مازندران

رفع مشکل تامین نهاده‌های کشاورزان با کشاورزی قراردادی

به گزارش برگزیده های ایران از ساری، سومین نمایشگاه تخصصی کشاورزی سم، کود، نهال و نهاده‌ها، سیستم‌های نوین آبیاری، آب و خاک در مرکز تجارت بین‌الملل نیاوران ساری افتتاح شد.

این نمایشگاه تا روز جمعه برای حضور علاقمندان دایر است.

در حاشیه برپایی این نمایشگاه علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برپایی چنین نمایشگاه‌هایی یکی از راه‌های ترویج و توسعه کودهای شیمیایی و سموم است، گفت: در ترویج و توسعه کود و سموم مشکلی وجود ندارد بلکه کیفیت سموم و کودها را باید صاحبان سازنده کودها به کشاورزان انتقال دهند و اطمینان کشاورزان را  در کیفیت سموم و کود افزایش دهند تا کشاورزان اقبال بیشتری به استفاده از این نهاده ها پیدا کنند.

وی درباره استفاده از کودهای میکرو در مزارع کشاورزی گفت: کشاورزان آشنایی لازم برای استفاده از این نوع کودها را ندارد و ضرورت دارد صاحبان سازنده و مروجین، کارشناسان و محققان بخش کشاورزی کمک کنند تا کشاورزان نسبت به کارایی و نحوه استفاده از آن آشنایی بیشتری کسب کنند.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان مازندران جزء اولین استان های کشور است که پتانسیل زیادی در تولید دانه روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان دارد، ادامه داد: مشکلاتی در زمینه زمان برداشت کلزا و برنج وجود دارد که باید ارقام با دوره رشد کوتاه معرفی شود تا کشاورزان استقبال لازم را برای کشت دوم کلزا بعد از برداشت برنج در شالیزارها داشته باشند.

مهاجر افزود: با توجه به اینکه قیمت کودهای پایه افزایش پیدا کرد به دنبال این بودیم به جای اینکه به کشاورزان برای خرید کود، سم و بذر مساعده دهیم، نهاده‌ها را در اختیار آنان قرار دهیم و بتوانند در مزارع خود استفاده کنند و با کشت قراردادی این امر اتفاق می افتد.

کشت قراردادی در محصولاتی مانند دانه‌های روغنی، پنبه و گندم اجرا شد و تا سه سال آینده تمام محصولات کشاورزی با کشت قراردادی انجام می شود و کشاورزان بدانند مشکلی در تولید و فروش محصول خود ندارد و امیدواریم با این کار بتوانیم مشکل ناهنجاری‌های کودهای شیمیایی را رفع کنیم.

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/غ


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا