فارس

روی خوش پسته‌های خندان به باغداران سروستانی

به گزارش برگزیده های ایران از سروستان، روی آوردن کشاورزی و باغداری سروستان به کاشت درختان کم‌ آب‌بر علی الخصوص پسته، همچنین ارز آوری این محصول صادراتی مصداق عمل به اقتصاد مقاومتی در روند ادامه‌دار شدن خشکسالی‌های اخیر در استان فارس است که کیفیت بالا و رکورد داری این محصول، موفقیت باغداران را چشمگیرتر کرده است.

پس از وقوع پدیده خشکسالی طی یکی دو دهه گذشته در کشور و به خصوص استان فارس، توجه به اینکه پسته نیاز چندانی به آبیاری ندارد و محصولی کم مصرف در آب به شمار می‌رود از اوایل دهه هشتاد تغییر الگوی کشت و طرح احداث باغات پسته در دستورکار کشاورزان سروستانی قرار گرفته است.

 سطح زیر کشت محصول پسته در شهرستان سروستان ۵ هزار و ۸۴۲ هکتار است که از این میزان ۴ هزار و ۲۰۲ هکتار مثمر و هزار و ۶۲۱ هکتار غیرمثمر است و هرساله با توجه به کیفیت و کمیت محصول بدست آمده افردی از طرف جهاد کشاورزی به عنوان باغدار نمونه معرفی می شوند.

امسال بعد از اتمام برداشت‌ها، کمال براتی به عنوان یکی از باغداران نمونه شهرستان سروستان در کشت پسته معرفی شده است.

براتی با بیان اینکه ۱۷ سال است که کشاورزی می کند از شروع کارش گفت: از اهالی سروستان و ساکن شیراز هستم از ابتدا در شیراز مغازه داشتم و زمانی که کاشت پسته در منطقه سروستان شروع شد به روستا برگشتم، زمین خریدم و هفت سال روی زمین و درخت ها کار کردم تا درختان ثمری شدند.

وی ادامه داد: یک مکان مسکونی حدود ۷۰ متر در کنار باغ درست کردم و در سال هر چند روزی که کارهایم زیاد است مثل سم پاشی، هرس، برداشت، رسیدگی به درختان و … در ساختمان با خانواده می مانم و تمام وقت نظارت با کیفیت و کامل به درخت ها دارم که فکر می کنم یکی از دلایل موفقیتم باشد.

این باغدار که در کنار همه کارهایش دامپروری نیز می کند، افزود: در کنار کشاورزی، چند سالیست که گاوداری صنعتی دارم و هر نوبت در حدود ۱۲۰ گوساله را پروار بندی و  بعد از ۱۰ ماه روانه بازار فروش می کنم.

براتی با بیان اینکه در هر باغ سالیانه نزدیک به ۲۰۰ تا ۳۰۰ کارگر مشغول به کار هستند گفت: ایجاد اشتغال برای افرادی که به فعالیت مشغول هستند بصورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده است که این افراد به هرس کردن درختان، علف زنی، پسته چینی،کود و سم پاشی و … بصورت کارگر دائمی و روز مزد فعالیت می کنند.

وی از دلایل موفقیتش گفت: باغداری که بخواهد باغش نمونه و پیشرفت داشته باشد هر سال باید از ۱۰۰ درصد سود دریافتی اش حدود ۵۰ درصد را دوباره به باغ برگرداند مثلاً ۲۰۰ میلیون برداشت دارد باید ۱۰۰ میلیون را هزینه کند برای باغ که بتواند درختان خوب و برداشت خوب تری داشته باشد و از کود حیوانی و بهداشتی و مواد مغذی که همه اینها باید به درختان داد و به درختها رسیدگی کامل کرد.

آبیاری به موقع و به اندازه کافی، یکی از دلایل کیفی و کمی محصولات

براتی یکی دیگر از دلایل موفقیتش را این گونه عنوان کرد: در کنار باغ استخری با ۱۰ هزار مترمربع به عمق ۷ متر درست کردیم و سطح آن را با پلیمر پوشاندیم که در فصل زمستان ۱۲ اینچ آبی که داریم و نیاز نیست به درختان آب بدهیم در استخر نگه می‌داریم و همچنین در زمان بارندگی ها آبراهه هایی که از اطراف باغ رد می شود را در این استخر ذخیره کرده و در تابستان از این آبها استفاده می‌کنیم.

وی آبیاری به موقع و به اندازه را یکی از دلایل کیفی و کمی محصولات برشمرد و افزود:  دو سد در روستا و در نزدیکی باغ ها در حال احداث و تقریبا تکمیل شده است که از منابع طبیعی و جهاد کشاورزی درخواست داریم در این سالها که خشکسالی های پی در پی باعث خشک شدن درختان می شود از ما حمایت کنند و بگذارند ما از این سد ها برای آبیاری درختان استفاده کنیم.

براتی در ادامه توضیح داد: آبی که در پشت این سد ها ذخیره می شود در برخی مواقع بلا استفاده است ولی می تواند باغ ها رو از خشکسالی نجات بدهد و در خواست داریم که مسئولین با حمایت از باغدار ها مقداری از این آب ها را در اختیارمان قرار بدهند تا بتوانیم حداقل از اردیبهشت‌ماه تا آخر مردادماه که روزهای مهمی برای درختان پسته هستند دغدغه بی آبی نداشته باشیم.

این باغدار نمونه پسته در ادامه توضیح دلایل موفقیتش گفت: در کنار باغ یک جاده احداث و آسفالت کردیم به طول ۳ کیلومتر با هزینه چند نفر از باغدارها که راه دسترسی به باغ و درخت ها راحت شده است چون زمان های بارندگی  جاده خراب می شد و حداقل تا ده روز امکان سرکشی به باغ ها را نداشتیم و از طرفی برای عبور و مرور کارگرها که برای سر کار آمدن دردسر های زیادی می کشیدند  و الان با رضایت بر سر کار می آیند و همچنین ماشین هایی که برای حمل بار به باغ می آمدند خیلی خوب و راحت شده است.

براتی با اشاره به اینکه مهندسین جهاد کشاورزی همیشه به باغ ها سر می زدند، گفت: نگهداری از درختان با دانش و تخصص و استفاده از فن آوری های روز باعث افزایش کمی و کیفی محصولات می شود و مهندسین جهاد کشاورزی همیشه در کنار باغدار ها بوده و با ما همکاری های خوبی دارند و از تجربیات و تخصص آنها بهره می بریم.  

پسته سروستان در بازارهای بین المللی

باغداران سروستانی طی چند سال اخیر علاوه بر افزایش کمی و کیفی تولید پسته توانسته‌اند کد ICM پسته که به معنای محصول تولید شده سالم است را از بازارهای بین المللی دریافت کنند.

 رئیس جهاد کشاورزی سروستان نیز در خصوص برداشت و فرآوری محصول پسته شهرستان گفت: پس از برداشت پسته واحدهای ضبط پسته فعالیت خود را از نیمه شهریورماه شروع و با فرآوری ۱۲ هزار تن محصول پسته تر و تولید ۴ هزار تن پسته خشک و ایجاد اشتغال فصلی برای هزار و ۴۶۰ نفر فعالیت خود را خاتمه دادند.

سهراب عاشوری ادامه داد: علی رغم وجود ۱۴ ترمینال ضبط پسته فعال در شهرستان، سه جواز تأسیس جدید در این حوزه با ظرفیت هزار و ۵۰۰ تن و اشتغال زایی ۳۸ نفر صادر شده است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی به زودی راه اندازی می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: با توجه به حجم پسته تولیدی در این شهرستان، ظرفیت راه اندازی واحدهای بسته بندی پسته و فرآوری پسته و فرآوری ضایعات پسته در شهرستان نیز وجود داردو این مدیریت با استقبال از سرمایه گذاری در این بخش به دنبال جلوگیری از خام فروشی محصول با حفظ محیط زیست و افزایش اشتغال است.

در صورت تداوم و افزایش حمایت های بخش دولتی و همچنین توسعه شرکت های بخش خصوصی در عرصه تولید و فرآوری پسته، علاوه بر حل بخش زیادی از معضل بیکاری و بحث ارز آوری که این محصول پر ارزش دارد می تواند حرکتی پرشتاب برای رسیدن به آینده ای مطلوب برای مردمان این سرزمین باشد.

انتهای پیام/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا