سیستان و بلوچستان

سیل همدلی در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از زاهدان، سیستان و بلوچستان که امسال با مشکلات کم آبی و کم بارانی مواجه بود، از تاریخ هشت دی ماه جاری با ورود سامانه بارشی غافلگیر شد، از جنوب تا شمال استان از نعمت بارش رحمت الهی برخوردار شدند.

برخی از شهرستان‌ها به دلیل شدت بارش ها و طغیان رودخانه ها دچار آبگرفتگی و خسارت شدند و این باران علاوه بر اینکه لب های خشکیده دشت های سیستان و بلوچستان را تر کرد به خانه و کاشانه بسیاری از مردم به ویژه در کنارک خسارت وارد کرد.

بارندگی‌ها ١٣ هزار هکتار از محصولات خارج فصل خسارت زد 

معاون  برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان وبلوچستان گفت: بر اساس برآورد های اولیه کارشناسان سازمان جهادکشاورزی در شهرستان های جنوبی استان تاکنون خسارات عمده ای به حدود ١٣ هزار هکتار اراضی زراعی زیر کشت محصولات جالیزی و سبزی و صیفی،  ۶٢٢ هکتار باغ،  ۵۶٠ دامداری روستایی و عشایری،  ٢٨ باب گلخانه،  ١١۵ کلنی زنبور عسل، ٢٨٠ حلقه چاه و ٩٨ رشته قنات، ١۵٢ کیلومتر جاده دسترسی به مزارع،  ٢١٢ هکتار سیستم نوین آبیاری،  ١٨٩ کلیومتر انتفال آب با کانال و لوله،  ۴۵٧ بند و سازه آبخیزداری و ۵۴ استخر پرورش ماهی وارد شده است.

فریدالدین سلیمی طبس افزود: برآورد اولیه میزان خسارت اعلام شده تاکنون به بیش از ٢ هزار و ۵١٨ میلیارد ریال رسیده و شهرستان های چابهار،  دلگان، زرآباد، کنارک، خسارت بیشتری را متحمل شده اند.

 

 

و اما سیل همدلی از مشهد و کرمان و استانهای همجوار برای کمک به سیلزدگان 

از زمان شروع بارندگی ارگان های امدادی از استانهای همجوار به ویژه یزد، مشهد و کرمان برای تخلیله سیلاب و امداد رسانی به مردم شهرهای سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان آمدند.

به دستور رئیس جمهور وزیر کشور و وزیر نیرو در کنار رئیس سازمان بحران و سایر مسولان ملی و استانی از مناطق سیلزده بازدید و روند امداد رسانی را بررسی و برای بهبود شرایط و جبران خسارات مردم تدابیر لازم را اتخاذ کردند.

 

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو و فرستاده ویژه رئیس جمهور برای دومین بار با حضور در جنوب سیستان و بلوچستان مشکلات حاشیه‌نشینان و سیل‌زدگان چابهار را بررسی و دستورات لازم را برای پیگیری بهتر مشکلات و امدادرسانی فوری صادر کرد.

 

 

مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان و سردار کرمی فرمانده قرارگاه قدس با خانواده های سیلزده در کنارک دیدار و از انان دلجویی کردند.

 

 

۹ هزار آسیب دیده سیلاب سیستان و بلوچستان امدادرسانی شدند

مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: ۹ هزار و ۵۸۰ آسیب دیده سیلاب اخیر جنوب استان توسط یک هزار و ۲۸۲ نفر نجاتگر امداد رسانی شدند.

علیرضا میربهاءالدین اظهار داشت: جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در پی بارندگی روزهای گذشته به ۱۰۱ روستا از توابع شهرستانهای چابهار ، کنارک ،دلگان، سرباز ، سراوان ، فنوج، سیب و سوران، خاش، مهرستان، نیکشهر، ایرانشهر ، زابل، زاهدان ، زهک ، نیمروز، هیرمند امدادرسانی کرد.

وی ادامه داد: در این راستا  ۲۶۳ تیم امدادی چمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان علاوه بر اسکان اضطراری سه هزار و ۸۸۱ نفر از هم استانی های گرامی در این مناطق اقدام به توزیع  ۲۳۹  دستگاه چادر، ۴۲۰۹  تخته پتو و ۶۱۴  تخته موکت و ۱۱۴ بسته غذایی  ۷۲ ساعته ، ۲ هزار و ۶۹۰ کیلوگرم برنج ، ۸۵۰ قوطی کنسروجات، یک هزار و ۸۱۹ کیلو گرم نایلون ، ۱۹هزار و ۷۱۰ بطری آب معدنی، ۲۶ شعله فانوس، ۷۳ شعله والور  و همچنین اقلام ضروری دیگر از قبیل قند و چای،  حبوبات و مواد شوینده کردند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در این مدت یک سورتی پروازبوسیله بالگرد جمعیت هلال احمر به منظور نجات ۱۰ نفر سرنشینان خودروی تریلی در روستای گوردیم  شهرستان کنارک به دلیل عدم دسترسی زمینی به گرفتار شدگان در سیلاب  به همراه ۹ نفر نیروی تخصصی و عملیاتی انجام گرفت.  

 

اسکان مردم خسارت دیده در چادرهای امدادی

مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان نیز گفت: آبگرفتگی معابر شهری در کنارک وضعیت مطلوبی پیدا کرده و تخلیه آب انجام شده و مشکل خاصی وجود ندارد. 

علیرضا شهرکی افزود: وزیر نیرو به دستور رییس جمهور مجددا به مناطق سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان برای بررسی آخرین وضعیت سیلاب به این منطقه سفر کردند، تیم‌های مستقر در کنارک  و وضعیت تخلیه آب منازل را نیز انجام می‌دهند و بخش قابل توجهی از این آب نیز تخلیه شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تا این لحظه بارانی در منطقه کنارک نداریم و با این تیمی که مشغول به فعالیت هستند تعهدی که پیش‌بینی‌شده برای تخلیه آب منازل به خوبی در حال انجام است.

وی اظهارداشت: بحث امداد رسانی و تجهیزات توسط هلال احمر در حال انجام و توزیع اقلام اولیه نیز شروع شده است.

شهرکی بیان کرد: دیشب در جلسه ستاد مدیریت بحران مقرر شد خانه‌هایی که سقف‌شان مشکل دارد یا دچار آسیب‌دیدگی شدید هستند حتماً ساکنانشان از خانه خارج و یا نهایتاً به آن‌ها چادر داده شود تا در حیاط منازل اسکان داده شوند.

وی خاطرنشان کرد: در سایر نقاط سیستان و بلوچستان مثل قصرقند، لاشار، دلگان و سایر مناطق دچار آبگرفتگی همچنان خدمت‌رسانی به مردم در حال انجام است.

 

هشدار و توصیه مهدی خمر فرمانده پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان به رانندگان

 

 

مراقب جاده‌های لغزنده سیستان و بلوچستان باشید

براساس بررسی آخرین تصاویر ماهواره و نقشه های پیش یابی هواشناسی،  آسمان سیستان و بلوچستان ابری، تا بامداد جمعه فعالیت سامانه بارشی سبب رگبارورعدوبرق در استان به ویژه در نیمه شمالی و نوارشرقی خواهد شد که در نواحی سردسیر نیمه شمالی، ارتفاعات شرقی و برخی قلل جنوبی استان شرایط برای بارش برف فراهم هست، طی این مدت مه صبحگاهی و لغزندگی جاده ها در سطح استان بویژه نقاط سردسیر و کوهستانی انتظار می رود.

تا شنبه هفته آینده کاهش محسوس دما در استان انتظار می رود، تا بعد از ظهر جمعه در شمال استان، نوارشرقی و غرب استان تا سواحل و روی دریا وزش بادشدید رخ خواهد داد.

تا ظهر جمعه دریا مواج، روی دریا و برخی نقاط ساحلی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید خواهیم داشت. هفته آینده جو پایداری در استان حاکم خواهد شد.

انتهای پیام/۳۱۳۹/ع


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا