فارس

سرعت بالای انتقال اُمیکرون افراد واکسینه نشده را به شدت تهدید می کند

به گزارش برگزیده های ایران از جهرم، محمد رحمانیان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با اعلام  وزارت بهداشت و تایید وجود ویروس اُمیکرون در ایران، از روز گذشته تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور به حالت آماده باش در آمده اند زیرا با ویروس جدیدی با سرعت انتقال چندبرابری مواجه هستیم که می تواند پیک جدیدی را در زمان کمی نسبت به موج های قبل راه بیندازد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم، با اشاره به اینکه تجربه در بیشتر کشورهایی که این ویروس در آن شایع شده، نشان داده که بیشتر افراد بین ۱۸ تا ۳۰ سال به این سویه مبتلا شده‌ اند که کمترین میزان استقبال واکسن را داشته اند، افزود: از این رو نگرانی از شیوع بیماری در این گروه سنی دو چندان می شود زیرا  اگر موج بیماری از این گروه سنی خارج شود و به گروه های پرخطرتر مانند افراد مسن که بیماری های زمینه ای دارند برسد، قطعا موجب افزایش مرگ و میر می شود.

رحمانیان نسبت به شدت سرایت پذیری این سویه هشدار جدی داد و اظهار داشت: در شرایط فعلی تنها راه مطمئن برای مقابله با این سویه، تکمیل دوره های واکسیناسیون یعنی تزریق دز سوم واکسن و رعایت پروتکل های بهداشتی است.

وی ادامه داد: استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و شستشوی مداوم دست ها  می‌تواند از گسترش بیماری جلوگیری کند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم، افراد واکسینه نشده می توانند میزبان مناسبی برای ویروس اُمیکرون باشند و از آنجایی که تعداد زیادی از این افراد قبلا به کرونا هم مبتلا نشده اند  بنابراین بدنشان در برابر این ویروس بسیار آسیب پذیر و مستعد است.

وی اضافه کرد: واکسیناسیون بخصوص اگر جمعی انجام شود با افزایش ایمنی بخشی، از تبعات و عوارض بد بیماری کرونا و ایجاد پیک جدید جلوگیری می کند.

رحمانیان با اشاره به اینکه برخی کشورهای اروپایی در آستانه سال جدید درگیر این بیماری شده اند گفت: تمهیدات و اعمال محدودیت ها از سوی این کشورها هرچند از نظر اقتصادی آنان را تحت تاثیر قرار می دهد، اما اهمیت جلوگیری از انتقال بیماری و حفظ سلامت مردم، آن ها را به این امر واداشته است.

رحمانیان با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون و ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی همراه با جلوگیری از تجمعات در مدارس، دانشگاه‌ها، مراسمات و غیره گفت: باید از هرگونه تجمع غیرضروری خودداری شود و افرادی که واکسن نزده اند هرچه سریعتر واکسینه شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشابه اینکه هم اکنون ۸۲  درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال جهرم و خفر نوبت اول و  ۷۰ درصد از  جمعیت ۱۲ سال به بالا دز دوم واکسن خود را دریافت کرده اند، اظهار کرد: مابقی نیز برای انجام این امر مهم اقدام نکرده اند که در صورت بروز و شیوع دوباره همه گیری می تواند تهدید جدی برای سلامت عمومی تلقی شود لذا برای جلوگیری از ایجاد شرایط قبل، نباید زمان طلایی را از دست داد و همه شهروندان بخصوص گروهای پرخطر ۷۰  سال به بالا بایستی با انجام واکسیناسیون و دزهای یادآور، خود و اطرافیانشان را ایمن سازند.

انتهای پیام/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا