فارس

عملیاتی که بهانه حضور حاج قاسم در شیراز شد/ به سردار گفتم منطقه را پاکسازی کردیم آماده سفر به جهرم شوید

به گزارش برگزیده های ایران از جهرم، با وجود درخواست های مکرری که از سوی جهرمی ها برای سفر حاج قاسم سلیمانی به شهرشان شده بود اما امکان حضور وی به دلیل مشغله های فراوان به جهرم میسر نبود.

در جریان نبرد رزمندگان مدافع حرم با تکفیری ها در سوریه اتفاق جالبی رخ می دهد که سبب می شود حاج قاسم در جهرم حضور پیدا کند؛ داستان جذاب این واقعه را در گفتگو با سردار سید نورالله حسینی، فرمانده وقت تیپ نیروی مخصوص ۳۳ المهدی (غج) جویا شدیم.

رابطه صمیمی حاج قاسم با فرمانده لشکر المهدی

سردار حسینی ابتدا در مورد پیشینه آشنایی حاج قاسم با جهرم و رزمندگان آن اینگونه می گوید: فرماندهی یگان المهدی در دوران دفاع مقدس بر عهده سردار اسدی بود و آشنایی حاج قاسم با رزمندگان المهدی بیشتر به رفاقت صمیمی وی با سردار اسدی باز می گردد؛ این دو خیلی به یکدیگر علاقمند بودند و اکثر عملیات های بزرگی که لشکر المهدی در طول دفاع مقدس انجام می داد در کنار لشکر ۴۱ ثارالله بود به نحوی که حتی اواخر جنگ در عملیاتی مانند غدیر سنگر فرماندهی هر دو لشکر مشترک بود.

به گفته فرمانده پیشین تیپ نیروی مخصوص ۳۳ المهدی (عج) جهرم، استان فارس در دوران دفاع مقدس، نیرو خیز بود؛ ۲ لشکر، چند تیپ و… از این استان حضور داشتند و یگان ها نیز در آن دوران از پیشتوانه مردمی برخوردار بودند.

 

وی ادامه می دهد: لشکر ۴۱ ثارالله نیز از پشتیبانی خوب مردمی سه استان خوزستان، کرمان و سیستان و بلوچستان برخوردار بود؛ از طرفی برخی یگان ها نیز به واسطه همشهری بودن با شخصیت های سیاسی کشور  از حمایت های مالی و معنوی مناسبی برخوردار بودند.

 قرار گفتن در کنار لشکر ۴۱ ثارالله نیز از این حیث برای یگان المهدی دارای اهمیت بود که می توانست از لحاظ تجهیزاتی، کاستی های موجود را برطرف کند. از سوی دیگر روحیه جنگ آوری رزمندگان المهدی نیز به روحیه بچه های لشکر ۴۱ ثارالله نزدیک بود به نحوی که لشکر المهدی در دوران دفاع مقدس در ۲۴ عملیات آفندی شرکت کرد.

 سردار حسینی می افزاید: حتی آشنایی من با لشکر ۴۱ ثارالله به اندازه ای بود که فرمانده‌هان و رزمندگان این لشکر را بیشتر و بهتر از لشکرهای هم استانی خود می شناختم.

تداوم همکاری تیپ المهدی با حاج قاسم پس از دوران جنگ

بعد از دوران دفاع مقدس نیز که سردار سلیمانی به عنوان فرمانده سپاه قدس انتخاب شد تیپ المهدی در منطقه سیستان و بلوچستان ماموریت داشته و به مدت یک سال و نیم در آن منطقه تحت فرماندهی حاج قاسم و زیر نظر وی به انجام وظیفه می پردازد.

به اذعان سردار حسینی، این جریانات سبب شده بود که حاج قاسم با رزمندگان تیپ المهدی آشنایی داشته باشد؛ حاج قاسم بعد از دوران دفاع مقدس، فرماندهی لشکر ۴۱ ثارلله و قرارگاه قدس را بر عهده داشت و بعد از آن به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه منصوب شد که از آن زمان تا جریان اتفاقات سوریه ما ارتباط آن چنانی با وی نداشتیم.

داستان سفر حاج قاسم به جهرم

فرمانده پیشین تیپ نیروی مخصوص ۳۳ المهدی در مورد اولین اعزام رزمندگان تیپ نیروی مخصوص ۳۳ المهدی به سوریه، عنوان می کند: اولین عملیات لشکر المهدی در سوریه سال ۹۴ در شهر ابتین بود؛ البته پیش از ما یگان دیگری در این منطقه حضور یافته و پیش روی کرده بود؛ این یگان در حمله مسلحین (گروه هایی که با سوریه در جنگ بودند) مجبور به عقب نشینی می شود که تیپ المهدی را بلافاصله وارد عمل می کنند.

 سردار حسینی می گوید: ما آنجا موفق شدیم جلو پیش روی دشمن را بگیریم و اینکه در عملیات مجدد آنها در شب بعد اجازه تصرف شهر را به مسلحین ندادیم. در جریان این عملیات تیپ المهدی یک شهید (محمد استحکامی) و ۱۱ زخمی را تقدیم کرد.

حضور سردار سلیمانی در جمع رزمندگان جهرم

رزمندگان المهدی در حال آماده شدن برای عملیات بعد بودند که حاج قاسم در جمع آنها حضور پیدا کرده و در سخنانی از سابقه تیپ المهدی در دوران دفاع مقدس و خاطرات آن دوران به رزمندگان صحبت می کند.

سردار حسینی می افزاید: پس از صحبت های حاج قاسم، بنده از حضورش در میان رزمندگان قدردانی کرده و از وی تقاضا کردم در یادواره شهدای شهرستان جهرم حضور پیدا کند که البته جواب حاج قاسم نه مثبت بود و نه منفی؛ ما نیز به سبب مشغله زیاد وی اصراری به این امر نداشتیم.

نجات حاج قاسم از محاصره دشمن

حاج قاسم دوباره میکرفون را در دست می گیرد و این بار از رفاقت خود با شهید خلیل مطهرنیا در دوران دفاع مقدس و همچنین خاطره ای از محاصره اش به دست عراقی ها در جریان عملیات کربلای پنج می گوید که شهید جاویدی و ۲۰ نفر از رزمندگان تیپ المهدی (عج) او را از محاصره نجات می دهند.

 

سردار حسینی می گوید: حاج قاسم سپس با بچه های المهدی خداحافظی کرد و در جلسه ای طرح علمیات جدید را برای وی تشریح کردیم؛ شروع عملیات به سبب بارندگی، چند روز به طول انجامید اما رزمندگان تیپ المهدی در همان آغاز عملیات موفق به پیش روی و پاکسازی منطقه مورد نظر شدند. فردای آن روز سردار سلیمانی با بی سیم مرا خطاب کرد و خواست به دیدن من بیاید؛ به حاج قاسم گفتم موقعیت من مناسب نیست و از وی خواستم خودم به سراغش بروم اما اجازه نداد و دوباره موقعیت من را پرسید.

 چند دقیقه ای گذشت و با حضور حاج قاسم جلسه ای مختصر داشتیم و از موقیعت بچه های تیپ المهدی برای وی گزارشی دادم و او نیز توصیه هایی به ما داشت. حاج قاسم از ما خواست پیش‌روی خود را ادامه داده و عملیات را تمام شده ندانیم و از طریق بی سیم از سردار عراقی خواست از تیپ المهدی پشتیبانی لجستیکی کرده و مجهز به سلاح و مهمات کند.

سد خان طومان بهانه سفر حاج قاسم به جهرم

سردار حسینی عنوان می کند: پیش‌روی ما آغاز شد و قدم به قدم خانه ها را پاکسازی کرده و جلو می رفتیم؛ فردای آن روز حتی از شهر شقیدله که مورد نظر حاج قاسم بود هم گذر کرده بودیم؛ حاج قاسم که از پیش روی ما آگاه شده بود از طریق بی سیم با من تماس گرفت و گفت اگر سد خان طومان را بگیرید من به جهرم می آیم. (پیش از این چند یگان برای آزادسازی منطقه و سد خان طومان ورود کرده بودند اما موفق به این کار نشدند؛ تصرف این منطقه راه را برای سایر عملیات ها باز می کرد).

 

 هنوز یک ساعت و نیم نگذشته که رزمندگان المهدی موفق به پاکسازی این منطقه می شوند. سردار حسینی می گوید: پس از اطمینان از پاکسازی؛ از طریق بی سیم با حاج قاسم تماس گرفته و پاکسازی منطقه را اطلاع دادم. حاج قاسم که از این جریان بهت زده شده بود گفت: شوخی می کنید؛ گفتم نه حاجی جدی می گویم، بچه ها موفق به پاکسازی و پیش‌روی در منطقه شدند و شما هم مهیا برای سفر به جهرم شوید.

نه یک بار بلکه سه بار به جهرم می آیم

حاج قاسم که از این جریان غرق در شور و شعف شده بود گفت: «من نه یک بار بلکه دو بار سه بار به جهرم می آیم.»

 رزمندگان المهدی پس از تصرف خان طومان و برای حراست از آن ۱۳ روز دیگر در این منطقه ماندند تا از تجاوز دشمن در امان باشد.

 

۱۷ آذر ماه یک روز تاریخی برای جهرمی ها

با درخواست آیت الله دژکام امام جمعه وقت جهرم و پیگیری های سردار حسینی، حاج قاسم سلیمانی سرانجام در هفدهم آذر ماه سال ۱۳۹۵ به قول خود وفا کرده و به جهرم سفر می کند و پس از حضور در جمع رزمندگان تیپ المهدی و خانواده شهدا در جمع بیش از ۲۰ هزار نفری مردم این شهر در مصلی جمعه جهرم حاضر و در حالی که قرار بود تنها در جمع مردم حضور پیدا کند با درخواست جمعیت هزاران نفری شرکت کننده در مجلس به بیان سخن می پردازد.

سردار سلیمانی در جمع مردم جهرم چه گفت

سردار قاسم سلیمانی در این مراسم با قدردانی از استقبال مردم، گفت: اگر در طول تاریخ ملتی با وجود دارا بودن رهبری شایسته شکست خورد و به اهداف خود نرسید دلیل آن نبود آمادگی در مردم بود.

وی با اشاره به اینکه رمز پیروزی اسلام داشتن دو بال رهبری شایسته و مردمی آماده و آگاه از نیت دشمن و بصیرت نسبت به اهدافشان است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که ملت ایران این دو شرط را دارند شکست ناپذیرند.

فرمانده نیروی قدس سپاه  با بیان اینکه منشا آمادگی ملت ایران ایمان آنها است، تصریح کرد: با اینکه نسل عوض شده اما اجتماعات مذهبی ما همانند سال۵۷ است.

وی با تمجید از شخصیت و  سیاست های رهبر معظم انقلاب، افزود: رهبر ما رهبری متقی است و همه سیاست‌هایی که ابلاغ می‌کند از روی تقوا است.

سردار سلیمانی تاکید کرد: به جز مقام معظم رهبری هیچ مسئولی در دنیا نمی‌بینیم که با تمام اقشار دیدار و به صحبت آنها گوش دهد و ملت ما نیز ملتی همیشه در صحنه است که علی‌رغم صبر در برابر مشکلات کشور با داشتن بصیرت و رهبری مقتدر تا آخر پیروز است.

گزارش: مهدی رحمانیان

انتهای پیام/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا