اخبار ورزشی

صفیری:‌ برخی نیمکت‌نشینان نقش تماشاگر را برای داور ایفا می‌کنند/اشتباهات سهوی باید کم شود

اسماعیل صفیری در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی برگزیده های ایران،‌ در مورد عضویتش در کمیته داوران فدراسیون اظهار   داشت: از دوشنبه کمیته داوران با احکامی که جناب عزیزی خادم ریاست محترم فدراسیون فوتبال صادر کرد کامل شد و هفت عضو این کمیته تعیین شدند. در اولین جلسه کمیته داوران نیز ریاست محترم فدراسیون و آقای کامرانی‌فر دبیرکل محترم فدراسیون نیز حضور داشتند.سیاست‌های کمیته داوران در راستای بهبود سطح داوری مسابقات در لیگ برتر و لیگ یک و اجتناب از اشتباهات سهوی ولی تأثیرگذار داوران است. اولویت کمیته داوران در راستای آمادگی جسمانی داوران، دانش داوری و به کاهش رساندن اشتباهات تأثیرگذار و بالا بردن سطح کیفی قضاوت داوران است.

عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال تأکید کرد: یکی دیگر از سیاست‌های ما این است که سطح ناظران داوری فوتبال را ارتقا بدهیم. کمیته داوران معتقد است با به‌روز بودن ناظران داوری می‌توانیم داوران خوبی هم داشته باشیم. وقتی بازخورد نظارت‌های داوری مناسب و اطلاعات دقیق باشد می‌توانیم در انتخاب داوران با دقت بیشتری عمل کنیم. با حضور آقایان افشاریان و سخندان که همگی از داوران سطح اول کشور بودند قطعاً می‌توانیم شرایط بهتری را برای داوری رقم بزنیم.

صفیری در مورد اشتباهات تأثیرگذار و زیاد داوران در هفته‌های اخیر مسابقات لیگ برتر عنوان کرد: ما به این اشتباهات سهوی ولی تأثیرگذار واقف هستیم و قطعاً فکری عاجل برای کم شدن اشتباهات خواهیم کرد. البته باید تعامل بهتر و بیشتری با باشگاه‌ها داشته باشیم تا داوران بتوانند با آرامش بیشتری در میدان حضور داشته باشند. یکی از دلایل اشتباهات تأثیرگذار به خاطر عدم تمرکز داوران است. وقتی داور آرامش کمتری دارد تمرکزش را از دست می‌دهد و  با وجودن دیدن صحنه به دلیل عدم تمرکز نمی‌تواند خوب قضاوت کند.  باید میزان هجمه‌ها از سوی باشگاه‌ها به داوران را کاهش بدهیم تا داوران بتوانند با آرامش بیشتری کار خودشان را  انجام بدهند. به هر حال سبد داوران لیگ یک و لیگ برتر ما همین نفرات هستند و باید این داوران را به درجه‌ای از کارایی برسانیم که عملکرد بهتری را ارائه بدهند.

وی در  مورد اینکه اکنون ورزشگاه‌ها خالی از تماشاگر است و داوران تمرکز لازم را ندارند با بازگشت تماشاگران چه اتفاقی رخ خواهد داد، تأکید کرد: باید بگویم با حضور تماشاگران داوران می‌توانند با تمرکز بیشتری قضات کنند زیرا در حال حاضر تنش از نیمکت‌نشینان به داوری مسابقه منتقل می‌شود اما وقتی تماشاگران در ورزشگاه حضور دارند صدای تماشاگران هست و داوران کمتر تحت تأثیر اعتراض‌های نیمکت‌نشینان قرار می‌گیرند. متأسفانه در حال حاضر منطقه فنی برخی تیم‌ها شرایط جالبی ندارد و نیمکت‌نشینان تیم‌ها نقش تماشاگران را برای داوران ایفا می‌کنند و به شدت به داوران اعتراض می‌کنند. شاید با حضور تماشاگران نیمکت‌نشینان تیم‌ها نیز خویشتنداری بیشتری داشته باشند. اکنون وظایف برخی اعضای کادر فنی و نیمکت‌نشینان تیم‌ها علاوه بر مدیریت فنی و کارهای تاکتیکی ایفای وظایف تماشاگران شده است.

عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال در مورد احتمال استفاده از VAR در لیگ برتر عنوان کرد: فدراسیون فوتبال تلاش‌هایی در این زمینه انجام داده و مذاکرات خوبی داشته‌اند و مذاکرات خوبی هم با فیفا انجام شده تا داوران ما آموزش‌های لازم را در زمینه VAR ببینند اما با توجه به سختی‌ها و محدودیت‌هایی که وجود دارد بعید است که در این فصل لیگ برتر بتوانیم از VAR استفاده کنیم.

صفیری در مورد اینکه گفته می‌شود در صورت نداشتن VAR داوران ما از حضور در عرصه‌های بین‌المللی حذف خواهند شد، بیان داشت: داوران ما حذف نمی‌شوند اما در مسابقات مرحله سوم جام جهانی که VAR در آنها استفاده می‌شود فیفا و AFC از داورانی استفاده می‌کنند که لیسانس VAR را  از فیفا و AFC گرفته باشند. البته از بین داوران ما علیرضا فغانی این گواهی و لیسانس را دارد. 

وی در مورد پرداخت دستمزد به داوران گفت: مطالبات داوران در لیگ برتر و جام حذفی در فصل گذشته به طور کامل پرداخت شده است اما داوران در لیگ یک و لیگ‌های پایین‌تر هنوز از فصل گذشته طلبکارند. در فصل جدید هم دستمزد داوران براساس مصوبه هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال رشد ۴۰۰ درصدی داشته است که جناب عزیزی خادم ریاست فدراسیون فوتبال تأکید کردند که دستمزد داوران در فصل جدید با اشل جدید پرداخت شود. عزیزی خادم تأکید کرد که داوران نباید دغدغه‌ای برای دستمزد و حقوق  خود داشته باشند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا