خوزستان

روضه‌ی ۳۰ ثانیه‌ای در خیابان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، اعضا هیئت امنا حسینیه چهارده معصوم علیهم سلام و در راس آن‌ها مرد خوش‌سلیقه و پر تلاش حسینیه، حاج کمال شیزوی در کوی فاطمیه اهواز امسال دست به ابتکار جالبی زدند و برا هر چه باشکوه برگزار کردن اقامه عزای ارباب با توجه به شرایط کرونایی، ضمن رعایت پروتکل‌ها تصمیم گرفتند جلوی حسینیه و داخل کوچه شهید شیرالی فضاسازی کنند.

تا جایی که منبر سخنرانی هم در فضای باز قرار گرفت و برای عزادارها صندلی در نظر گرفته شد.

خلاقیت جالب دیگر این مراسم صندلی‌های رنگی کودکانی بود که اکثرا همراه مادر یا خواهر بزرگتر به مجلس عزا ارباب و اهل‌بیت علیهم سلام آمده بودند و باعث شد تا ضمن رعایت بیشتر پروتکل‌ها، والدین نیز به راحتی از مراسم استفاده کنند.

این مراسم از شب اول محرم با این کیفیت در حال برگزاری است و با قرائت زیارت عاشورا آغاز می‌شود؛ پس از آن نیز سخنرانان و مداحان به منبر می‌روند.

روضه خیابانی

شیخ میثم محسنی که یکی از سخنرانان این مراسم محلی و خیابانی است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: شب اولی که به هیئت دعوت شدم تصور من این بود که شاهد احتمال کم‌توجهی به رعایت پروتکل‌ها توسط مسؤولین هیئت باشم و حتی از این جهت نیز نگران بودم اما وقتی وارد آن کوچه‌ی کوچک و باریک شدم دیدم که با وجود محدودیت‌های خیابان اما دوستان تلاش حداکثری داشتند تا مجلس به بهترین شکل برپا شود.

وی افزود: ما در گذشته در حسینیه‌ها و مساجد و در محیط داخلی مراسم را برگزار می‌کردیم و از چشم خیلی‌ها دور می‌ماند و شاید همین باعث می‌شد تا قضاوت‌های دقیقی نسبت به مراسم و منبر و روضه نداشته باشند اما الآن در فضای باز است و مردم به راحتی می‌بینند و می‌شنوند و این مطلب حسن بالایی دارد.

درس زندگی

این سخنران اهل‌بیت (ع) عنوان کرد: حسن دیگری که این نوع روضه‌های خیابانی دارد این است که باعث می‌شود ما مبلغین قشر بیشتری از مردم را در سخنرانی‌ها و روضه‌ها دخیل کنیم و زاویه دیدمان به گونه‌ای تنظیم می‌شود که به کار همه‌ی مخاطبینمان بیاید.

وی افزود: در این شرایط مطالب را به گونه‌ای تنظیم می‌کنیم که منبر سیدالشهدا برای سی ثانیه هم درس زندگی بدهد تا نه تنها برای کسانی که به مسائل دینی علاقه‌مند هستند بلکه برای اشخاصی که کم‌میل هستند نیز در حین عبور اتفاقی از خیابان اثرگذار باشد.

مجلس

شیخ محسنی بیان کرد: اصل برپایی این مجلس با زحمتی که دوستان هیئتی متحمل می‌شوند بسیار بیشتر از برگزاری آن داخل حسینیه است.

وی افزود: فضای حسینیه آماده و مطبوع است و سیستم صوتی، برقی و نور برای یک روضه و منبر فراهم است اما در محیط بیرون با اینچنین شرایطی روبه‌رو نیستیم و مهیا کردن آن زحمت دارد ولی در کنار این زحمت افضلیت نیز دارد.

این سخنران اهل‌بیت عنوان کرد: پیامبر فرمودند بافضیلت‌ترین عمل آن است که زحمت بیشتری برای آن کشیده شده باشد.

وی افزود: یک جهت فضیلت بیشتر این است که مردم حتما می‌بینند اینقدر امام حسین (ع) برای ما عزیز است و اینقدر روضه‌ی سیدالشهدا بااهمیت است که در هر شرایطی با عقلمان و بافرهنگمان این مجلس را ترک نکرده و آن را برگزار می‌کنیم.

شیخ محسنی گفت: شیعه با برگزاری مراسم ضمن رعایت پروتکل‌ها، عقل‌مداری‌اش را نشان داد.

چای روضه

نکته جالب توجه توزیع غذای نذری به صورت بیرون‌بر و پس از پایان مراسم بین عزاداران است؛ همچنین چای روضه نیز به جهت تبرک از سفره اباعبدالله (ع) ضمن رعایت بهداشت و به صورت بسته‌بندی تک‌نفره_ چای خشک و چند حبه قند_ هر شب بین عزاداران توزیع می‌شود و تا به این لحظه از جهت ابتلای عزاداران به کرونا هیچ موردی گزارش نشده است.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا