کردستان

زنان کردستان، پرچمدار پرافتخار دفاع از کیان ایران اسلامی

زنان کردستان، پرچمدار پرافتخار دفاع از کیان ایران اسلامی

به گزارش خبرگزاری برگزیده از سنندج، مردم مرزنشین کردستان قبل از جنگ تحمیلی، حین جنگ و امروز که بیش از سه دهه از پایان جنگ می‌گذرد همچنان با ایثار جان از مرزهای این کشور دفاع می‌کنند.

شجره طیبه انقلاب اسلامی هنوز تا دو ساله شدنش چند ماهی فاصله داشت که دست استکبار جهانی و ابرقدرت‌های شرق و غرب از آستین متجاوزی به نام صدام حسین بعثی بیرون آمد تا به خیال خامشان ریشه‌های این شجره طیبه را قطع کنند.

در آغازین روزهای تهاجم دشمن بعثی، زنان کردستانی همپای مدافعین وطن و پیشمرگان مسلمان به صورت خودجوش و کمتر سازمان یافته در مراکزی نظیر مساجد و مدارس برای خدمت به جبهه اسلام حاضر شدند. فعالیت زنان کرستانی در ستادهای پشتیبانی جبهه و جنگ به موارد خاصی محدود نمی‌شد و آنها متناسب با توانایی‌هایشان فعالیت‌های متنوعی انجام می‌دادند.

از جمله اموری که بانوان مشارکتی فعال در آن داشتند، انجام کار بافندگی، خیاطی و دوخت و دوز البسه و سایر وسایلی بود که در شرایط جوی مختلف مورد استفاده‌ رزمندگان قرار می‌گرفت. دوخت و دوز بانوان برای رزمندگان به موارد خاصی محدود نمی‌شد و شامل مواردی همچون‌ لباس‌های رزم، کیف و کوله پشتی، ملحفه و رو بالشتی، شلوار کردی، بادگیر، لباس‌های شیمیایی و … می‌شد.

یکی دیگر از اقداماتی که زنان در ستادهای پشتیبانی و بیمارستان‌های مشغول آن بودند شستن لباس‌های رزمندگان و مجروحین بود. با توجه به آن که در زمان جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران هنوز بسیاری از ستادهای پشتیبانی و بیمارستان‌ها مجهز به ماشین‌های لباس شویی نبودند. لذا زنان به صورت داوطلبانه به این کار مشغول شدند. در این زمان بخشی از زنان که دارای تخصص امدادگری نبودند در بیمارستان‌های مناطق جنگی حضور پیدا می‌کردند و به شستن لباس‌های مجروحین و ملحفه‌های بیمارستان می‌پرداختند.

در پاره‌ای از مواقع نیز بانوان در جابه جایی، نگهداری، نگهبانی و حفاظت از مهمات رزمندگان نقش فعال داشته‌اند. تمیز نمودن سلاح رزمندگان، خشاب گذاری، خالی کردن بار مهمات از کامیون‌ها و .. نیز از زمره فعالیت‌های تدارکاتی زنان برای جبهه‌های جنگ بود.

کردستان مهد اصلی رشادت‌های رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی بوده است،کردستان به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی سرزمین مجاهدت‌های خاموش است و با تمام توان در برابر دشمن متجاوز ایستاد.

از آغاز پیروزی انقلاب همه کسانی که در جریان این انقلاب الهی بوده‌اند با موضوع و عنوان پیشمرگان کرد مسلمان و نقش آنان در عرصه‌های مهم و سرنوشت‌ساز در اوایل انقلاب و دفاع مقدس آشنا هستند، پیشمرگان کرد مسلمان از جان و مال خود گذشتند تا از خاک ایران دفاع کنند و امنیت امروز مرزهای ایران اسلامی در این خطه مرهون از خودگذشتگی‌های شهدا و مرزداران کرد است.

کردستان از استان ‌هایی است که دوران جنگ و پیروزی انقلاب اسلامی بر آن تأثیری مستقیم داشت، این استان در زمان جنگ تحمیلی و حتی قبل از آن، بیش از ۵۴۰۰ شهید گلگون ‌کفن را در راستای حفظ ارزش ‌های این نظام مقدس الهی تقدیم کرد که ۵۶۲ نفر آن زنان بودند.

یادداشت از نشمین نوشادی

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا