سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان موفق در اجرای طرح پایش زندانیان

به گزارش خبرگزاری  برگزیده های ایران از زاهدان، به نقل از روابط عمومی زندان های استان سیستان و بلوچستان، مهدی فراهانی معاون قضایی اجرا احکام و امور مجلس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی تربیتی با حضور در دوره آموزشی بازآموزی آیین نامه اجرایی سازمان زندان ها اظهار کرد:  اصلاح آیین نامه سازمان از دغدغه‌های همه همکاران بود که در بازدید از استان ها مطالبه می شد از همین روی وقت کافی به آن اختصاص داده شد تا آیین نامه جامعی که مباحث و موضوعات مورد نیاز در آن پرداخته شده باشد نگارش شد.

وی با اشاره به اینکه آیین نامه سازمان زیرساخت مناسبی برای انجام وظایف قانونی در بخش ها و موضوعات مختلف شغلی است گفت: آثار مثبت اقدامات صورت گرفته در استان سیستان و بلوچستان سایر استان های کشور را نیز بهره مند می کند اما مشکل اصلی زندان های کشور تراکم بالای جمعیت زندانیان است که فعالیت های اصلاحی و تربیتی را تحت تاثیر قرار می دهد.

فراهانی گفت:  برخلاف این موانع کسب رتبه اول آزادی مشروط و رتبه اول رای باز در آبان ماه نشان از همکاری، پشت کار و تلاش مستمر دارد ، همچنین رسیدن به رتبه دوم اشتغال در حالیکه در سال گذشته رتبه بیست و چهارم بوده از برنامه ریزی و فعالیت در زندان ها حاکی است.

معاون قضایی اجرا احکام و امور مجلس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی تربیتی با اشاره به همسو کردن آیین نامه با سند تحول قوه قضاییه افزود : مواد ۱۱۴ تا ۱۱۹ قانون مجازات اسلامی به توبه اختصاص دارد به همین دلیل در آیین نامه جدید سازمان نیز به توبه مددجویان پرداخته شده است چرا که هم پایه دینی دارد هم مبنای حقوقی لذا ازهمه ظرفیت های موجود اعم از ائمه جماعات، طلاب و روحانیون، مددکاران و کارکنان فرهنگی برای سوق دادن مددجویان به سوی توبه و استفاده از امتیازات این بخش آیین نامه استفاده شود.

محمد حسین خسروی سرپرست اداره کل زندان های استان گزارشی از وضعیت زندان های استان ارائه و از طرح پایش زندانیان به عنوان یک کار جهادی موثر یاد کرد و گفت: استان سیستان و بلوچستان یکی از محدود استان هایی  است که قبل از اینکه سازمان زندان ها به صورت رسمی طرح پایش را مطرح کند ، یک کارگروه ویژه شامل معاون قضایی رییس کل دادگستری استان و حفاظت ارشد، معاون دادستان ، رییس اداره قضایی تشکیل داد و این طرح پویش را آغاز کرد  که اجرای پایش درشهریور ماه سالجاری منجر به آزادی ۵۴۲ نفر شده است.

فراهانی معاون قضایی سازمان زندان ها  در ادامه به همراه تعدادی از کارشناسان این معاونت از زندان مرکزی زاهدان بازدید کردند  و  با حضور در واحد اجرای احکام زندان و شعبه اجرای احکام دادسرا که در زندان زاهدان مستقر است ضمن بررسی وضعیت اجرای احکام و پرونده های مددجویان با پرسنل این واحد و دادیار ناظر بر زندان گفتگو  کرد.

*برگزاری جلسه اخذ توبه در زندان زاهدان

با حضور مهدی فراهانی معاون قضایی، اجرای احکام و امور مجلس سازمان زندان های کشور و  جمعی دیگر از مسئولین قضایی و زندان های استان مراسمی برای اخذ توبه تعدادی از مددجویان و استفاده آنان از ارفاقات قانونی ذکر شده در آیین نامه سازمان برگزار شد.

فراهانی در این مراسم به تبیین ارفاقات قانونی توبه در آیین نامه سازمان زندان ها و قانون مجازات اسلامی پرداخت و افزود: اگر چه توبه امری باطنی و قلبی است اما باید نمود بیرونی داشته باشد تا امتیازات قانونی به توبه کننده تعلق گیرد.

وی گفت: هدف از مجازات زندان تغییر رفتار و بازسازی شخصیت مددجویان است لذا هرگاه این هدف محقق شد و زندانی در درگاه خداوند توبه کرد و رفتار و عملکردش نیز نشانگر این مطلب باشد باید موضوع به مقام قضایی منعکس می شود و ارفاقات قانونی به او تعلق می گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان نیز گفت: توبه عهد بستن با خداست که توبه کننده باید بر این عهد مصمم  و پایبند باشد اگر چه در نزد خداوند باریتعالی ناامیدی وجود ندارد و انسان بارها می تواند توبه کند اما برابر قانون اگر توبه کننده مرتکب جرم مجددی شود ارفاقات قانونی لغو و مجازات پابرجا خواهد بود.

* آزادی ۱۲ نفر از مددجویان زندان زاهدان  در حاشیه سفر معاون قضایی سازمان زندان های کشور

تعداد ۱۲ نفر از مددجویان زندان زاهدان در حاشیه سفر معاون قضایی سازمان زندان ها به زاهدانبا استفاده از امتیازات قانونی و ارفاقات قضایی از زندان آزاد شده و به جامعه و کانون خانواده برگشتند.
این مددجویان  طی مراسمی برگه های آزادی خویش را از مراجع قضایی و مهمانان حاضر در مراسم دریافت کردند.

 

انتهای پیام/۷۵۰۰۵


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا