فارس

روایت کارآفرینی که برای خلاقیت مرز قائل نیست/ هنگامی که پشتکار مسیرهای دشوار را هموار می‌سازد

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، هوا گرگ و میش شده بود و سرمای هوا اگر چه گزنده نبود اما نشانه‌های آشکار زمستان را به همراه داشت.

پس از یک دورهمی پرنشاطِ فامیلی، وارد کارگاه شدیم. کارگاه تولید سنگهای مصنوعی، اتاقی خارج از ساختمان در گوشه حیاط بود. اتاقی که تولیدات کارآفرین جوان، در قفسه‌های آن خودنمایی می کرد و گوشه گوشه‌اش نشان از ذوقِ دستانی هنرمند داشت.

رنگ در رنگ، نقش در نقش میزبان ما در این کارگاه تولیدی بود. کارگاهی که اگر چه با امکاناتی اندک بنا شده اما نوید فعالیت کارآفرینی خوش‌فکر و خلاق را به ارمغان آورده است.

بوی رنگ و مواد شیمیایی، کمی مشام را آزار می داد اما ذوقِ دیدن آثار محمدحسین، بر دیوار کارگاه و میان قفسه ها، چیزهای دیگر را از یاد می‌برد.

اکنون که حدود یک سال از آن زمان گذشته است، عصر بارانی یک روز پاییزی من با این کارآفرین، به گفتگو نشسته‌ام.

محمدحسین(امید) انصاری دانشجوی دوره کارشناسی حسابداری، جوانی ۲۲ ساله است که با ذوق و پشتکار شخصی، از یک سال گذشته تاکنون اقدام به تولید، طراحی و نصب سنگ‌های مصنوعی کرده است.

 او ابتدا با تولید لوازم تزئینی آغاز به کار کرد و از سوی آشنایان و بستگان، سفارش‌هایی در شهرهای شیراز، قم، تهران، داراب و… داشت. اکنون مدتی است که سفارش‌های وسیع‌تری برای دیزاین و طراحی داخلی مجتمع‌های مسکونی می گیرد.

هنوز ابتدای راه است اما دستانی پرتوان و انگیزه‌ای وافر دارد. در اجرای برخی سفارش‌‌ها، برادر کوچکترش امیرعلی و یکی از دوستانش او را همراهی می‌کنند. هرچند معتقد است هنوز برای اضافه کردن نیرو، شرایط لازم را ندارد و باید توان تولید خود را ارتقاء بخشد.

از ابتدا به دنبال کار تولیدی بودم و می‌خواهم با جمع‌آوری سرمایه شخصی به کارم رونق دهم.

محمدحسین اینها را می‌گوید و در ادامه از اولین بار که با این حرفه آشنا شده است، سخن به میان می‌آورد: یک پیج تبلیغاتی در اینستاگرام راجع به سنگهای مصنوعی مطالبی نوشته بود و چون به این حرفه علاقه داشتم، راجع به آن تحقیق کردم.

وی ادامه می‌دهد: این سنگ ها، اوایل دهه ۹۰ از ترکیه وارد ایران شده و شامل سنگ‌های آنتیک، پلیمری و کف‌پوشی می‌شود.

این کارآفرین که پیش از این شغل آرایشگری را تجربه کرده بود، می‌گوید: دوست داشتم کار تولیدی، فنی و قابل توسعه داشته باشم که از صفر تا صد آن تولید باشد اما آرایشگری جای پیشرفت چندانی نداشت و مرا اقناع نمی کرد.

محمدحسین، فرزندِ خانواده‌ای فرهنگی است و پدر و مادرش از دبیران آموزش و پرورش هستند. به گفته این کارآفرین، خانواده از ابتدا چندان با این حرفه موافق نبودند اما با اصرار وی پذیرفتند. پس از گذشت مدتی کوتاه که پشتکار او و تولیدات زیبایش را مشاهده کردند، مشوق او شدند.

ایده‌های جدید و ناب در مسیری که به رونق تولید منجر می‌شود

این کارآفرین جوان اظهار می‌‌دارد: اکنون در دوره آموزشی تولید ام‌دی‌اف و کابینت شرکت می‌کنم تا در زمینه دکوراسیون و طراحی داخلی در کنار تولید سنگ های مصنوعی، مهارت کسب کنم.

چشم انداز محمدحسین انصاری، برای رونق این حرفه گسترده است و می‌گوید باید به نقطه‌ای برسم که کارگاه‌های متعددی راه‌اندازی کنم که گسترش کارگاه منوط به جذب نیرو و افزایش سرمایه است.

این کارآفرین که در زمینه تولید، نصب و طراحی سنگ های مصنوعی فعالیت دارد، می گوید: پیج هایی که بازاریابی و آموزش خوبی دارد، می تواند راهگشای کار ما باشد.

حرفه‌ای که خلاقیت در آن مرزی ندارد

به نظر محمدحسین، در عرصه تولید سنگ‌های مصنوعی، خلاقیت مرزی ندارد و طرح های جدید و ایده های نو، می تواند همواره آپدیت شود.

وی با بیان اینکه برخی از طراحی‌ها از ایده‌های خودم است، ادامه می دهد: در گذشته، سنگ مصنوعی با کیفیت مناسبی ساخته نمی شد اما اکنون با فرمول های جدید و آموزش بهتر، تولیدات مستحکم و مقاوم تری را می توان ایجاد کرد.

این جوان شیرازی می گوید: البته بازار فروش در شیراز اندکی نامناسب است و مغازه ها قیمت را پایین آوردند اما در شهرهایی نظیر اصفهان، شرایط بهتری برای عرضه وجود دارد.

انصاری با اشاره به لزوم تناسب میان عرضه و تقاضا، خاطرنشان می کند که تولید مطلوب، حاصل همین تناسب است.

وی می افزاید: از آنجا که اکنون ظرفیت تولید کارگاهم بالا نیست، فعلا تبلیغات گسترده ای ندارم اما چنان چه ظرفیت تولید بالاتری داشته باشم، سفارشات گسترده‌تری می پذیرم.

سنگ مصنوعی استحکام بیشتری دارد

این کارآفرین با اشاره به تفاوت رابیتس و سنگ مصنوعی می گوید: سنگ مصنوعی استحکام بیشتری دارد اما رابیتس ظریف تر است و بیشتر با قالب کار می شود.

محمدحسین که آینده خوبی را برای این حرفه متصور است، می گوید: از آنجا که شهرها گسترش می‌یابد و آپارتمان‌سازی و احداث بناهای مدرن، گسترده شده است، به‌ مرور ظاهر و دیزاین خانه ها اهمیت بیشتری یافته و از آنجا که سنگ مصنوعی به لحاظ قیمت، زیبایی و دوام، شرایط بهتری دارد، می تواند گزینه اول هر فردی باشد.

وی با اشاره به تفاوت سنگ مصنوعی با سنگ طبیعی، می گوید: سنگ طبیعی از معدن استخراج می‌شود و از آنجا که سرامیک از سنگ طبیعی تولید می شود، طرح و شکل یکنواخت دارد اما سنگ های مصنوعی، با تنوع رنگ همچنین طراحی جذابتری به تولید می‌رسد.

به گفته این کارآفرین، سنگ مصنوعی با استفاده از مصالح ساختمانی شامل سیمان، پودر سنگ گچ همچنین پوکه‌های ساختمانی تولید می‌شود.

محمدحسین اضافه می کند: البته من در کارم از پوکه ساختمانی استفاده نمی‌کنم تا کیفیت کار بیشتر حفظ شود.

وی بیان می کند: مصالح را به همراه فوق روان کننده بتن (رزین آلفا) به علاوه آب در قالب می ریزیم و پس از شکل گیری، با پودر سنگ معدن آن را رنگ می کنیم.

نظر محمدحسین این است که با پس‌انداز شخصی خود، کارش را رونق بخشد و فعلا از تسهیلات استفاده نکند.

می گوید: در پایگاه بسیج که فعالیت می کردم، پیشنهاد دادند که افرادی که کارگاه تولیدی دارند، می توانند برای دریافت وام مراجعه کنند اما من قصد ندارم با دریافت وام کارم را پیش ببرم بلکه می‌خواهم خودم سرمایه جمع کنم و به کارم رونق ببخشم.

توسعه کارگاه، جمع‌آوری سرمایه همچنین جذب نیرو، اولویت‌هایی است که در برنامه ریزی میان مدت این کارآفرین جوان در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا