سلامت

سرگردانی در ورودی‌های گیلان؛ پیامد بی‌توجهی به ممنوعیت‌ها

یک روز مانده به آغاز ممنوعیت ترددها، از اصفهان خارج شدم و بعد از گذر از چند استان به اردبیل رسیدم و امروز که قصد ورود به استان گیلان از مسیر آستارا را دارم، با اعمال قانون پلیس راه و ممانعت آنها از ورود به این استان مواجه شده ام.

نه راه پیش دارم و نه راه پس؛ اگر برگردم از ناحیه پلیس راه اردبیل مورد مواخذه قرار خواهم گرفت و اگر به هر نحوی از راه و بیراهه وارد آستارا بشوم، در ورودی سایر شهرها جریمه یا به پارکینگ هدایت خواهم شد.

این سخنان را یک هموطن اصفهانی روز سه شنبه در ایست بازرسی آستارا در ورودی گیلان به خبرنگار ایرنا اظهار کرد و گفت: به خطای خود اعتراف می کنم اما اکنون که بین چند استان سرگردان مانده ام، انتظار دارم مسئولان راهی برای بازگرداندن مسافران سرگردان مثل من داشته باشند.

یک خودرو دیگر نیز که با پلاک تهران در ورودی آستارا با دستور پلیس راه متوقف شده بود، اصرار داشت به هر نحو ممکن از مسیر آستارا و جاده های شمال به تهران بازگردد اما ماموران پلیس راه و انتظامی مطابق قانون و دستورالعمل ها اجازه ورود نمی دادند.

عوامل پلیس راه به اینگونه مسافران در راه مانده اظهار می کردند که از هر راهی که آمده و به این ورودی رسیده اید باید بازگردند و هرگز به خودروهای غیربومی اجازه ورود به گیلان داده نخواهد شد.

عوامل پلیس راه در ورودی آستارا همچنین به این مسافران پیشنهاد دادند که خودروهایشان را همانجا متوقف و ۲ نفر با آژانس به فرمانداری آستارا مراجعه کنند و اگر امکان برقراری ارتباط با پلیس راهور مرکز و گرفتن مجوز موردی برای بازگشت به استان مبدا وجود داشته باشد اقدام کنند.

به گفته ماموران پلیس راه، طی ۲ روز گذشته صدها دستگاه خودرو غیرپلاک بومی از آستارا و ورودی گیلان بازگردانده شده اند و با توجه به استقرار و همکاری خوب پلیس راه استان اردبیل در آن سوی تونل حیران، بسیاری از خودروها از خروجی اردبیل بازگردانده می شوند و امروز جاده اردبیل – آستارا خلوت تر از روزهای گذشته است.

اکنون این سئوال پیش می آید که آیا سفر در دوران پر خطر کرونا با اینهمه مشقت و تحمل دردسر و سرگردانی، ارزش و لذتی دارد؟

چرا “عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی” چرا بدون توجه به هشدارهای پلیس و ستاد ملی مبارزه با کرونا و بدون ارج نهادن به جانفشانی و فداکاری مدافعان سلامت، اسباب ناراحتی، نگرانی و بیماری خود و دیگران را فراهم کنیم؟

منع تردد بین استانی تا پنجم شهریور

بر اساس مصوبه و تصمیم ستاد ملی کرونا که روز شنبه هفته جاری با حضور رئیس جمهوری اتخاذ شد از ساعت ۱۲ روز یکشنبه ۲۴ مرداد تا جمعه پنجم شهریور ماه منع تردد بین استانی در سراسر کشور و همه جاده‌ها صادر و همه مجوزهای صادره برای تردد لغو شده است.

طبق اعلام فرمانده نیروی انتظامی گیلان نیروی های انتظامی در پلیس راه های آستارا ، رودبار و رودسر مستقر هستند و از ورود خودروهای غیر بومی و مسافران به این استان جلوگیری می کنند.

به گفته سردار عزیز الله ملکی مجوزهایی که توسط فرمانداری ها قبل از طرح محدودیت تردد، صادر شده لغو و غیر قابل قبول است و پلیس با متخلفان برخورد قانونی می کند.

همچنین مطابق تاکید وی خروج خودروهای بومی استان نیر ممنوع است و هیچ خودرویی حق خروج از استان را ندارد و این مصوبه شامل خودروهای انتظامی، حاملان مواد فاسدشدنی و سوختی و خودروهای حمل و نقل عمومی نمی شود.

طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی گیلان، شمار بیماران کووید۱۹ بستری در بیمارستان های این استان از مرز ۲ هزار نفر عبور کرده این رقم در ۱۸ ماه جولان ویروس کرونا سابقه نداشته است. برای وصف عمق بحران کرونا در گیلان همین بس که در سخت ترین شرایط استان که مربوط به موج نخست همه گیری بود، پیک بیماری با یکهزار و ۸۰۰ بستری به پایان رسیده بود.

بسیاری از کارشناسان بهداشت، عامل اصلی افزایش مبتلایان و مرگ و میر ناشی از موج پنجم که حاصل کرونای جهش یافته به نام دلتا است را خستگی عمومی، تفکر آسیب ناپذیری و همچنین بی اعتنایی به هشدارها می دانند که گیلان و تمامی استان های کشور را به این حال و روز انداخته است. 

استان گردشگرپذیر گیلان در شمال ایران با ۲ و نیم میلیون نفر جمعیت از نخستین مناطق درگیر شیوع ویروس کرونا در کشور بود.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا