کردستان

صادرات ۳۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی از مرزهای کردستان به خارج کشور

مهدی فتحی مسئول  روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در سنندج، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار از مرزهای استان به خارج از کشور صادر شده است.

به گفته وی، میزان صادرات محصولات کشاورزی از مرزهای استان طی سال گذشته یک میلیون تن و به ارزش ۳۸۶ میلیون دلار بوده است.

مسئول  روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان کردستان به پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی تا پایان امسال گفت: متاسفانه با توجه به مشکلات ناشی از خشکسالی و کاهش میزان تولید تحقق این مهم امکان پذیر نخواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برگشت برخی محصولات کشاورزی صادراتی ایران، موجب ایجاد سوالاتی در افکار عمومی طی روزهای اخیر شده است، اذعان کرد: مورد برگشت محصول کشاورزی که مجوز آن در کردستان صادر شده باشد را نداشته‌ایم و تنها یک محموله کشاورزی که مربوط به استان دیگری بود آن هم به دلیل نداشتن مشخصات قرنطینه‌ای از مرزهای استان برگشت داده شد.

مسئول  روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان کردستان  بکار بستن شیوه کشاورزی قراردادی را بهترین راهکار برای تضمین یک صادرات موفق خواند و افزود: با بستن قرارداد با کشاورزان در این روش امکان تولید محصول مورد نظر با شرایط و استانداردهای کشور مقصد فراهم می شود.

میانگین مصرف سموم در محصولات کشاورزی کردستان کمتر از یک درصد است

فتحی در ادامه با بیان اینکه ۱۶۵ قلم سم پرخطر در سال گذشته از چرخه سموم کشور حذف شده است و در حال حاضر حدود ۹۵ درصد سموم کشور جزو سم‌های رده کم و متوسط خطر هستند، گفت: در اکثر کشورهای دنیا اجازه مصرف دارند و اگر در زمان مناسب و به مقدار مجاز مصرف شوند به سلامت جامعه آسیب نخواهد رساند.

وی خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال گذشته ۶۰ قلم آفت‌کش‌ بیولوژیک و زیستی وارد چرخه سموم کشور شده است و میانگین مصرف سموم شیمیایی در جهان به مقدار ۶.۲ کیلوگرم در هکتار است که در ایران این عدد ۲.۲ و در استان کردستان ۶۵۰/. کیلوگرم در هکتار است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا