مازندران

سلاجقه: صنعت و محیط زیست باید همگام شوند/ ضرورت تغییر ساختارها در سازمان محیط زیست

به گزارش برگزیده های ایران از مازندران، علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بعدازظهر امروز در جلسه شورای اداری مازندران با گرامی‌داشت هفته بسیج، اظهار کرد: استان مازندران از استان‌های شاخص محیط زیستی کشور است که بیشترین وسعت جنگل و تالاب‌های زیست‌کره و بین‌المللی و همه ظرفیت آب وخاک در آن وجود دارد.

وی افزود: جنگل‌های هیرکانی مجموعه عظیمی هستند و دنیا برای داشتن چنین جنگل‌ها غبطه می‌خورند که چنین سرمایه بزرگی ندارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: اروپا برای پیشرفت، جنگل تراشی‌های زیاد انجام داده و تمام سرمایه طبیعی از بین بردند و جهان به اصطلاح توسعه‌یافته امروز مدعی هستندو برای ما قوانین وضع می‌کنند،  درحالی‌که عامل اصلی آلودگی‌ها و تخریب‌ها محیط زیست همین‌ها بوده‌اند.

این مسؤول با اعلام اینکه سازمان محیط زیست شاخصه‌های که باید یک مجموعه حاکمیتی و نظارتی فرابخشی داشته باشد را ندارد، یادآورشد: قانون اساسی جایگاه ویژه‌ای برای محیط زیست کشور قائل شده، یک نگاه رو به جلو ولی در داخل سازمان بسیاری از شاخصه‌ها هم‌تراز معاونت ریاست جمهوری نیست.

سلاجقه بیان کرد: با وجود پایین بودن شاخص‌ها در این سازمان تلاش کارکنان برای حفظ محیط زیست ستودنی و ایثارگرانه بوده و از زحمات آنان باید قدر‌دانی کرد.

وی با تاکید بر اینکه تکلیف دارم بتوانم تمام ابعاد سازمان را به جایگاه واقعی برسانم، خاطرنشان کرد: در این مسیر با استفاده از تجارب  و دانش همگان باید بتوانیم به این جایگاه دست پیدا کنیم که نظرات کارشناسی بسیار اهمیت دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از تمام ظرفیت‌ها در حال استفاده هستیم تا با هدف‌گذاری دست پیدا کنیم، اضافه کرد: این سازمان هنوز  با وظایف حاکمیتی و نظارتی بسیار فاصله دارد؛ ظرفیت‌های قانونی نواقص و ضعف‌هایی دارد مثلا در بحث ارزیابی قانون خاصی نداریم.

این مسؤول با اعلام اینکه در تلاش هستیم تا قوانین را سامان‌دهی و به‌صورت  لوایح برای دولت آماده و به مجلس شورای اسلامی ارسال کنیم، افزود: سازمان از لحاظ حقوقی پیکره مشخص و همبستگی ندارد.

*دوره تعامل با محیط زیست است

سلاجقه با تاکید بر استفاده از ظرفیت مشارکت مردم و جوامع محلی، گفت:  بدون مردم محیط زیست به جایی نخواهد رسید و بخش آموزش و مشارکت‌های مردمی به همه بخش‌های اداره کل وابسته است.

وی با بیان اینکه دوره تعامل محیط زیست است، اظهار  کرد: انسان باید از محیط زیست به نحو مطلوب استفاده کند و باید رابطه صحیح بین انسان و محیط زیست تعریف شود.

*صنعت و محیط زیست ممزوج شوند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه ساختارها در محیط زیست حتما تغییر پیدا خواهد کرد، گفت: معاونت‌ها باید تغییر و قوانین جدید وضع شود و این مستلزم استفاده از توان و ظرفیت کارشناسان زبده کشور و مدیران مجرب محیط زیست  و تشکیل اتاق فکر است.

سلاجقه با اعلام اینکه باید صنعت و محیط زیست ممزوج شوند، اضافه کرد: محیط زیست پشتوانه تولید است و اگر  زیست بومی سالم نداشته باشیم،مطمئنا تولید سالم نخواهیم داشت.

*مدیریت آب و خاک مهم‌ترین مشکل مازندران

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در ادامه با تبریک هفته بسیج و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و شهدای محیط زیست، با تقدیر از حضور رئیس سازنان محیط زیست کشور در مازندران و توجه به زیست بوم حساس شمال کشور، اظهار کرد: مدیریت آب وخاک را مهم‌ترین مشکل استان مازندران است که درحوزه پسماند باوجود تمامی اقدامات با حالت مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی با بیان اینکه دو نیروگاه زباله‌سوز در استان درحال احداث است، افزود:  زباله‌سوز نوشهر به بهره‌برداری رسیده و زباله‌سوز ساری  هم حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، دلیل حل نشدن مشکل پسماند در استان را عدم اجماع کلی در سطوح ملی برای حل این معضل دانست و گفت: برای حل مشکل پسماند باید از منابع ملی استفاده کرد.

*وجود ۲۷ مرکز دفن غیربهداشتی زباله در مازندران

این مسوول بیان کرد: ورود ۳۰ میلیون گردشگر در ایام تعطیل به استان مازندران، افزایش پسماند در استان را به دنبال دارد.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه ۲۷ سایت رسمی زباله در استان وجود دارد که همه این سایت‌ها غیربهداشتی هستند، همچنین گزارشی درخصوص پسماندهای کشاورزی و استفاده ازسم و کود، پسماندهای عفونی و بیمارستانی، تصفیه خانه‌های فاضلاب، فرسودگی ناوگان خودرویی یگان حفاظت محیط زیست استان و تغییر شاخص‌های جذب محیط بان ارائه داد.

همچنین در ادامه این جلسه  سه نفر از روسای ستادی و شهرستانی گزارشی درباره مشکلات زیست‌محیطی همچون تغییر کاربری اراضی کشاورزی، تصرف اراضی ملی، معضل پسماند وفاضلاب، آموزش جوامع محلی،فرسودگی ناوگان خودرویی و فشار معیشتی و پایین بودن حقوق و مزایا کارکنان نسبت به تورم موجود و ضعف در برخی از قوانین حقوقی محیط زیست ارائه کردند.

به گزارش فارس، بازدید از پناهگاه حیات وحش سمسکنده و دشت‌ناز از برنامه‌های دیگر سفر  سلاجقه معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور به مازندران است.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا