اخبار روز

روایت مساعدت فوری دولت با پیوند کلیه یک مادر بی‌شناسنامه به دختر دیالیزی

روایت مساعدت فوری دولت با پیوند کلیه یک مادر بی‌شناسنامه به دختر دیالیزی

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از زاهدان، مدتی پیش با توجه به نیاز مبرم دختری در زاهدان به عمل پیوند کلیه، مادر این دختر با توجه به مشکلات مالی فراوان و ناتوانی از تهیه کلیه، قصد داشت  یکی از کلیه‌های خود را به دخترش اهدا کند اما با مانعی بزرگ روبه‌رو شد.

مادر این دختر شناسنامه و مدارک هویتی دیگری نیز نداشت و به همین دلیل انجام عمل پیوند کلیه نیز براساس قوانین موجود منتفی شد. با اصرار فراوان مادر این دختر و پیگیری‌های تیم مددکاری بیمارستان محل بستری مبنی بر اینکه راه دیگری برای تهیه کلیه وجود ندارد، درخواستی در سامانه پیگیری اجرای قانون اساسی ثبت شد که برخلاف تصور تیم پزشکی بیمارستان و خانواده دختر بیمار، تیری که در تاریکی پرتاب شده بود به هدف نشست.

به محض  دریافت گزارش در تاریخ دهم بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱، موضوع از وزارت بهداشت پیگیری و در نهایت عمل پیوند کلیه با موفقیت انجام شد.

سیداحمد حبیب‌نژاد معاون قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس جمهور و دبیر هیئت عالی اجرای قانون اساسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برگزیده های ایران درباره فرآیند اتفاق افتاده پس از ثبت این درخواست که منجر به موافقت برای انجام  عمل پیوند کلیه شد، گفت: پیگیری این درخواست و انجام این عمل پیوند کلیه، مصداقی از دستاوردهای سامانه اجرای قانون اساسی است.

وی ادامه داد: طبق این گزارش اهدای کلیه از «سرکار خانم ماه بی بی براهویی» به فرزندش خانم «فرزانه براهویی» با وجود خطر جانی برای این دختر به علت بی‌شناسنامه بودن مادر، امکان عمل پیوند وجود نداشت. دلیل و مستند بیمارستان «علی ابن ابی طالب(ع)» زاهدان برای عدم انجام عمل پیوند کلیه نیز مصوبه شورای عالی پیوند دایر بر ممنوعیت اهداء عضو از شخص ایرانی به غیرایرانی و بالعکس بود.

حبیب‌نژاد ادامه داد: اگرچه طبق بررسی‌های صورت گرفته در موضوع مورد اشاره این ممنوعیت در خصوص اتباع بیگانه است و خانم «ماه بی بی براهویی» نیز مدارک هویتی که ایرانی‌بودنش را ثابت کند در اختیار ندارد اما با توجه به اینکه ارتباط نسبی این دو فرد (مادر و دختر بودن) محرز شده بود و از طرفی ممکن بود به دلیل عدم انجام این جراحی، جان این دختر به خطر بیفتد، تصمیمی فوری در این زمینه گرفته شد.

وی در تشریح جزئیات اقدامات بعدی در این زمینه گفت:به محض دریافت این درخواست در سامانه پیگیری اجرای قانون اساسی با نگارش نامه‌ای خطاب به معاونت درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی این موضوع به آن وزارتخانه انعکاس داده شد و با استناد به اصول متعدد قانون اساسی در این زمینه، دستور بررسی و پیگیری موضوع به قید فوریت صادر شد. بعد از نامه ارسالی این معاونت، معاونت حقوقی و امور مجلس  وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به نامه اعلام کرد که فقدان شناسنامه دلالتی قطعی بر عدم تابعیت ایرانی ندارد و بنابراین عمل پیوند کلیه و اهدای کلیه توسط مادر فاقد شناسنامه به فرزندش فاقد منع قانونی است.

حبیب‌نژاد ادامه داد: پیرو نامه معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت این معاونت طی نامه‌ای خطاب به ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با لحاظ اینکه این عمل پیوند از سوی وزارتخانه فاقد منع قانونی تشخیص داده شده و با توجه به فوریت و ضرورت انجام عمل پیوند کلیه، دستور انجام اقدامات لازم جهت عمل پیوند و ارائه گزارش آن به معاونت قانون اساسی صادر شد.

وی خاطرنشان کرد:از آنجا که طی مکاتبات و تماس‌های تلفنی صورت گرفته با بیمارستان «علی ابن ابی طالب(ع)» زاهدان تمام آزمایشات لازم و فرآیند اداری برای انجام عمل موردنظر انجام شده بود و صرفاً در انتظار صدور دستور و مجوز سامانه‌ای از سوی مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت بود که این امر با توجه به اینکه باید یک‌سری مدارک در سامانه ثبت و سپس مجوز از سوی مرکز صادر می‌شد و فرد اهدا کننده فاقد شناسنامه بود، امکان بارگذاری مدارک در سامانه وجود نداشت و همین امر موجب تأخیر در عمل پیوند شد.

معاون قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس جمهورادامه داد: در نهایت معاونت قانون اساسی معاون حقوقی رئیس جمهور با توجه به رسالت موجود ابتدای خردادماه سال جاری به صورت آنی خطاب به رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با توجه فوریت و ضرورت انجام عمل پیوند کلیه، پیشنهاد صدور مجوز موردنظر در فرآیندی خارج از سامانه موردنظر با ارسال نامه‌هایی خطاب به بیمارستان «علی ابن ابی طالب(ع)» را مطرح کرد که بحمدالله این دستور توسط مرکز مورد نظر صادر و عمل پیوند تاریخ  ۲۳ خردادماه با موفقیت انجام شد.

علی خواجه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در تشریح جزییات این پیوند کلیه گفت: بیمار گیرنده عضو دختری ۲۲ ساله است که از ۱۳ سالگی به علت عفونت کلیه و عدم درمان دچار نارسایی شدید کلیوی شده و از ۴ سال قبل تاکنون نیز تحت درمان دیالیز بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به هزینه‌های بالای خرید کلیه و عدم توانایی مالی این خانواده، مادر این دختر که فاقد شناسنامه بود داوطلب اهدای کلیه به فرزندش و نجات جان او شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: عمل پیوند کلیه در تاریخ ۲۴ خردادماه در بخش پیوند کلیه بیمارستان علی بن ابی طالب(ع) زاهدان با موفقیت انجام شد و مادر این دختر نیز در تاریخ ۲۸ خردادماه از بیمارستان ترخیص شد و گیرنده عضو نیز در بخش پیوند عضو بیمارستان تحت نظر است.

خواجه با بیان اینکه خدمات نوین و فوق تخصصی جراحی در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) زاهدان انجام می‌شود، گفت: از سال ۱۳۸۶ با راه‌اندازی بخش پیوند کلیه در این بیمارستان فوق تخصصی تاکنون ۲۲۹ پیوند کلیه انجام شده است.

وی با بیان اینکه اهدای عضو نمونه بارز ایثار، شهامت و نوع دوستی در جامعه است، اضافه کرد: گسترش آگاهی بیشتر جامعه در زمینه اهدای عضو سبب نجات جان بیماران می‌شود.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا