مازندران

علامه حسن‌زاده (ره) سیر و سلوک را از امام رضا (ع) گرفتند

به گزارش برگزیده های ایران از شهرستان ساری، آیت‌الله هادی عباسی خراسانی عصر امروز در مراسم اربعین رحلت این عالم ربانی با تسلیت درگذشت آیت‌الله حسن‌زاده آملی (ره) اظهار کرد:  اظهارنظر راجع به عالم ربانی حکیم ذالفنون  سخت است، علما و دانشمندان زیادی دست پروده ایشان هستند.

این شاگرد برجسته علامه ذوالفنون (ره) اضافه کرد: آیه معرفی شناخت و شناسنامه معرفی حضرت استاد براساس قرآن سوره نمل آیه ۳۰ است، برخی علما مراحل سیر و سلوک را ۳۰ مرحله می‌دانند.

وی در معرفی حضرت علامه (ره) بیان کرد: ایشان سلیمانی‌زاده، سلیمان مشرب و رضوی مسلک بودند، در این جمله می‌توان پایان‌نامه‌های فراوان و با محتوا نوشت، حضرت علامه (ره) خود را سلیمان‌زاده می‌دانستند و شخصیت خود را سلیمان‌زاده می‌دانستند و مظهر رحمت رحمانی و مظهر رحمت رحیمی است.

 عباسی‌خراسانی ادامه داد: آیت‌الله حسن‌زاده آملی (ره) به لحاظ مسلک بی‌نظیر بودند، حضرت استاد سیر و سلوک را از امام رضا (ع) گرفتند.

وی بیان کرد: ایشان کار خود را با امام رضا (ع) شروع کرده و با ایشان دنیا را بدرود گفتند؛ ناگفتنی‌های حضرت استاد این است که سیر و سلوک رضوی داشتند و معراج ایشان معراج آقا رسول‌الله (ع) است و غار حرا حضرت استاد روستای ایرا بود.

در ادامه آیت‌الله حسن رمضانی یکی از شاگردان ایشان نیز در این مراسم اظهار کرد: عالم ربانی کسی است که علمش او را به خدا رسانده است.

وی با اعلام اینکه عالم فراوان داریم ولی عالم ربانی چیز دیگری است، گفت:  آیت‌الله حسن‌زاده آملی (ره) به رب خاص خود رسیدند و به لقا رب خود دست یافتند و عالم خدامحور و خدا آشنا شده است و همه چیز ایشان در خدا خلاصه می‌شوند.

رمضانی ادامه داد: اگر بخواهیم خدایی شویم باید همه کار و اعمال ما برای رب و خداوند باشد و باید هدف تحصیل علم خود را مشخص کنیم.

وی اضافه کرد: سالک توحیدی آن کسی است که در مسیر سیر و سلوک الی‌الله گام می‌گذارد و در این مسیر به توحید دست یافتند.

رمضانی یادآور شد: توحید مراحلی دارد و در گام اول اینکه خدا یکی است و دو نیست، توحید ناب که در اختیار اهل معرفت است، جان توحید بوده و توحید وجود و وحدت وجود است حقیقت یکپارچه‌ای که همه جا را پر کرده و بقیه آیات و تجلیات اوست.

وی اضافه کرد: توحید ناب در اختیار اهل معرفت است توحیدی که خدا را در همه جا و با همه کس ببیند و به شهود رسیده باشد.

انتهای پیام/۸۶۰۰۴/غ/ر


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا