشان کرد: دادگستری سروستان در مقابله با فساد با هیچ احدی چه اشخاص حقیقی و چه حقوقی همچنین ادارات و ارگان‌های دولتی یا غیردولتی تاکنون تعارفی نداشته است و همیشه محکم و قاطع برخورد کرده است و مردم شاهد اجرای این احکام بوده اند.

رئیس دادگستری سروستان تصریح کرد: اگر چه همیشه در پرونده های قضایی، افرادی راضی و یا ناراضی هستند و این بسته به میزان منفعت و ضرر آنها دارد، ولی می توان گفت که تا به امروز  درصد کثیری از  مردم از اجرای قانون و عدالت در این حوزه قضایی راضی بوده و عده قلیلِ ناراضی نیز، افراد متضرر از صدور این احکام هستند که این یک امر طبیعی است.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: اگر چه مهمترین وظیفه دادگستری، اجرای قانون و عدالت است ولی عدالت تنها مختص دادگستری نیست و مردم شهرستان ما مردمی خوب و قانع هستند و اگر حتی در زمینه عمران و آبادانی شهر نظیر آسفالت کردن خیابانها، کوچه‌ها و معابر عادلانه برخورد شود، مردم همین موارد کوچک را هم  می بینند و عدالت را حس می کنند.

وی با بیان نقش مهم رسانه ها در شهرستان گفت: رسانه ها نیز باید در انتشار اخبار، اطلاعات و وقایع شهرستان در  برقراری عدالت و مبارزه با فساد جانب احتیاط و اعتدال را رعایت کنند و به این نکته توجه کنند که حتی آنها نیز در برقراری عدالت نقش دارند و نباید به انتشار اخبار و اطلاعاتی دست بزنند که موجب هتک حرمت و یا حیثیتی از یک شخص خاص، قوم، محله و یا ارگان خاصی بشود.

اسماعیلی همچنین توضیح داد: ما بواسطه حساسیت شغلی که داریم در ارائه و انتشار محتویات و احکام برخی از پرونده های قضایی و پرونده های مبارزه با مفاسد معذوریت هایی داریم، چون دادگستری با جان و مال و ناموس مردم سر و کار دارد، نمی توانیم این برخورد های قضایی را به سمع و نظر مردم برسانیم و یا آنها را رسانه ای کنیم  ولی مردم شریف سروستان مطمئن باشند که ما برای احقاق حقوق آنها نهایت تلاش خود را می کنیم.

 اسماعیلی در خصوص ارتباط مردم با مجریان دستگاه قضا اشاره کرد: چنان‌چه شهروندان؛ فساد، بی عدالتی، بدخلقی، کج رفتاری و ناهنجاری‌هایی در ادارت مشاهده کردند، می توانند با گزارش دادن و ارتباط با ما، این موارد را  به جهت احیای حقوق خودشان پیگیری کنند و ما از باب امر به معروف و نهی از منکر، ابتدا از طریق تذکر لسانی نسبت به احیاء حقوق حقه مردم اقدام می کنیم و چنان‌چه در این فرایند جرمی نیز احراز و ثابت شود، با برخورد محکم و قاطع ما رو به رو خواهند شد.

به گزارش فارس، با اقدامات چند سال اخیر دستگاه قضا در شهرستان سروستان که نشات گرفته از آرمان‌های انقلاب اسلامی است، رضایت مردم سروستان، بیش از پیش جلب شده و دید مردم نسبت به اوضاع کشور بهبود یافته است.


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا