زنجان

زمینه برای سرمایه گذاری اقتصاد دانش بنیان وجود دارد

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از زنجان محسن افشارچی عصر امروز در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان با اشاره به اینکه سرمایه‌ای که مملکت برای ما هزینه می‌کند، باید خروجی متناسب داشته باشد، اظهار داشت: دانشگاه یک مفهوم جدید در دنیای مدرن است و هر چیزی که ساخته می‌شود بر مبنای هزینه و فایده است و در واقع هر سرمایه گذاری که انجام می‌شود، برای داشتن خروجی مناسب است.

وی با بیان اینکه بهره وری در امور به اندازه سرمایه‌گذاری که می‌شود نیست و در این خصوص با حد ایده‌آل فاصله داریم، تصریح کرد: علل این مساله به سیاستگذاری کلان کشورمان برمی‌گردد چرا که اقتصاد کشور بر مبنای نفت بوده است که هیچ ساختاری بهره ور که از آن محل سرمایه گذاری می‌شود تا آورده‌ای برای اقتصاد کشور حتی سیاست‌های کلان حوزه صنعت و معدن و تجارت داشته باشد، وجود نداشته است.

استاندار زنجان ادامه داد: این وضعیت در حالی است که از چندین سال گذشته در کشورمان دانشجویان دکترای زیادی را در دانشگاه‌ها تربیت می‌کنیم و در این میان سهم اقتصاد دانش بنیان فقط یک درصد است.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر ۴۰۰ عضو  هیات علمی در دانشگاه زنجان مشغول به فعالیت هستند، ادامه داد: دانشجوی دکترا، یعنی تولید کننده علم که در پی آن ثروت می‌آید، اما مشکل اصلی نگاه نفتی است که حتی در زمان تحریم‌ها نیز هدف اصلی رفع این مشکل و فروش نفت بوده است.

افشارچی با بیان اینکه استخوان بندی وجود ایران و ساختارهای شکل گرفته قبل و بعد از انقلاب بر مبنای اتکا به نفت بوده است، افزود: در زمان حاضر ارتباط بین حاکمیت و دانشگاه چندان جدی نیست، چراکه حاکمیت دانشگاه را به عنوان یک نماد می‌بیند و نباید چنین باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه را باید بسنجیم و ببینیم چه کرده است، خاطر نشان کرد: ارتباطی که بین صنعت و دانشگاه گفته می‌شود را نمی‌پسندم و در هیچ جای دنیا صنایع بزرگ کارهای خود را به دانشگاه نمی‌سپارد، بلکه این مراکز برای خود مرکز تحقیقاتی دارند و خروجی‌های دانشگاهی را مدنظر قرار می‌دهند.

افشارچی با اشاره به اینکه این مسیر اشتباه بوده است و سیستم و حاکمیت بر مبنای نگاهی که به آینده دارد، باید نیرو تربیت کند، افزود: بر این اساس یک سیستم ارجاع دولتی باید وجود داشته باشد که ناظر بر چند سال آینده ایران باشد تا مشخص کند که ما در کجا باید قرار بگیریم و این قابل اندازه گیری باشد.

وی با اشاره به اینکه با این اقدام می‌توان سیاست‌های کلانی در حوزه‌های مختلف به طور مثال هوش مصنوعی تعریف کرد، گفت: این موارد را می‌توان به دانشگاه و اعضای هیات علمی ارائه داد تا با ارائه پرپوزال‌ها داوری شده و بودجه‌ای هم برای ارتزاق دانشجویان تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه سیستم ارجاع دولتی می‌تواند اثر گذاری لازم را به دنبال داشته باشد، اضافه کرد: انرژی زیادی در دانشگاه‌ها وجود دارد، اما آنگونه که باید و شاید از توانمندی‌های موجود به ویژه دانشجویان توانمند دوره دکترا استفاده نمی‌کنیم.

افشارچی با تاکید بر اینکه باید هدف گذاری لازم برای تحقق برنامه‌های ترسیم شده انجام بگیرد، افزود: به عنوان استاندار تلاش می‌کنم تا در بُرش استانی این نگاه در استانی لحاظ شود، اکوسیستم مربوط به اینکه اگر دانشجوی دکترا ایده دارد، بتواند آن را پرورش داده و به طور مستقل تولید ثروت کند، این مهم  جزو برنامه‌های اصلی استان است.

وی با اشاره به اینکه پژوهش‌ها باید اقناع کننده باشد، اذعان داشت: یکی از شاخص‌های رشد علمی کشورهای خارجی تعداد دانشجویان خارجی است که در این میان ۴۹ درصد دانشجویان دکترای کنونی آمریکا خارجی هستند.

استاندار زنجان با بیان اینکه تعداد مقالات چاپ شده نیز از دیگر شاخص‌های رشد علمی کشورها محسوب می‌شود، گفت: در این حوزه کشورمان جزو ۱۰ کشور برتر دنیا است و باید دیگر شاخص‌ها را بازتعریف کنیم.

افشارچی با بیان اینکه طی چند سال گذشته با کمرنگ شدن نفت،این موضوع نیز ، یک فرصت است، افزود:  می‌توان در حوزه‌هایی نظیر اقتصاد دیجیتال سرمایه گذاری کرد که ۶.۵ درصد تولید ناخالص در سال گذشته به این مهم اختصاص داشت.

وی خاطرنشان کرد: زمینه برای سرمایه گذاری اقتصاد دانش بنیان وجود دارد و باید تلاش و به این سمت حرکت کرد.

در پایان این مراسم از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان تجلیل شد.

 انتهای پیام /۲۳۰۸


 2021-12-13 02:05:37

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا