زنجان

عادی‌انگاری کرونایی، زنگ هشدار را به صدا درآورد/ استان زنجان زرد شد

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از زنجان، کرونا و وضعیت‌های تعریف شده برای آن از قرمز رو به تیرگی، نارنجی، زرد، آبی تا سفید که البته این آخری از اسفند ۹۸ تا کنون برای کمتر شهری در ایران روی داده است.

اما این روزها حال و هوای کرونایی کشور در یک وضعیت ترس و امید قرار گرفته، چرا که بعد از عبور پیک پنجم که نسبت به پیک‌های قبلی طولانی و حتی می‌شود گفت سهمگین بود، به نوعی آرامش برقرار شده است.

ولی این آرامش با توجه به عادی انگاری روی داده نسبت به بیماری کووید ۱۹ در سطح جامعه، نوعی آتش زیر خاکستر محسوب می‌شود، چرا که واکسیناسیون صورت گرفته نوعی اطمینان خاطر را برای مردم ایجاد کرده است که درست هم هست، زیرا در حافظه عموم مردم، واکسن زدن ایجاد ایمنی عموما همیشگی است و این تجربه عمومی برای ویروس کرونا نوعی سم به شمار می‌رود چون بنا به گفته کارشناسان این ویروس نه تنها به شکل اولیه خود بلکه به صورت جهش یافته در سطح جامعه در گردش است که این موضوع نگرانی‌های عمیقی را برای کارشناسان موجب شده است.

در این میان تغییر رنگ آرام و بی سرو صدایی به لحاظ کرونایی در حال روی دادن است که در سطح استان زنجان هم در حال نمایان شدن است که از دیروز در نقشه کرونایی استان به صورت تمام زرد رخ داده است.

به همین دلیل هم هست که کارشناسان نسبت به کاهش حساسیت جامعه به این موضوع دغدغه‌مند هستند که این موضوع در آخرین جلسه برگزار شده توسط ستاد مقابله با ویروس کرونای استان زنجان هم لحاظ شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان لزوم ایجاد مراکز واکسیناسیون برای تسهیل‌گری دسترسی مردم را از اقدامات مهم در استان بیان کرد و گفت: روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشان می‌دهد که روند بستری‌های کرونایی استان متوقف شده و شیب به سمت افزایشی شدن است.

خدابخش مرادی نافچی افزود: آمارهای کشوری نیز بیانگر آن است که رنگ کرونایی برخی از شهرهای کشور از زرد به نارنجی و از نارنجی به قرمز تغییر یافته و این موضوع پیام منفی دارد که در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی این استان نیز پیک ششم را تجربه خواهد کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان با بیان اینکه در صورت عدم پیشگیری کرونایی وضعیت ناخوشایندی پیش روی همگان خواهد بود، اضافه کرد: بر این اساس فرمانداران تابعه استان بصورت هفتگی جلسات ستاد مدیریت کرونا را برگزار کنند و اقدامات مداخله و نظارتی را با شدت بیشتری در دستور کار خود قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه حضور معاونان استانداری و دانشگاه علوم پزشکی در ستاد کرونای شهرستانی همانند گذشته، باید مورد تاکید جدی باشد، ادامه داد: با توجه به امر واکسیناسیون و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها این مهم بر رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی، توجیه و اقناع خانواده‌های دانش‌آموزان و دانشجویان در راستای ایجاد سیاست‌های ابلاغی ملی همچنین نظارت‌های دقیق میدانی فعالیت‌های آموزشی انجام شود.

مرادی نافچی با تاکید بر اینکه در بازگشایی‌ها نباید عجله به خرج داد، گفت: همچنان سلامت مردم، دانش آموزان و دانشجویان یک اولویت است که طبق بازدیدهای میدانی از وضعیت خوب آموزشی، ضرورت‌ها توسط دستگاههای متولی امر مورد توجه قرار گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان با بیان اینکه همه مدیران دستگاه‌های اجرایی استان مکلف هستند رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را یک اولویت در حوزه ماموریتی مسؤولیتی خود توجه داشته باشند، اظهار داشت: انتظار بر این است که سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف با همکاری دانشگاه علوم پزشکی جلساتی را با روسای اتحادیه‌ها در مرکز استان، شهرستان‌ها در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عنوان یک اصل در دستور کار قرار دهند.

تکمیل واکسیناسیون تمام افراد واجد شرایط از جمله این اولویت‌ها است

 مرادی ادامه داد: در زمان حاضر زنجان جزو استانهای پیشرو در زمینه واکسیناسیون کرونا است که  برای تحقق این امر مهم اقدامات خوبی با همکاری دستگاه‌های مربوطه انجام گرفته است.

وی با اشاره به دو اولویت مهم کرونایی در سطح کشور و این استان اضافه کرد: تکمیل واکسیناسیون تمام افراد واجد شرایط از جمله این اولویت‌ها بوده که در این زمینه سه اقدام اساسی باید انجام بگیرد که تسهیل‌گری در حوزه دسترسی برای این امر در سطح استان مد نظر باشد.

مرادی نافچی، تبیین علمی آثار واکسیناسیون برای بخشی از جامعه که تاکنون به ضرورت پیشگیری نرسیده‌اند را از دیگر اقدام لازم در این بخش عنوان کرد و گفت: در این خصوص دانشگاه علوم پزشکی، صداو سیما و رسانه‌های گروهی استان نسبت به آگاه‌سازی مبادرت کنند.

وی لزوم ایجاد مراکز واکسیناسیون برا ی تسهیل‌گری دسترسی مردم را از دیگر اقدام مهم در استان بیان کرد و گفت: روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی نشان می‌دهد که روند بستری‌های کرونایی استا متوقف شده و شیب به سمت افزایشی شدن است.

روند افزایشی شیوع ویروس کرونا در ۴ شهرستان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری زنجان خاطر نشان کرد: در زمان حاضر وضعیت کرونایی در چهار شهرستان استان خدابنده، خرمدره، ابهر و زنجان روند افزایشی یافته که فرمانداران نیز با انجام اقداماتی به این مهم توجه داشته و از طرفی کارمندان دولت نسبت به واکسیناسیون کامل اهتمام داشته باشد.

وی یادآوری کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز در این خصوص رصد کنند تا نسبت به شناسایی افراد باقیمانده با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اقدام کنند.

چه بسا که برای پیشگیری از وقوع یک پیک و یا بهتر بتوان گفت بحران، باید نسبت به ایجاد حساسیت مجدد در بین مردم تلاش وافر شود چرا که عادی شدن امور بعد از گذشت زمان یک عادت همیشگی برای مردم به شمار می‌رود که در این میان اغلب باور داریم که مرگ همواره برای دیگران است و ما دچار مشکل نخواهیم شد و ای کاش برای کسی آه حسرت ناشی از یک بی‌توجهی ساده بر جا نماند چرا که بودند کسانی که ویروس کرونا را جدی نمی‌گرفتند و اکنون به انواع مختلف از این ویروس رخم خورده‌اند.

انتهای پیام/۷۳۰۰۴/ق


 2021-11-09 03:18:29

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا