بوشهر

صدای نخل‌داران را بشنوید؛ حق آب می‌گیرند و آب نمی‌دهند!

به گزارش برگزیده های ایران از شهرستان دشتستان، استان بوشهر دارای ۶ میلیون اصله نخل است که شهرستان دشتشتان با دارا بودن چهار میلیون اصله نخل بعنوان قطب خرمای استان محسوب می‌شود و سالانه حدود ۱۷۰ هزار تن خرما از نخلستان‌های استان بوشهر برداشت می‌شود.

اما نخل‌داران این خطه همیشه با مشکلات اساسی همچون میزان پایین آبیاری، نرخ بالای حق آب نخیلات و باراز بی‌رمق فروش خرما دست و پنجه نرم کرده و در انتظار روزهای بهتر هستند.

در جریان سفر رئیس‌جمهور به استان بوشهر و بازدید وزیر جهاد کشاورزی از طرح تحول نخیلات دشتستان یک بانوی کشاورز در سعدآباد در خصوص حق آب نخیلات اظهار داشت: سال‌هاست که از ما به‌صورت کامل حق آب کشاورزی و نخیلات گرفته می‌شود اما به‌اندازه کافی آب تعلق نمی‌گیرد.

درحالی‌که این بانوی دشتستانی از میزان هزینه بالای درخواستی حق آب نخیلات گلایه می‌کند می‌گوید این مبلغ در توان ما نیست، اما چند روز پس از سفر وزیر این مبلغ به پنج هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

 

با گذشت ۱۰ روز از این سفر، کشاورزان و نخل‌داران بخش آب‌پخش که به‌عنوان قطب خرما محسوب می‌شود، به کمبود آب و نرخ بالای حق آب درب اداره آبیاری این شهر گلایه دارند.

حسن فریبرزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دشتستان اظهار داشت: باتوجه‌به اینکه توجهی به درخواست‌های کشاورزان بخش آبپخش نشده است و به درخواست نماینده کشاورزان هم توجه نشده،  کشاورزان و نخلداران گلایه‌مند هستند.

مسؤول خانه کشاورز شهرستان دشتستان دررابطه‌با آب‌دهی بعد از برداشت محصول خرما از نخیلات گفت: دیر آبیاری کردن نخیلات یعنی کاهش محصول در سال آینده؛ قرار بود که از ابتدای مهرماه آب‌دهی از سد رئیس‌علی دلواری شبانکاره به نخیلات شروع شود اما باوجوداینکه یک‌هفته‌ای هست آب‌دهی شروع کرده‌اند، حجم آب ورودی خیلی کم است و حدود ۹۵ درصد نخیلات بعد از برداشت محصول هنوز آب‌دهی نشده‌اند.

 

وی افزود: کانال‌های آبیاری بیش از هشت مترمکعب در ثانیه ظرفیت دارند که اگر این اتفاق بیفتد که همه نخیلات بخش آبپخش را می‌توان در یک‌زمان یک‌ماهه تا چهل‌روزه آبیاری کرد، مشروط به اینکه آب به مقدار کافی رهاسازی شود.

فریبرزی در خصوص حق آب (آب‌بها) تصریح کرد: اداره آبیاری به کشاورزان فشار می‌آورد که اول حق آب پرداخت کنید بعد به شما آب می‌دهیم که این خلاف رویه موجود است، چراکه کشاورزی که خرمای خودش را فروخته است هنوز تاجر پولی به آنها پرداخت نکرده است که بخواهند آب‌بها را پرداخت کنند.

فریبرزی اظهار داشت: حدود یک سالی است متأسفانه رویه اداره آبیاری این است که کمتر به مسئولین پیگیر در حوزه کشاورزی و نخل داری توجه کند؛ بنده به‌عنوان مسئول خانه کشاورز بیش از ۶ ماه است چون دعوتی از من برای جلسات نشده که از حق مردم دفاع کنم.

فریبرزی با بیان اینکه حالا موقع مطالبه آب‌بها نیست، گفت: امسال به‌ازای هر اصل نخل، کشاورزان باید قبل از آب‌دهی مبلغ پنج هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت کنند، درحالی‌که پول چند نوبت آب را می‌گیرند اما در سال گذشته فقط دو نوبت آبدهی داشته‌ایم. آب سوم که رسیده فصل رطب و خرما و امکان آبیاری وجود نداشته است.

مسؤول خانه کشاورز در موردبحث آب‌بها اظهار داشت: سال گذشته جلسه‌ای داشته‌ایم با حضور استاندار وقت عبدالکریم گراوند که تاکید کردند اگر قصد دارد آب‌بها را تعیین کنید نماینده کشاورزان دعوت کنید در جلسه شرکت کند و از حق کشاورزان دفاع کند ولی متأسفانه آب منطقه‌ای استان، این دعوت انجام نمی‌دهد سؤال این است چرا این کار نمی‌کنند.

وی افزود: هنوز تغییر تحولات استان صورت نگرفته و مسؤولان دولت قبل انگیزه‌ای برای کار ندارند و تا زمانی که تغییرات خوبی در حوزه آب نگرفته است، متأسفانه ما نمی‌توانیم امیدوار باشیم.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا