بوشهر

شوک علوم‌ پزشکی بوشهر به کادر درمان/ کاهش ۵۰ درصدی نیروهای طرح!+سند

به گزارش برگزیده های ایران از بوشهر، در دوران شیوع کرونا پرستاران زیادی تمام زندگی حرفه‌ای خود را وقف نجات جان و حیات مردم کردند تا مردم و هم استانی‌های خود سلامت بمانند. اما بعد از ۲۳ ماه مجاهدت در جبهه دفاع از سلامت در بیمارستان‌های استان بوشهر حالا مزدشان را خبر تعدیل نیرو داده می‌شود. 

بر اساس این گزارش، در حالیکه کمتر از یک ماه از تأکید رهبر انقلاب بر مسئله امنیت شغلی می‌گذرد انتشار نامه از معاون توسعه مدیریت و منبع دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نشان می‌دهد امنیت شغلی ۵۰ درصد از نیروهای طرح به خطر افتاده است.

این تصمیم در حالی‌ گرفته‌ شده است که نیروهای طرح به فراخور زمان به‌کارگیری، حدود دو سال در سخت‌ترین شرایط کرونایی کنار مردم و بیماران بوده‌اند.

 

باوجود اینکه استانداردهای جهانی به‌صورت حداقلی، ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت در بیمارستان تعیین‌ شده که این عدد در ایران ۱.۲ و در استان بوشهر یک است و این کمبود نیرو تأثیر مستقیم بر نحوه ارائه خدمات پرستاران دارد، هرچند که آن‌ها تمام تلاش خود را برای مراقبت هرچه بهتر از بیماران دارند.

چندی پیش ابراهیم ابراهیمی رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری شهرستان بوشهر اعلام کرده بود که در زمان حاضر یک هزار و ۸۰۰ پرستار در بیمارستان‌های استان بوشهر مشغول به کار هستند و بر اساس بررسی انجام‌شده این استان با کمبود ۴۵۰ پرستار روبرو است.

آن‌طور که مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفته: ماهانه چهار میلیارد تومان بابت اضافه‌کار و کارانه بیمارستان‌های دانشگاهی باید به پرستاران پرداخت شود اما امروز به‌طور تقریبی ۱۰ ماه است که مطالبات آنان پرداخت‌ نشده و ۴۰ میلیارد تومان میزان کل مطالبات آنان است.

مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت

در دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت با رهبر انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای کار کادر درمان را با رزمندگان دفاع مقدس مقایسه کردند و افزودند: همچنانکه در دوران جنگ تحمیلی، پزشکان و پرستاران و امدادگران در زیر بمباران کار می‌کردند، در دوره کرونا نیز پرستاران با افزایش ساعات کار، کاهش مرخصی‌ها، حضور در بیمارستان در ایام تعطیلات نوروز، و مشاهده دردناک مرگ‌ومیر بیماران و همکاران، سختی‌هایی مضاعف، و خطر ابتلا به بیماری مهلک را تحمل کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس موضوع مطالبات پرستاران را مورد تأکید قراردادند و گفتند: مطالبه اصلی پرستاران در یک جمله «تقویت جامعه پرستاری» است که ضرورتی برای حال و آینده کشور به شمار می‌رود.

ایشان افزودند: قضیه کرونا نشان داد که اگر جامعه پرستاری تقویت نشود، در بزنگاه‌ها ضربه خواهیم خورد.
«کمبود پرستار و لزوم تکمیل سرانه آن نسبت به تخت‌های بیمارستانی»، و «مسئله امنیت شغلی» دو مطالبه دیگری بود که رهبر انقلاب تحقق آن‌ها را ضروری دانستند و گفتند: در برخی مقاطع از جمله در دوره کرونا فراخوان‌هایی برای کار پرستاری داده‌ شده است اما با پرستاران قراردادهای کوتاه‌مدت بسته‌ شده و پس از مدتی آن‌ها را مرخص کرده‌اند درحالی‌که پرستار باید امنیت شغلی داشته باشد و نباید همچون کارگر فصلی به آن نگاه شود.

به گزارش فارس، گلایه‌ها و انتقادات نسبت به اقدامات مدیریت دانشگاه علوم پزشکی روزبه‌روز در حال اضافه شدن است و این نابسامانی‌ها علاوه براثر مستقیم بر روی عملکرد کادر درمان، اعتماد مردم را به بخش درمان استان بوشهر را تحت تأثیر منفی قرار داده است.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا