اجتماعی

سرانجام نوسازی تاکسی‌های فرسوده پایتخت/ رانندگان در روزهای بارانی مجاز به افزایش کرایه هستند؟

برگزیده های ایران گروه شهری: ده‌ها سال پیش هنگامی که زندگی شهرنشینی با سرعت در حال گسترش بود، فقدان نظام حمل و نقل درون شهری احساس شد و آن زمان کالسکه‌ها تنها تکیه گاه مردم برای جابجایی در سطح شهرهای نه چندان بزرگ بودند، رشد سریع شهر و افزایش ناگهانی تعداد اتومبیل‌ها، کنترل خیابان‌ها را مشکل کرد و برای شهرداری و بلدیه ها کاملا مشخص بود که هدایت اتومبیل‌ها جهت رفت وآمد در شهر را باید به مأموران خاصی بسپارد.

 پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بیست و هشتم خرداد ۵۹ با هدف تمرکز، کنترل و نظارت بر حُسن اجرای خدمت رسانی، طی لایحه‌ای سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، تحت پوشش شهرداری تهران با تصویب شورای انقلاب شروع به فعالیت کرد.همچنین آئین نامه اجرایی توسط هیات وزیران تهیه و پس از تصویب به وزارت کشور ابلاغ شد تا اداره امور تاکسیرانی در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را به سازمانهای مستقلی به نام سازمان تاکسیرانی محول کند.

سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران یکی از سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران محسوب می شود و همه امور مربوط به تاکسیرانی از قبیل دادن پروانه کار با تاکسی، پیشنهاد نرخ کرایه به شورای اسلامی شهر، نظارت بر اجرای کرایه‌های مصوب، رسیدگی به امور رانندگان، تشویق رانندگان امین و وظیفه‌شناس و برخورد با رانندگان متخلف و مانند آن از وظایف سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران است. اما همزمان با شیوع کرونا برنامه های سازمان تاکسیرانی هم بیشتر شده و تاکسیرانان هم قربانی این ویروس منحوس شده اند از یک سو رانندگان با کمبود مسافر و کاهش درآمد روزانه مواجه اند و از سوی دیگر این قشر از جامعه به گفته مسوولان آمار بالای مرگ و میر کرونایی را به خود اختصاص داده است.

 تهران با جمعیتی بیش از ۱۰ میلیون نفر حدود ۱۰۰ هزار تاکسی دارد که به صورت خطی و گردشی روزانه مسافران زیادی را جابه‌جا می‌کند این ناوگان همزمان با شرایط شیوع کرونا دچار مشکلات فراوانی شد، هرچند واکسیناسیون رانندگان در دو دز آغاز شده ولی هنوز دز سوم واکسن به رانندگان نرسیده است.

مهدی اسماعیل‌بیگی از مدیران جوان شهرداری تهران است که اخیرا توسط علیرضازاکانی، شهردار جدید پایتخت منصوب شده و از جمله مسئولیت های حرفه ای و اجرایی آن به شهردار ناحیه ۱ منطقه ۷، ریاست خدمات شهری منطقه ۷، مدیریت سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی منطقه ۱۳، مدیریت فرهنگسرای مترو، مشاور اجرایی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران، معاونت حمل و نقل شهرداری تهران، معاونت حمل و نقل بار و کالا سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و همچنین معاونت نظارت بر امور مناطق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران است.

درباره موضوعات مختلف تاکسی‌های پایتخت از جمله سرانجام نوسازی تاکسی‌ها،‌ افزایش نرخ کرایه‌ها در روزهای پرترافیک،‌ آمار فوتی‌های کرونا میان رانندگان تاکسی، اعتبارات لازم برای اورهای تاکسی‌ها، میزان فرسودگی تاکسی‌های پایتخت و … با مهدی اسماعیل‌بیگی مدیرعامل جدید سازمان تاکسیرانی تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

سرانجام نوسازی تاکسی‌های فرسوده به کجا رسید و مدیریت شهری جدید چه برنامه‌هایی در این راستا در نظر دارد؟

وضعیت نوسازی تاکسی‌ها مطلوب نیست فرآیند در این زمینه بسیار کند و معیوب پیش رفته و با وضعیت کنونی نخواهیم توانست آنچه که قبلا در مدیریت شهری سابق وعده داده شده عملیاتی کنیم چرا که تمهیدات پیش‌بینی شده یا قابلیت عملیاتی شدن ندارد و یا تمهیدات متناسب با وعده‌ها نبوده است

یک ماه است که ایران‌خودرو هیچ صدور پیش‌فاکتوری برای نوسازی تاکسی‌ها نداده است/به آنچه که مدیریت شهری سابق مدعی بوده امیدوار نیستیم

در حال حاضر یک ماه است که ایران‌خودرو هیچ صدور پیش‌فاکتوری برای نوسازی تاکسی‌ها نداده و عملاً کار تعطیل شده است. از طرفی وضعیت تعامل با صندوق کارآفرین امید هم مناسب نبوده و اکنون پرونده‌هایی که روزانه عملیاتی می‌شوند و به عبارتی به سمت تکمیل شدن پیش می‌روند ۱۵ مورد است. لذا با این وضعیت چندان به آنچه که مدیریت شهری سابق مدعی بوده امیدوار نیستیم.

افزایش تعامل با صندوق کارآفرین امید/تلاش برای تکمیل پرونده روزانه  نوسازی ۱۰۰ تاکسی

البته مدیریت شهری جدید تصمیماتی دارد از جمله اینکه قرار شده تعامل با صندوق کارآفرین امید بیشتر شود و بر همین اساس شعبات متعددی از این صندوق در سطح شهر تشکیل شود تا روزانه تکمیل پرونده‌ها برای نوسازی تاکسی‌ها حداقل به ۱۰۰ مورد در روز برسد از طرفی ان‌شاءالله این هفته با مدیران ایران‌خودرو جلسه‌ای خواهیم داشت که قفل صدور پیش‌فاکتور برای نوسازی تاکسی‌ها باز شود و سرعت کارها برای نوسازی تاکسی‌ها افزایش یابد تا بتوانیم اقدامات را در این زمینه عملیاتی کنیم.

برای نوسازی تاکسی‌های ون چه اقدامی صورت گرفته است؟

در صورتی که برنامه‌ها اجرایی شود بخش اعظم آنچه که اکنون در مورد آن صحبت می‌کنیم محقق خواهد شد البته باید به این نکته توجه داشت که در خصوص ورود خودروهای ون اقدامی انجام نگرفته و در حوزه نوسازی هم به این موضوع توجه نشده است که این به نوع خود آسیب محسوب می‌شود چرا که ون‌ها ظرفیت ۱۰ صندلی دارند و زمانی که آنها را از چرخه حذف و تبدیل به سواری با حداکثر ۴ سرنشین کنیم که البته اگر کرونا نباشد و در غیر اینصورت سه صندلی باید در نظر گرفت، ظرفیت کاهش یافته و ۶۰ درصد می‌شود که این موضوع یعنی تبدیل ون‌ها به سواری در خطوط پر مسافر فاجعه‌آفرین است چرا که سبب کاهش بیشتر ظرفیت تاکسیرانی خواهد شد.

اقدام عملیاتی برای نوسازی ون‌ها و یا افزوده شدن تعداد آنها به چرخه حمل و نقل صورت نگرفته است/ تمهیدات مدیریت شهری جدید

در این سال‌ها اقدام عملیاتی برای نوسازی ون‌ها و یا افزوده شدن تعداد آنها به چرخه حمل و نقل صورت نگرفته است اکنون برنامه‌ای در این زمینه داریم که تا آخر سال تمهیداتی پیش‌بینی شود و ون‌های جدید جایگزین شوند که امیدواریم این موضوع هر چه سریع‌تر پیگیری‌های آن به نتیجه برسد.

منابع مالی فقط مشکل نوسازی و اورهال نیست/ نبود یا کمبود قطعات مورد نیاز برای تعمیر تاکسی‌های ون

برای اورهال کردن ون‌ها هم باید اقداماتی انجام شود نکته حائز اهمیت این بوده که فقط پول و اعتبار در این زمینه نیست متأسفانه وقتی صحبت از نوسازی می‌کنیم همه تصور می‌کنند که گلوگاه فقط اعتبار و پول است در صورتی که کمبود قطعات و یا نبود آن خود مشکل و دردسر محسوب می‌شود. خیلی از قطعات مورد نیاز برای تعمیر ون‌ها دیگر وجود ندارد چرا که تولیدکننده آنها را دیگر تولید نکرده و بسیاری از مواقع باید از خودروها یا به عبارتی ون‌های دیگر برای ون‌های جدید جایگزینی صورت گیرد.

 کمبود منابع مالی برای نوسازی نداریم

بنابراین در حال حاضر کمبود منابع مالی برای نوسازی نداریم و حتی  چند ماه هم جلوتر هستیم و مشکل ما منابع مالی نیست و اکنون نبود و کمبود قطعات مشکل‌ساز شده است.

تعریف‌های متفاوت از سن فرسودگی/  ۵۰ درصد ناوگان تاکسیرانی دارای سن بالای ۱۰ سال

چند درصد تاکسی‌های تهران فرسوده‌اند؟

تا چند سال پیش وقتی صحبت از فرسودگی تاکسی‌ها می‌شد فقط مسأله سن مطرح بود مثلاً اعلام شد تاکسی که بیش از ۱۰ سال سن داشته باشد فرسوده است ولی بر اساس استانداردهای در نظر گرفته شده از قانون هوای پاک ممکن است خودرویی ۲۰ سال کارکرد داشته باشد ولی فرسوده نباشد که با این مدل نگاه عددها و درصدها در مورد آمار فرسودگی تاکسی‌ها متفاوت است ولی اگر بخواهیم با نگاه قدیم میزان فرسودگی را در نظر گیریم که همان سن بالای ۱۰ سال است، ۵۰ درصد ناوگان تاکسیرانی فرسوده است.

در مورد ون‌ها در صورتی که تعمیر موتور، صندلی و یا به طور کلی تغییر ظاهر بیرونی و درونی انجام شود ممکن است ۵ سال دیگر بر اساس استانداردها به عمر مفید تاکسی اضافه شود و اگر تعمیرات را به خوبی انجام دهیم گام مؤثری برای استفاده از ظرفیت این خودروها انجام شده از طرفی منابع کشور هم هدررفت نخواهد داشت البته باید در نظر گرفت که خودرو برای تاکسیران چقدر آسایش و راحتی دارد.

خرابی متعدد خودرو یکی از عوامل فرسودگی رانندگان تاکسی 

راننده یا همان تاکسیران متوسط ۸ تا ۱۰ ساعت با خودروی خود فعالیت می‌کند و مسافران را جابه‌جا می‌کند و اگر مدام خودروی آن نیاز به تعمیر داشته باشد و به عبارتی خراب شود سبب فرسودگی راننده تاکسی خواهد شد موضوع سلامت تاکسیرانان هم مهم است و متأسفانه به مسأله فرسودگی تاکسیرانان ناشی از خراب شدن مداوم خودرو چندان مورد توجه قرار نگرفته است و باید به این موضوعات هم توجه کرد.

حدود ۵۰۰ نفر از تاکسیرانان به دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌اند/غالب رانندگان دو دز واکسن را تزریق کرده‌اند

چند نفر از رانندگان تاکسی به دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌اند؟

حدود ۵۰۰ نفر از تاکسیرانان به دلیل کرونا جان خود را از دست داده‌اند البته با انجام واکسیناسیون عمومی در میان رانندگان آمار فوتی‌ها به طرز چشمگیری کاهش یافته که البته هنوز صفر نشده است و اکثر رانندگان دو دز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

درخواست برای دریافت دز سوم واکسن کرونا میان رانندگان

آیا مکاتبه یا نامه‌نگاری برای دریافت دز سوم واکسن کرونا برای رانندگان تاکسی انجام شده است؟

برای دز سوم واکسن کرونا پیگیری‌های لازم در حال انجام است که البته برای رانندگانی که سنین آنها بالا است بر اساس برنامه‌های انجام شده در وزارت بهداشت اقدامات مانند سایر اصناف انجام خواهد گرفت و برای سایر رانندگان هم با توجه به مواجه زیاد آنها با مسافران تلاش می‌کنیم هر چه سریع‌تر با همکاری وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا دز سوم واکسن برایشان اختصاص یابد.

 لغزندگی معابر کاهش سرعت شبکه حمل و نقل را به همراه خواهد داشت/ ترافیک در روزهای بارانی

در زمان بارندگی‌ها برخی از رانندگان تاکسی کرایه‌ها را افزایش می‌دهند، آیا این موضوع بر اساس مصوبه شورای شهر است؟

انتظار نداشته باشید زمانی که برف و باران می‌آید هیچ مشکلی در تردد تاکسی‌ها نباشد به هر حال طبیعی است که اگر باران بیاید سرعت شبکه حمل و نقل هم کمتر می‌شود به طور مثال راننده تاکسی زمانی که بارندگی نباشد مسیر صادقیه تا میدان ونک را می‌تواند ۴۵ دقیقه‌ای طی کند ولی در زمان بارش باران این زمان به ۹۰ تا ۱۰۰ دقیقه یا حتی بیشتر خواهد رسید. به هر حال لغزندگی معابر کاهش سرعت شبکه حمل و نقل را به همراه خواهد داشت از طرفی کسانی که قبل از بارندگی از خودروی شخصی استفاده نمی‌کردند به دلیل بارندگی گاهی تمایل به استفاده از خودروی شخصی دارند و این موضوع سبب ایجاد ترافیک خواهد شد که البته در زمان‌های بارندگی برای اتوبوس‌های بی‌آر‌تی هم به دلیل لغزندگی کندی شبکه ایجاد می‌شود.

افزایش کرایه در اوج ترافیک به شرط و شروط

بر اساس مصوبه‌ای که شورای پنجم شهر در نظر گرفته در ساعات اوج ترافیک رانندگان می‌توانند کرایه خود را افزایش دهند که این مصوبه در حال حاضر بخشی از آن اجرایی شده ولی کامل عملیاتی نشده است چرا که اجرایی شدن این موضوع با پرداخت الکترونیک همراه است.

افزایش نرخ خودسرانه ممنوع

میزان افزایش کرایه اضافه در روزهای پرترافیک در خطوط مختلف متفاوت است ملاک برچسب کرایه به علاوه پرداخت الکترونیک خواهد بود و راننده خودسرانه نمی‌تواند کرایه را افزایش دهد و در صورت شکایت مسافر می‌تواند مشکل از طریق ۱۸۸۸ توسط مسافران اعلام شود. میزان افزایش کرایه در روزهای پر ترافیک هم بر اساس مصوبه شورا حداکثر ۲۰ درصد است و اکنون این مصوبه به صورت پایلوت در برخی خطوط اجرایی شده ولی در مورد کرایه‌ها حتما مبنا مصوبه شورای شهر است و تاکسیرانی و یا تاکسیران خودسرانه نمی‌تواند نرخ‌ها را تغییر دهد.

انتهای پیام/

 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا