چهارمحال و بختیاری

صدوربیش از ۴ هزار و ۱۰۰ رأی مبتنی بر نهادهای ارفاقی توسط قضات استان چهارمحال و بختیاری

صدوربیش از ۴ هزار و ۱۰۰ رأی مبتنی بر نهادهای ارفاقی توسط قضات استان چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران استان چهارمحال وبختیاری به نقل ازروابط عمومی دادگستری استان، احمدرضا بهرامی، رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای کاهش جمعیت کیفری استان، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی، بازگشت زندانیان به آغوش گرم خانواده و …، قانونگذار کیفری، نهادهایی را تحت عنوان «تأسیسات ارفاقی حبس‌زدا و مساعد به حال متهم و محکوم‌علیه» پیش‌بینی کرده است که قضات محاکم کیفری، مُخیَر به استفاده از این نهادها هستند.

عالی‌ترین مقام قضایی استان چهارمحال و بختیاری، قرار تعلیق اجرای مجازات، قرار تعویق صدور حکم ساده و مراقبتی، نظام نیمه‌آزادی، آزادی مشروط، مجازات های جایگزین حبس و … را از مصادیق نهادهای ارفاقی و مساعد به حال متهم برشمرد و افزود: اگرچه استفاده از ظرفیت تأسیسات ارفاقی، امری اصولاً اختیاری برای قاضی است؛ لکن دارای آثار و پیامدهای مثبت بسیاری است؛ چراکه علاوه برحذف مشکلات و آسیب‌های ناشی از زندان و حفظ کرامت انسانی، هزینه های اجرای عدالت کیفری به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

بهرامی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تلاش قابل تقدیر قضات کیفری استان چهارمحال و بختیاری، بیش از ۴ هزار و ۱۰۰ رأی مبتنی بر نهادهای ارفاقی و مساعد به حال متهم در بازه زمانی مذکور صادر شده است؛ به طوریکه با صدور این آرا تعدادی از محکومان از زندان آزاد شدند، مجازات تعدادی از مجرمان تعلیق، مجازات برخی دیگر تبدیل و تعدادی از مجرمان مشمول تخفیف شده‌اند.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان چهارمحال و بختیاری در خصوص نظام نیمه آزادی تحت نظارت سامانه های الکترونیکی اضافه کرد: از مجموع بیش از ۴ هزار و ۱۰۰ رأی، بیش از ۳۰۰ زندانی با استفاده از پابند الکترونیکی از نعمت آزادی برخوردار شده‌اند.

احمدرضا بهرامی در پایان تصریح کرد: استفاده و اعمال نهادهای حقوقی حبس زدا در چهارچوب قانون از سیاست‌ های قضایی حاکمیت است که با جدیت دنبال می‌شود و امید است میان ‌بری برای اصلاح محکومان و مجرمان و بازگشت آنها به جامعه و آغوش گرم خانواده باشد.

شایان ذکر است آراء صادره بر اساس عناوین نهادهای ارفاقی توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان چهارمحال و بختیاری بررسی و تفکیک می‌شوند و در نظر است آراء برتر با برگزاری جشنواره ای مورد نقد قرار گیرند.

۴۶

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا