علمی و فناوری

رکوردی تازه در صنعت فضایی کشور

رکوردی تازه در صنعت فضایی کشور

به گزارش برگزیده، رئیس سازمان فضایی ایران تصریح کرد: این برای نخستین بار است که متخصصان فضایی سه ماهواره داخلی را همزمان با ماهواره‌بر بومی در مدار قرار می‌دهند، در واقع این ماهواره‌های تحقیقاتی مخابراتی هستند که دارای کاربری‌های متفاوتی هستند.

بر اساس گزارش تسنیم، سالاریه گفت:‌ ماهواره‌بر سیمرغ جزو ماهواره‌های سوخت مایع است که ظرفیت اسمی آن انتقال جرم ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم به مدار ۵۰۰ کیلومتری است.

وی ادامه داد: همچنین ماهواره قائم که قبلاً پرتاب شد، یک ماهواره سوخت جامد است که ظرفیت اسمی آن انتقال جرم حدود ۱۰۰ کیلوگرم به مدار لئو ۴۵۰ تا ۵۵۰ کیلوگرم است؛ در این پرتاب باتوجه به ماهواره ۵۰ کیلوگرم ما به مدار ۷۵۰کیلومتری رسیدیم که هر دو موفقیت بسیار بزرگی برای ایران محسوب می‌شوند.

سالاریه اظهار کرد: اگر به ارتفاعات بالا حدوداً ۱۰۰۰کیلومتر برسیم، به مراتب انتقال به مدارهای بالاتر، ساده‌تر خواهد بود البته مسئله بسیار مسئله فنی است. در کل هر دو ماهواره‌بر بسیار مهم و ارزشمند هستند و ظرفیت کشور ایران را در مدارگذاری به مراتب بالا خواهند برد. ماهواره‌بر سیمرغ با توجه به اینکه جرم بالاتری را می‌برد قابلیت تزریق چندگانه را پیدا می‌کند و می‌تواند اجرام کمتر و به تعداد بیشتری را در مدار بگذارد که این اتفاق دیروز افتاد.

وی بیان کرد: با پرتاب امروز، نخستین بار در کشور تزریق چندگانه به ثبت رسید.

رئیس سازمان فضایی گفت: امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم با نمونه‌های جدیدتری از ماهواره‌بر سیمرغ جرم‌های بالاتر رو بریم. همچنین ماهواره‌بر «سریر» نیز پتانسیل حمل ۱۰۰۰ کیلوگرم و بالاتر به ارتفاع لئو را دارد، در واقع در حال تحقیق و توسعه هستیم که ان‌شاءالله به‌زودی پرتاب آزمایشی آن شروع می‌شود.

۵۸۵۸

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا