کردستان

رسانه‌ها در مسیر امیدواری اجتماعی حرکت کنند

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از سنندج، زندگی در دنیای امروز بدون رسانه قابل تصور نیست و نمی‌توان نقش رسانه‌های جمعی را در زندگی امروز نادیده گرفت.

مهم‌ترین ابزار امروز رسانه‌ها دانایی است، اطلاعات، دانش و آگاهی اساسی‌ترین دارایی انسان‌ها، ملت‌ها و جوامع محسوب می‌شود.

امروز استفاده از انواع رسانه مانند تلویزیون، رایانه و تلفن همراه جزو  انکارناپذیری از فعالیت‌های روزانه افراد است و به عنوان منبعی از اخبار باورکردنی اطلاعات و سرگرمی‌های لذت بخش و آرامش بخش پذیرفته شده است.

رسانه بر افکار و رفتار انسان‌ها تاثیر می‌گذارند، این اثرات ممکن است مثبت یا منفی باشند لذا رسانه‌ها می‌توانند به مردم نشان دهند به شیوه خاص فکر کنند یا وقایع را همانطور که آنها می‌خواهند ببینند.

رسانه‌ها افزون بر کارکرد خبری، آموزشی، اطلاع‌رسانی، راهنمایی، رهبری و تبلیغی کارکردهای تفریحی و سرگرمی دارد.

اثرات خشونت و پرخاشگری نوجوان با دیدن فیلم‌ها، رواج بی‌بندوباری اخلاقی از طریق اینترنت، گسترش مصرف‌گرایی بوسیله آگهی‌ها و‌ بازرگانی، کم شدن تماس چهره به چهره افراد و کم شدن دید و بازدیدهای دوستان و اقوام از تاثیرات منفی رسانه‌هاست.

از این رو مخاطبان بیشتر اطلاعات روزمره خود را از طریق رسانه دریافت کرده و درباره بسیاری پدیده‌های اجتماعی قضاوت می‌کنند.

تلویزیون به دلیل دسترسی آسان و جذابیت‌های بی‌نظیر پرمخاطب‌ترین رسانه جمعی است و نقش مهمی در امیدبخشی به مردم دارد.

برنامه‌های روانشناسی رادیو و تلویزیون راهکار مناسبی برای ایجاد و افزایش امید در مردم است.

انعکاس موفقیت‌ها و پیروزی‌های داخلی کشور، درخشش ورزشکاران در عرصه‌های بین‌المللی و مدال‌آوری آنها منجر به ایجاد اعتماد عمومی، حس مسوولیت‌پذیری و غرور ملی در مردم می‌شود.

رسانه‌های ارتباط جمعی با کاهش انزوای اجتماعی و تقویت احساس مشترک با اعضا جامعه نوعی احساس تعلق پدید می‌آورد که در آن هویت جامعه را در راس قرار می‌دهد و منجر به تقویت تعهد عمومی و افزایش اعتماد و امید اجتماعی در جامعه می‌شود.

رسانه‌ها با تمرکز بر اطلاعات، نحوه پوشش و پردازش موضوعات و اطلاعات و ایجاد همدلی و همبستگی اجتماعی به تقویت مولفه‌های امید اجتماعی کمک می‌کند.

موتور محرکه هر جامعه امید است، زمانی که اعضای یک جامعه نسبت به ارزش‌ها و‌ هنجارها توجه کنند جامعه فعال و قانونمند است، قانونمندی و رضایتمندی در جامعه ضریب امنیت اجتماعی جامعه را بالا خواهد برد و امید اجتماعی می‌تواند زمینه را برای افزایش مشارکت اجتماعی فراهم کند.

مسؤولان جامعه باید قانونمندی، توجه به حقوق شهروندی، شفافیت، سلامت، مسوولیت‌پذیری و پاسخگو بودن را در کار و مسوولیت‌های خود ساری و جاری کنند.

برای سنجش شاخص امید اجتماعی در جامعه ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بررسی شود، جامعه باید شاخصه‌ای داشته باشد تا مردم حس کنند روند جامعه روند رو به رشد و مثبتی است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۵


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا