فارس

سیل بحران‌آفرین در فارس جان پنج نفر را گرفت/ آب‌گرفتگی ۵۰۰ منزل مسکونی در جنوب فارس

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، چند سالی است که سیل ها یکی پس از دیگری و به گفته کارشناسان خیلی زودتر از دوره های بازگشت طبیعی به وقوع می پیوندند. 

 تخریب گسترده زمین و پوشش گیاهی یکی از دلایل وقوع سیل به شمار می آید و در ایران نیز به گواه شواهد موجود و آمارهای ارائه شده وقوع سیل در دهه های اخیر شدت گرفته است.

تخریب جنگل ها و مراتع، چرای بی رویه دام در بالادست سدها و مسدود کردن غالب رودخانه های کشور با دیواره های بتونی نیز از دیگر دلایل تشدید سیل در کشور است.

سیل اگر چه در زمره سوانح طبیعی دسته بندی می شود اما در ایران بیشتر سیل های رخ داده بیش از آن که منشا آن طبیعی باشد، حاصل دخالت های ناصواب انسانی است.

مثل هر سال با شروع بارش های زمستانه و با وجود اینکه هواشناسی هشدار قرمز داده بود و همچنین آمادگی ستادهای بحران در استان و شهرستان ها باز هم استان فارس دچار بحران آبگرفتگی، سیل و خسارت های ناشی از بارندگی شد.

با شروع بارندگی ها در شمال فارس شاهد برف و مسدود شدن تعدادی از راه ها شدیم که با تدابیری این مسیرها دوباره بازگشایی شد و اداره هواشناسی بیشترین میزان بارندگی را متعلق به شهرستان فیروزآباد اعلام کرد.

اوضاع بحرانی فارس در پی بارندگی زمستانه

اما وضعیت در جنوب استان خصوصا در نواحی شهرستان داراب، جهرم، لارستان و لامرد اوضاع بحرانی را رقم زد.

بر اثر بارندگی روز گذشته، دو رودخانه اصلی بخش بیرم طغیان کرد و پل ورودی بالاده بیرم نیز شکسته شده و راه ارتباطی اصلی مسدود است.

مسدود شدن راه‌های مواصلاتی جنوب استان

روستا‌های بخش محمله شهرستان خنج همچنان در محاصره سیل قرار گرفتند و اعلام شد به علت ابگرفتگی، تخریب جاده و پل در این مسیر، روز گذشته امکان ارتباط و تردد در راه‌های روستایی خنج وجود نداشت که امروز نیروهای امدادی در پی رفع مشکل هستند.

این بارندگی باعث از بین رفتن صد‌ها راس دام سبک اهالی خوزی نورآباد و چاه گزی در شهرستان مهر و همچنین باعث سرریز شدن رودخانه کنار گوراب شهر خوزی شد و خسارت به زیرساخت‌های این شهر وارد آورد.

خسارت ۱۸۰ میلیاردی سیل به شهرستان لامرد

فعالیت سامانه بارشی اخیر در شهرستان لامرد در بخش‌های زیرساختی شهری و روستایی، راه‌های مواصلاتی و کشاورزی، قریب به ۱۸۰ میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت.

بر اثر بارش‌ها ۴۴ واحد مسکونی به صورت صد درصد و ۱۳۰ واحد نیز ۳۰ درصد در بخش‌های اشکنان، علامرودشت و مرکزی این شهرستان تخریب شد.

حضور استاندار فارس در مناطق سیل زده

پس از وقوع بارش های سیل آسا در جنوب فارس که سبب خسارت های بسیاری در این مناطق به ویژه بخش بیرم شهرستان لارستان شده بود؛ محمد هادی ایمانیه استاندار فارس به لارستان سفر کرد و به سرعت، در منطقه سیل زده بیرم حاضر شد.

آب گرفتگی ۵۰۰ خانه مسکونی 

به طور کلی بارش های سیلابی ۴۸ ساعت اخیر در جنوب فارس سبب جان باختن شهروندانی از لار، بیرم، مُهر و داراب همچنین آب‌گرفتگی بیش از ۵۰۰ خانه شده است که با کمک و تلاش های نیروهای امداد نجاتی و خدماتی مشکل آب‌گرفتگی تا حدود بسیاری رفع شد.

همچنین ۱۵۰ خانه مسکونی نیز در منطقه جنوب تخریب شده که امدادرسانی به اهالی آنها در دست اقدام است.

جان باختن ۵ تن از اهالی فارس در بارش‌های اخیر 

مدیرکل بحران استانداری فارس نیز اعلام کرد، سه نفر در اثر سیلاب در داراب، مهر، لار و بیرم، پنج نفر جان باختند. 

 رحیم آزادی بیان کرد: مسیرهای مواصلاتی روستایی و شهری تحت کنترل است و در مسیرهای روستایی شهرستانهای مهر، زرین دشت، داراب و بخش بیرم لارستان، مسیر تعدادی از روستاها مسدود بود که اکنون بازگشایی شده است.

انتهای پیام/س/ز


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا