فارس

سلامت مردم فارس زیر تیغ کشتار غیرمجاز دام/کیفیتی که در حاشیه عرضه با قیمت کم، رنگ باخته است

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، در حال عبور از کنار جاده به‌ویژه قصابی‌های خارج از شهر بوده که آویزان کردن لاشه گوسفند آن‌ هم به‌گونه‌ای غیرمجاز برای فروش، منظره نازیبایی را به وجود آورده است؛ فروش این‌گونه لاشه‌ها به‌ویژه در بلوار خلیج‌فارس، بید زرد و دیگر مکان‌ها نشان از بی‌توجهی مسئولان امر بهداشت و دیگر دستگاه‌های مرتبط و  به خطر افتادن سلامتی مردم دارد.

شهروندی که خود را ابراهیم حسینی معرفی کرد در پاسخ به این سؤال که آیا از خرید چنین گوشتی اطمینان دارد گفت : به علت ارزان بودن قیمت گوشت به قیمت کیلویی ۶۵ تومان در این مکان‌ها اقدام به خرید کرده چراکه قادر به خرید گوشت در شهر نبوده‌؛ شهروند دیگری از بی‌توجهی‌ها به عوارض ناشی از پیامد‌های استفاده از چنین گوشت‌هایی سخن گفت و خواستار رسیدگی ویژه به این موضوع شد.

 آنچه مسلم است این است که کشتار دام می‌بایست در کشتارگاه‌های مجاز و زیر نظر دامپزشکی انجام شود، چراکه نظارت قبل از کشتار و بررسی سلامت دام‌های ورودی ابتدا مورد بررسی قرارگرفته و سپس اجازه ذبح دام صادر می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار فارس پیرامون علت بی‌توجهی به کشتار دام در مبادی ورودی شهر و دیگر مکان‌ها اظهارداشت: در حین کشتار و پس‌ از آن، لاشه‌ها توسط نیروهای دامپزشکی بررسی و چنانچه گوشت استحصالی ازنظر سلامت مورد تائید نباشد، لاشه‌ها معدوم و از چرخه مصرف انسانی حذف می‌گردد.

 حمیدرضا ناظمی در مورد کشتارهای غیرمجاز دام که در بلوار خلیج‌فارس، بید زرد و سایر نقاط اطراف شهر انجام می‌شود، افزود: به دلیل نظارتی که از سوی دامپزشکی روی این لاشه‌ها وجود ندارد، سلامت گوشت حاصله نیز به‌هیچ‌ وجه تائید نمی‌گردد چرا که در کشتارگاه‌ها مجاز نظارت می‌شود.

ناظمی تصریح کرد: علاوه بر اینکه سلامت این‌گونه گوشت‌ها تأیید نمی‌شود، بیماری‌های بسیاری که احتمال انتقال آن از این طریق به انسان وجود دارد شامل تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که یک بیماری کشنده است، بیماری تب مالت، شاربن یا سیاه‌زخم، انواع بیماری‌های خطرناک انگلی و غیر و باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس بیان داشت: نیروهای دامپزشکی از سالیان گذشته با تمام توان خود به این موضوع واردشده و تلاش‌های بسیاری برای مقابله با کشتار غیرمجاز دام انجام داده است.

ناظمی اضافه کرد: شناسایی متخلفان تا برخورد با آن‌ها و ارجاع به مراجع قضایی تا مهر و موم و معدوم‌سازی لاشه‌های غیرمجاز همواره وجود داشت است و حتی در مواردی بازرسان ما از سوی متخلفان به گونه لسانی و جسمی آسیب‌دیده‌اند.

پلمپ ۲۹ قصابی غیرمجاز در شیراز

مدیر کل دامپزشکی فارس گفت: با ورود سایر نهادها به این موضوع و همکاری و همراهی آن‌ها اقدام بسیار مناسبی در دو هفته گذشته با پلمپ تعداد ۲۹ قصابی غیرمجاز در بلوار خلیج‌فارس و بلوار ولایت با همکاری دامپزشکی و سایر ارگان‌ها انجام‌شده است.

این مسئول ادامه داد: مهم‌ترین مسئله‌ آگاهی عموم مردم از خطرات و مضرات خرید گوشت از قصابی‌های غیرمجاز است  و تا زمانی که خریدار این نوع گوشت ها وجود داشته باشد، متخلفان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

ناظمی اظهارداشت: در ۸ ماهه نخست سال جاری حدود ۱۱۳ هزار بازدید از اماکن دامی و صنایع وابسته به دام انجام‌شده و حدود ۹۲۵ تن فرآورده خام دامی غیرقابل‌مصرف، معدوم و از چرخه مصرف انسانی حذف‌شده که اگر نظارت‌های دامپزشکی در این زمینه وجود نداشت، این مقدار فرآورده پای سفره‌های مردم می‌آمد و خسارات جبران‌ناپذیری را بر روی سلامت شهروندان برجای می‌گذاشت.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس خاطرنشان کرد: در مهرماه سال جاری، طی بازدید کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان فارس از یکی از شرکت‌های بسته‌بندی گوشت و مرغ واقع در شهرک صنعتی، مقدار ۶۰۰ کیلوگرم گوشت منجمد گوساله تاریخ گذشته در سردخانه شرکت کشف و برای تعیین تکلیف توقیف گردیده است.

ناظمی تصریح کرد: بنا به دستور قضایی نسبت به نمونه‌برداری از محموله گوشت منجمد تاریخ گذشته اقدام شد که با توجه به نتایج آزمایش‌های انجام‌شده از محموله توقیفی، با اخذ دستور قضایی، در تاریخ ۷ آذرماه، دو واحد تبدیل ضایعات کشتارگاه دام فارس، با حضور مدیرکل و معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان فارس معدوم گردیده است.

انتهای پیام/ ف/ق
 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا