اخبار ورزشی

سهرابیان: با دریاچه آزادی نمی‌توان به جنگ کشورهای تا بن‌دندان مسلح رفت/ ۶ ماه سرنوشت‌ساز در پیش داریم

سهرابیان: با دریاچه آزادی نمی‌توان به جنگ کشورهای تا بن‌دندان مسلح رفت/ ۶ ماه سرنوشت‌ساز در پیش داریم

– اخبار ورزشی –

علیرضا سهرابیان، رئیس فدراسیون قایقرانی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ورزشی برگزیده های ایران درخصوص نتایج قایقرانی ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو اظهار داشت: جزو معدود فدراسیون‌هایی بودیم که اط ۵ سال قبل و تا قبل از اعزام به مسابقات قول دو رقمی شدن مدال را دادیم و می‌دانستیم که فدراسیون قایقرانی توان دو رقمی شدن را دارد و می‌تواند دو رقمی بشود.

نتایجی که می‌بینید باب دل من نیست. ناراحت هم شدم بیشتر به خاطر ناراحتی بچه‌های خودم نه به خاطر اینکه دو رقمی نشدیم. عذرخواهی هم کردم به خاطر اینکه زودتر این کار را بکنم که بچه‌های من مجال عذرخواهی نداشته باشند چون حق ندارند عذرخواهی بکنند. تمام تلاششان را کردند پایبند تمام قوانینی بودند که برای گرفتن مدال وضع شده بود و تلاششان را کردند به شکلی که یکی از دخترهای من سه روز دیرتر به ایران برگشت. در بیمارستان بستری شده بود و کسی هم نمی‌دانست به خاطر فشار بیش از حد خونریزی داخلی پیدا کرد و منجر به بستری شدن در بیمارستان شد. دبیر فدراسیون بالای سرش بود و برای آمدنش بنده و مربی‌اش ماندیم تا ایشان را به ایران برگردانیم. خدا را شکر حالش خوب است و این را نمی‌گویم به خاطر اینکه خانواده‌اش نمی‌دانند. اسمش را ننویسید به خاطر اینکه خانواده‌اش هنوز این موضوع را نمی‌دانند و نمی‌خواهم پرخاشگری بکنند که چرا به ما خبری ندادید!

برگزیده های ایران: در مورد اتفاقات هانگژو صحبت می‌کنید؟

در هانگژو ۵ مدال می‌بینید، هفت عنوان چهارمی می‌بینید و بقیه نتایجی که یک مقدار فاصله داشت با مدال. هفت عنوان چهارمی با هزارم ثانیه یعنی اگر مسابقه هیوا افسری که پنجم شده نگاه بکنید می‌بینید که کشور دوم سوم، چهارم و پنجم یک تایم را زدند و این نشان می‌دهد که هزارم ثانیه توانسته حتی عنوان پنجمی را به ورزشکار من بدهد. خیلی جای تقدیر و تشکر دارد. من تازه در مورد چهارمی صحبت کردم که اگر اینها به مدال تبدیل می‌شد آن موقع سهرابیان تبدیل به نستراداموس پیشگویی که عنوان کرده که ما دو رقمی می‌شویم، می‌شدم.

 پس می‌بینید که پیشگویی من اشتباه نبوده است. حالا می‌رسد به اینکه این شکلی شده؟ من دوست ندارم توجیه کنم چون هر صحبتی که من در مورد کمبودها بکنم در گذشته هم بوده که این موضوع را عنوان کردم که دو رقمی می‌شوم. هیچ وقت نمی‌گویم در زمانی که من قبلا پیش‌بینی کردم آب دریاچه کم بوده! ۶ ماه بوده من مجبور بودم بفرستم. ولی عنوان می‌کنم برای کسب المپیک دریاچه آزادی جایی برای کسب سهمیه المپیک نیست و من باید بچه‌ها را به جای دیگری چه داخل و اگر پولدار بشوم بفرستم خارج که تمریناتشان را انجام بدهند. آن موقع که روئینگ داشت تمرین می‌کرد در پیست هزار متر تمرین می‌کرد من قول دو رقمی شدن را دادم ولی در انتها آب دریاچه کم شده باز توجیه نمی‌کنم.

 بچه‌ها را فرستادم روسیه یک ماه تمرین کنند. هر صحبتی انجام بدهم به منزله توجیه کردن به خاطر نرسیدن به آن مدال‌هایی بوده که هفت عنوان آن چهارمی شده است. با توجه به تایم‌هایی که همه جا هست صدم‌های ثانیه باعث شدند که این سکو رفتن بچه‌ها به تعویق بیفتد. برای همین من تقدیر و تشکر می‌کنم از همه بچه‌هایم که تلاش کردند.

از مربی‌هایی که در سختی و گرما و سرما خانواده‌هایشان را کمتر دیدند اما دختر و پسرهای من را بیشتر دیدند تشکر می‌کنم. از اینها ناراحت نیستم همه تلاش کردند و زجر کشیدند که بتوانند بهترین نتیجه را بگیرند اما کشورهای دیگر با تجهیزات و امکانات بهتری که در این زمینه داشتند نشان دادند که استحقاق بالاتری را دارند چون تمام مسئولان کشورشان پشتشان هستند که بخواهد این کار صورت بگیرد. فدراسیونشان را تنها نگذاشتند و استحقاق بالاتری داشتند که روی سکو بروند و منی که واقعا ناراحت شدم از این موضوع، مجبور هستم تقدیر بکنم از کسانی که توانستند از من بهتر باشند.

قایقرانی , روئینگ ,

برگزیده های ایران: شما پیش‌بینی مدال دو رقمی کرده بودید. گفتید که سه مدال برای روئینگ دارم. شاید یکی از مدال‌هایی که شما حساب کرده بودید خیلی هم نزدیک بودید به این مدال. اگر می‌خواستیم دو رقمی بشویم حداقل ۶ مدال دیگر لازم داشتیم روی آب‌های آرام حساب کرده بودید؟

 ما ۵ مدال آوردیم. ما در روئینگ ۳ مدال پیش‌بینی کرده بودیم و خوشبینانه‌ترین حالتش ۴ مدال بود. وقتی دو رقمی سبک وزن من در روسیه نتوانستند یک کیلو و خرده‌ای وزنشان را پایین بیاورند اگر شرکت می‌کردند روی ترازو حذف می‌شدند. کمیته ملی المپیک مکاتبات ما را پاسخ نداد و نتوانست ارتباط برقرار بکند با IOC و تقریبا سه هفته قبل از برگزاری مسابقات اعلام کردیم نمی‌توانیم در سبک وزن صحبت بکنیم بعد ابوالفضل ما سنگین وزن شد اگر سبک وزن پسران ما شرکت می‌کردند صددرصد مدال می‌گرفتیم.

 تمام افرادی که در روئینگ سابقه دارند یا یک بار پارو زدند می‌توانند تشخیص بدهند که دو نفره سبک وزن پسران ما حداقل برنز را می‌گرفت. ولی با توجه به اینکه نتوانستند وزنشان را در هفته آخر پایین بیاورند حالا وارد دلایلش نمی‌شوم و نمی‌گویم چه اتفاقی افتاد که این موضوع پیش آمد باعث شد که بچه‌های سبک وزن من بروند سنگین وزن شرکت بکنند.

 بچه‌های من چهارم می‌شوند چون توان رقابت با آنها را از هر لحاظ ندارند. این گناه بچه‌های من نیست که با توجه به اینکه بچه‌های من زیر نظر متخصص تغذیه هشت ماه تمام عمرش را هدر داد با توجه به برنامه‌ریزی ایشان کارش را انجام بدهد که وزنش را پایین بیاورد و باعث ریزش مو، عصبانیت و همه این مسائل شد به خاطر اینکه برنامه‌ریزی تغذیه مناسب این موضوع نبوده و ما بلافاصله جلوی این موضوع را گرفتیم پس دوستان نمی‌توانند از فوق تخصص تغذیه کمک نگرفتید برای این موضوع.

 علمی‌ترین موضوع را ما پیش بینی کردیم و ورزشکار این کار را انجام داد و بنده جلویش را گرفتم و به او گفتم ولش کن به یک شکل دیگر کمک می‌کنیم که لااقل نه ریزش مو داشته باشی نه عصبی بشوی چون بعد از پایان این مسابقات قرار است زندگی بکنی و انسان هستی! زنده بودن و سلامت تو برای من از یک مدال با ارزش‌تر است. فکر کنم انسانی بودن موضوع اینجا صدق می‌کند که سلامت ورزشکار برای من مهم است تا مدالی که باید گرفته شود و به به و چه چهی در موردش بزنند. ورزشکار نتوانست یک کیلو و نیم پایین بیاورد و مجبور شدیم که با مکاتباتی که موجود هست سبک وزن را به سنگین وزن تبدیل بکنیم کاری که خیلی سخت انجام شد تا توانستیم این تغییر رشته و ماده را انجام بدهیم.

سوال: ما مدال‌هایی که در روئینگ گرفتیم تقریبا پیش بینی مان نزدیک بوده است. ما پیش بینی سه مدال داشتیم که دو مدال گرفتیم که نزدیک است. اگر به آن عدد دو رقمی نرسیدیم آیا بر می‌گردد به مدال‌هایی که در آب‌های آرام کمتر گرفتیم؟

من عرض کردم من ۵ عنوان چهارمی در آب‌های آرام داشتیم. ۵ عنوان چهارمی که آوردیم به اضافه ۳ مدالی که در آب‌های آرام گرفتیم از لحاظ ریاضی دوران دبستان فکر کنم تا دوم دبستان دیگر این راحت انجام می‌شود نیازی به ماشین حساب نیست آیا پیش‌بینی ما اشتباه در آمده؟

سوال: می‌خواهم روی بحث آب‌های آرام بیشتر بگویید

 در تاریخ شرکت در بازی‌های آسیایی ما عنوان چهارمی نداشتیم. درست است ما یک مدال برنز در اسلالوم گرفتیم یادمان نرود که آن اسلالوم در فلت بوده و در آب آرام بوده نه در آب‌های خروشان. در خروشانی که ژاپنی المپیک رفته بود و در مسابقات المپیک شرکت کرده بود و در این مسابقات در فینال ورزشکار من با زمان بسیار بسیار کم چهارم شد. نشان می‌داد که ما پیشرفت زیادی داشتیم. چون این ورزشکار دو سال در فرانسه زیر نظر مربی اسپانیایی تمرین می‌کرد. اسلالوم اینطور نیست که دو ماه تمرین کند و برور آنجا مدال بگیرد. مطمئن باشید اگر استمرار در تمرین رکسانا رازقیان باشد شک نکنید که سه سال دیگر که بازی‌های آسیایی ژاپن هست از ایشان ما انتظار نتایج و امتیازات بهتری را داریم.

قایقرانی , روئینگ ,

برگزیده های ایران: در گفت‌وگوهایتان که در این چند روز داشتید اشاره کردید که پدرو مربی خوبی است اما در بحث مدیریت کردن بچه‌ها شاید آن کارایی لازم را نداشته آیا اگر آن مدیریت وجود داشت ما می‌توانستیم این ۵ مدالی که با فاصله خیلی کم از دست دادیم را هم به دست بیاوریم یعنی آن مدیریت می‌توانست آن خلا را پر بکند و ما بتوانیم آن فاصله زمانی را جبران بکنیم یعنی ارتباطی بین این دو وجود داشت؟

 من باز هم می‌گویم اگر تمرینات پدرو بد بود بچه‌ها این زمان‌ها را ثبت نمی‌کردند. ادوار مختلف را نگاه کنید و ببینید که چه اتفاقاتی افتاده است. پدرو با توجه به اینکه تمرینات متفاوت‌تری نسبت به گذشته داشت آمادگی بچه‌ها بد نبوده است. پدرو برنامه‌هایش مناسب بود.

اگر من مدیریت کلانی را در حضور آقای پدرو می‌دیدم هیچ وقت ایشان را عوض نمی‌کردم و فکرش نمی‌افتادم که این کار را انجام بدهم. چون من نتایجی را می‌بینم که نوع عملکردش ممکن است با دیدگاه بعضی از ورزشکاران و مربیان متفاوت باشد ولی علم روز طوری نیست ما در گذشته برویم و همانجا باقی بمانیم و نیازمند تغییر و تحول است ولی چون این فدراسیون یک هیئت رئیسه دارد و تصمیم‌گیری در این زمینه حتما باید با حضور اعضای هیئت رئیسه و تصمیم‌گیری عزیزان باشد من این موضوع را موکول می‌کنم به جلسه‌ای که هیئت رئیسه نظراتشان را بدهند برای ادامه مسیر با بودن یا نبودن ایشان تصمیم‌گیری خودشان اعلام می‌کنند.

برگزیده های ایران: من از صحبت‌های شما اینطور برداشت می‌کنم به نظر می‌رسد اگر قرارداد پدرو تمام بشود شاید با او ادامه همکاری نداشته باشیم؟

 پدرو مربی خیلی خوبی است. مدیریت بخشی از مربیگری است ما در مربی‌های رشته‌های دیگری هم داریم که مربیان خیلی خوبی هستند ولی فاصله بین مربیگری و دوست بودن را رعایت نمی‌کنند و آن تیم اگر مدالی هم می‌گیرد بگذارید روی حسابی که یا شانس بوده یا آن ورزشکار پتانسیل بالایی در این زمینه را داشته است که باید مدال می‌گرفته است. لازمه یک مربیگری ۶ دانگ این است که مدیر بسیار خوبی هم باشد که بتوانید همه چیز را اداره بکند و پیش ببرد.

برگزیده های ایران: در مورد مصاحبه نازنین ملایی صحبت می‌کنید؟

 نه خواهش می‌کنم سراغ آن مصاحبه نروید. یک سری تغییر صحبت‌ها، عقاید و … بوده و نباید به حوشی دامن بزنیم. چون من برنامه المپیک را دارم و دوست دارم در این مورد هیچی نوشته نشود.

برگزیده های ایران: می‌خواهم بحث اردوی روسیه کوچک نشود. ما کسی را سراغ نداریم که یک ماه بچه‌هایشان را بفرستند یک کشور دیگر اردو برگزار بکنند شما می‌توانستید که اردو را برگزار نکنید برگردید توجیه بکنید بگویید که آب دریاچه اینطوری شد و من کاری نمی‌توانستم بکنم. ولی شما بچه‌ها را روسیه فرستادید. آیا واقعا آن اردوی روسیه آن آورده‌ای که می‌خواستید برای بچه‌ها داشت؟

 اعزام ۱۳، ۱۴ نفر به یک کشور برای یک ماه تمرین کردن واقعا کار سختی بود. درست است از لحاظ دمایی یک مقداری با هانگژو متفاوت بود ولی امکانات فوق‌العاده‌ای داشت که بچه‌ها توانستند خودشان را به آن حد و مرزی واقعی برسانند. وظیفه من به عنوان پدر این بود که از زیر سنگ هم پول در بیاورم که خوشبختانه این کار صورت گرفت. شاید اگر این کار صورت نمی‌گرفت کسب آن دو مدال نقره هم سخت بود.

برگزیده های ایران: بازی‌های آسیایی تمام شد. الان بحثی که هست ما سال مهمی داریم. سال سهمیه المپیک است و اکثرا رشته‌ها بعد از بازی‌ها درگیر مسابقات سهمیه المپیکشان می‌شوند، الان بچه‌های ما چه رویدادی را پیش رو دارند. برای بحث ریکاوریشان چه به لحاظ ذهنی و جسمی چه برنامه ویژه‌ای داشتید؟

با مربیان صحبت کردم و در دو روز گذشته با مربی آب‌های آرام صحبت کردم. بچه‌ها حقشان است که طبق تجربه، سنت، علم و هر چه که اسمش را می‌گذارید حداقل ده روز لااقل یک استراحتی داشته باشند و تمرکزشان را روی خودشان بگذارند.

 مطمئنا ما برای ۶ ماه آینده، مسابقات کسب سهمیه داریم و در ۱۰ روز دیگر در ژاپن اسلالوم را داریم و باید برنامه‌ریزی خوبی را داشته باشیم. حالا اینکه در ایران اردوهایمان را انجام بدهیم در آزادی که خیلی سخت است ولی باید ببینیم تا آن موقع چه اتفاقاتی می‌افتد. خوشبختانه بعد از پیگیری وزیر نیرو و وزیر ورزش که بی‌سابقه بود از خشک شدن درپاچه آزادی و شبیه شدن آن به دریاچه ارومیه جلوگیری کردند و ۴۰ سانتیمتر افزایش ارتفاع آب را داشتیم.

قایقرانی , روئینگ ,

برگزیده های ایران: از دریاچه آزادی می‌توانیم برای تمرینات استفاده کنیم؟

  باید ببینیم در زمانی که در پیش داریم می‌توانیم از این دریاچه برای تمرین استفاده کنیم یا خیر. دنبال این هستیم تا یک فضای مناسب‌تری را داشته باشیم چون اعزام به خارج از کشور واقعا  با دلار ۵۰ هزار تومان به بالا خیلی سخت است که انجام شود. در گذشته نه چندان دور این کار صورت می‌گرفت. دلار هزار تا ۴ هزار تومان بود ولی دلار ۵۰ هزار تومان یک کم کار را سخت می‌کند. تمام تلاشم را می‌کنم با همان دوستان در وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و انشاءالله خانه ملت و اندک خیرینی که تعدادشان شاید به تعداد انگشتان یک دست نرسد و آنها کمک می‌کنند به بچه‌های من که بتوانیم این کار را بکنیم. امیدواریم که شش ماه خوبی داشته باشیم و انشاءالله سربلند بیرون بیاییم و بتوانیم آن تعدادی که چهارم شدند لااقل اینجا خاطره خوبی را برای مردم و علاقه‌مندان اصلی قایقرانی ثبت بکنیم.

وظیفه ما بوده که به عنوان نمایندگان ملت در هانگژو بیشتر تلاش کنیم و نتایج بهتری بگیریم. امیدواریم برای ادوار و دوره‌های آینده کسانی که منتقد هستند راهکارهای سازنده با برنامه‌ریزی که بتوانیم از آنها نتایج مثبتی را بگیریم پیشنهاد دهند. می‌دانم گرانی هست راهکار اگر به دولت بدهند که به این وسیله گرانی را کم کنیم مهم است. من می‌دانم کشورهای دیگر تا بن دندان مسلح هستند و بالاترین امکانات را دارند. چندین پیست استاندارد در شهرها و کشورشان وجود دارد. ژاپن چند پیست استاندارد بزرگ و قایق‌های آنچنانی دارد و ورزشکارانش دو، سه سال در اروپا اردو زده بودند و می‌آیند در بازی‌های آسیایی در روئینگ سه نقره فقط می‌گیرند. مطمئن باشید اگر امکانات تزریق شود همه فدراسیون‌های ما می‌توانند موفق بشوند.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا