مازندران

سیلابی شدن رودخانه‌ها و بارش برف در ارتفاعات سردسیر مازندران

احمد اسدی امروز درباره پیش‌بینی وضعیت جوی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در شهرستان ساری، اظهار کرد: از امشب به‌تدریج با تقویت جریانات شمالی انتظار داریم از سمت غرب استان شاهد بارش‌های پراکنده در آسمان مازندران باشیم.

وی افزود: روز پنج‌شنبه با تقویت سامانه بارشی و ریزش هوای سرد انتظار داریم بارندگی‌ها درسطح گسترش پیدا کند.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران با اشاره به کاهش محسوس دمای هوا، بیان کرد: در ارتفاعات علاوه بر مه‌آلود شدن و کاهش دید انتظار داریم بارش‌ها  به‌صورت برف و باران باشد.

اسدی با اعلام اینکه بارش‌ها تا صبح جمعه در آسمان مازندران ادامه دارد، یادآور شد: احتمال آب‌گرفتگی معابر و  بالا آمدن آب رودخانه‌ها وجود دارد.

وی بیان کرد: از روز جمعه انتظار داریم از شدت ناپایداری آسمان مازندران کاهش یابد و  از بعدازظهر جمعه بارش‌ها به‌صورت پراکنده تداوم یابد‌.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران با بیان اینکه روز شنبه در مناطق ساحلی و جلگه‌ای احتمال بارش‌ها و در ارتفاعات بارش‌ها به‌صورت برف و باران کمابیش تداوم دارد، ادامه دارد: 
از روز یک‌شنبه در ارتفاعات احتمال بارش‌های پراکنده وجود دارد و در مناطق ساحلی و جلگه‌ای جو نسبتا پایداری حاکم خواهد بود.

اسدی بیان کرد: روزهای دوشنبه و سه‌شنبه جو نسبتا پایداری در آسمان مازندران حاکم خواهد بود.

وی در پایان گفت: دریای مازندران فردا به‌صورت مواج پیش‌بینی می‌شود.

* هشدار سیلابی شدن رودخانه‌های مازندران

با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی هواشناسی کشور مبنی بر فعالیت سامانه بارشی (گاهی رگباری) و وزش باد شدید موقتی، برف و باران و کولاک (در ارتفاعات) در سطح استان مازندران از روز پنج‌شنبه ۱۳ تا شنبه ۱۵ آبان ماه و  بالا آمدن سطح آب  رودخانه‌ها، جاری شدن آب در مسیل‌ها، احتمال رعد و برق، مه گرفتگی، کولاک و لغزندگی جاده‌ها در محورهای کوهستانی و ارتفاعات و کاهش دید، از شهروندان درخواست می‌شود برای جلوگیری از بروز حوادث ناگوار از تردد و استقرار در حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها، تأسیسات آبی و کانال‌های آب‌رسانی خودداری کنند.

*هوای سرد و بارانی در انتظار مازندرانی‌ها

علی‌اصغر احمدی مدیرکل مدیریت بحران مازندران نیز در گفت‌وگویی اظهار کرد: براساس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مازندران، با شکل‌گیری و تقویت جریان‌های سرد و مرطوب شمال شرقی و نیز عبور امواج در تراز میانی جو از بامداد پنج‌شنبه ۱۳ تا اوایل روز شنبه ۱۵ آبان ماه، شاهد بارش باران، وزش باد، کاهش محسوس دما بین ۵ تا ۱۰ درجه و در مناطق مرتفع و محور‌های کوهستانی با بارش برف در سطح استان هستیم.

وی افزود: آب‌گرفتگی معابر عمومی به‌ویژه مناطق ساحلی و جلگه‌ای، بالا آمدن آب رودخانه‌ها، مه‌آلودگی و کاهش دید و همچنین لغزندگی و احتمال اختلال در تردد جاده‌ها و محور‌های کوهستانی پدیده‌های غالب در این مدت است.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران تصریح کرد: با توجه شرایط آب و هوایی و هشدار سطح زرد اداره کل هواشناسی مازندران، از هم استانی‌ها و مسافران خواست به نکات مهمی که اشاره می‌شود، توجه کنند.

*به دلیل سرمای هوا و افزایش میزان مصرف گاز، نسبت به‌صرفه جویی مصرف در این زمینه اقدام شود.

* رانندگان برای عبور از مناطق مرتفع و کوهستانی، علاوه بر کسب اطلاع از وضعیت جاده‌های مازندران، خودروی خود را به لوازم ایمنی و زمستانی مانند زنجیرچرخ و ضدیخ مجهز کنند.

* با توجه به لغزندگی سطح جاده‌ها، هنگام تردد در جاده‌های مواصلاتی اصلی و فرعی مازندران به‌ویژه شب، نکات ایمنی رعایت شود.

* شهرداران نسبت به پاک‌سازی کانال‌های هدایت آب‌های سطحی، بازدید، مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی سازه‌ها و بیلبورد‌های تبلیغاتی سطح شهرستان‌های استان اقدامات لازم را انجام دهند.

* واحد‌های مرغداری و گلخانه داران، مقاوم سازی پوشش واحدها، آماده سازی سیستم گرمایشی و تنظیم هوای سالن‌ها را در نظر داشته و باغداران مازندرانی هم تمهیدات لازم را معمول دارند.

* دامداران و ساکنان بومی مناطق ییلاقی و مرتفع استان، دام‌های خود را در مناطق امن نگهداری و نسبت به ذخیره‌سازی کافی علوفه و خوراک دام اقدام کنند.

*فرمانداران شهرستان‌ها با همکاری بخشداران و دهیاران روستا‌های مناطق ییلاقی و کوهستانی، از ورود کوهنوردان و گردشگران و نیز صعود آنها به مناطق بالادست جلوگیری به عمل آورند.

*همه دستگاه‌های امدادی و خدماتی علاوه بر آماده سازی تجهیزات و ماشین‌آلات، برای هرگونه عملیات امداد و نجات و خدمات‌رسانی آمادگی داشته باشد.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج/ر


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا