فارس

فارس من| جاده مرگ؛ خطراتی که جاده ترانزیت فیروزآباد-پارس جنوبی در خود پنهان کرده است

به گزارش برگزیده های ایران از فیروزاباد، مخاطبان برگزیده های ایران در سامانه فارس من، موضوع “اصلاح و بهسازی جاده نا ایمن عسلویه به فیروزآباد” را مطرح کرده و خواستار گفت‌وگو با مسؤولان شدند که خبرنگاران نیز برحسب وفای به عهد این موضوع را در دستور کار قرار دادند.

در بخش از توضیحات این مطالبه آمده است: در حال حاضر جاده ترانزیتی جم به فیروزآباد و بالعکس به‌ویژه، فواصل پلیس راه فراشبند به شهرستان جم و بالعکس، بر اثر نسشت‌های مکرر جاده و حفره‌های ایجاد شده تبدیل به چاله‌هایی شبیه چاله فضایی شده است که در زمان رانندگی و به هنگام عبور با سرعت زیاد، این چاله‌ها موجب خطرات و حوادث بسیاری می‌شود.

غلاوه بر این، بر اثر سوءمدیریت و ترمیم ناقص کنونی جاده که برخی از نقاط آسفالت را برداشته و به جای آن بتن نامرغوب ریخته شده و روکش آسفالت نشده، وضعیت را بیش از پیش به مخاطره انداخته و احتمال ترکیدن لاستیک خودروها نیز دو چندان می‌کند.

تخریب بی‌حد و مرز مسیر، چهار بانده نبودن و خطرات جاده‌ ای رخ به رخ از دیگر مشکلات پایتخت اقتصادی ایران می‌باشد که این جاده ترانزیت در خود پنهان کرده است

به گزارش فارس، سیستم حمل و نقل اغلب به عنوان سیستم حیاتی جامعه مدرن توصیف می شود و جاده ها بخش اساسی این سیستم را برای حمل و نقل مسافر و حمل بار تشکیل می دهند.

 نقش جاده در سیستم حمل و نقل اساسی است و جوامع مدرن به حمل و نقل جاده ای کارآمد و قابل اعتماد بستگی دارند و در صورت خراب شدن سیستم، عواقب آن بسیار شدید بوده و تأثیر زیادی خواهد داشت.

 ایجاد و نگهداری راه‌ها، عامل توسعه اقتصادی

یکى از عوامل مهم در توسعه اقتصادى هر منطقه ایجاد و نگهدارى شبکه راه‌ها می‌باشد که در بهبود بخشیدن به وضع بازرگانى، صنعتى و کشاورزى حائز اهمیت است،

همچنین راه ها مهمترین ابزار رسیدن به توسعه در هر منطقه ای به حساب می آید که رشد صنعتی و گردشگری یک منطقه با راه های مناسب چندین برابر می شود و دروازه های پیشرفت به روی منطقه گشوده خواهد شد.

با توجه به اینکه موقعیت مواصلاتی استان فارس و شهرستان فیروزآباد با افزوده شدن محور ترانزیت فیروزآباد به منطقه اقتصادی پارس جنوبی باعث شده که تردد حجم بسیار بالایی از خودروهای عبوری و باری در این مسیر انجام گیرد، اما وضعیت نامناسب جاده ها در این محور باعث وقوع حوادث و سوانح جاده ای و فوت مسافران در این شهرستان شده است. 

نگرانی مردم شهرستان فیروزآباد از وضعیت نامناسب و ناامن جاده‌ها زیاد است، هر چند با سرمایه گذاری کلان در زیرساخت ها و تجهیزات حمل و نقل و همچنین توسعه مهارت های حمل و نقل موفقیت های راهبردی در زمینه رشد و توسعه اقتصادی کشور ایجاد می گردد و جوامعی که در این مسئله حیاتی سرمایه گذاری نکنند و آن را به اهمال و فراموشی بسپارند، اندک اندک از قافله پیشرفت و توسعه به دور می مانند و حتی برای رفع نیازهای اولیه خود نیز، نیازمند دیگر کشورها می گردند.

 مردم شهرستان فیروزآباد از وضعیت نامناسب و ناامن جاده به شدت نگران هستند و رنج می برند در حالی‌که نیاز است دولت‌مردان به این مشکلات به جد پیگیر باشند اما گویا این موضع را به فراموشی کامل سپرده اند.

متاسفانه جاده های فیروزآباد هر روز در حال قربانی گرفتن است که بنا به گفته رانندگان مسیر فیروزآباد-جم و عسلویه، دست اندازهای موجود در جاده در بعضی از مسیرها رانندگان رابه سوی پیچ‌های مرگ هدایت می کند.

حوادث جاده ای کام مردم را تلخ کرده است

روزی نیست که در شهرستان فیروزآباد شاهد حادثه تلخ جاده ای نباشیم که بهراستی این حوادث جاده ای کام مردم را تلخ نموده است.

هرچند نقش عوامل انسانی و نقص ایمنی خودرویی شاید دخیل باشند اما این به وضوح عیان است که قاتل درجه یک در محور های شهرستان فیروزآباد اعم از فیروزآباد -جم – عسلویه و فیروزآباد- شیراز جاده های نامناسب و غیر استاندارد است.

گستردگی منحصر به فرد فعالیت ها و تحولات سریع فن آوری که در بخش حمل و نقل انجام می‌گیرد سبب شده که ارتباط میان آن و توسعه اقتصادی و اجتماعی حساس و پیچیده شود.

حمل و نقل، نیروی محرکه توسعه هر کشور و جامعه ای می‌باشد و کارآمدی و توانمندی آن زمینه ساز توسعه همه جانبه می‌شود زیرا حمل ونقل و ارتباطات در مناسبات اجتماعی و اقتصادی جهان امروز نقش و جایگاه ویژه ای دارد.

موقعیت مهم مواصلاتی استان فارس و بوشهر از محور فیروزآباد-شیراز و فیروزاباد- جم و عسلویه و بزرگترین منطقه اقتصادی پارس جنوبی سبب شده است تا حجم بالایی از خودروهای عمومی و باری تردد کنند در صورتیکه  از لحاظ زیر ساختی جاده های این شهرستان برای این همه تردد  نامناسب است و هرساله شاهد سوانح جاده ای فراوان منجر به فوت در این مسیرها هستیم.

وجود دست انداز و وضعیت نامناسب باعث حوادث جاده ای و فوت مسافران می شود

هر روزه در فیروزآباد شاهد داغدار شدن بسیاری از خانواده ها هستیم که در جاده های مواصلاتی این شهرستان جان خود را از دست می دهند و این مسائل و مشکلات می طلبد که مسئولان نسبت به جاده های مواصلاتی توجه و اهتمام جدی داشته باشند و با برنامه ریزی و جذب اعتبارات و ایمن سازی این مسیرها از بروز حوادث ناگوار جلوگیری نمایند و راه را برای توسعه استان هموار کنند.

یکی از رانندگان مسیر فیروزآباد-جم- عسلویه با بیان اینکه حدود ۱۵ سال راننده برون شهری دراین مسیر است، گفت: با توجه به اینکه جاده فیروزآباد-جم – عسلویه به عنوان جاده ترانزیت است اما متاسفانه مسئولان هیچ گونه رسیدگی به آن نمی‌کنند و اصلا برایشان هم مهم نیست.

 وی افزود: با توجه به اینکه این جاده مسیر کامیونهای باری برای حمل بار و مواد نفتی جنوب را به شمال متصل می‌کند کم عرض بودن و وجود دست انداز و وضعیت نامناسب باعث حوادث جاده ای و فوت مسافران می شود.

یکی دیگر از رانندگان در جواب سوال خبرنگار ما با بیان اینکه وضعیت نامناسب جاده ای را از طریق مسئولان پیگیری کرده اید گفت: چندین بار این مشکل را به گوش مسئولان شهرستان فیروزآباد و استان فارس رسانده ایم اما متاسفانه انگار اصلا برایشان مهم نبوده و کسی در این زمینه پاسخگو نبوده و نیست.

عدم کیفیت آسفالت و زیرساخت جاده ها، عامل فرسودگی و تخریب

دیگر راننده این مسیر بیان داشت: از فیروزآباد تا جم و عسلویه به دلیل عدم کیفیت آسفالت و زیرساخت آن اسفالت این محور فرسوده و تخریب شده و دست انداز بسیاری وجود دارد جلوبندی خودرو ما به کلی خراب شده که هزینه زیادی برای ما دارد درحقیقت وضعیت علائم ایمنی جاده ای هم مناسب نیست.

وی وضعیت جاده‌های فیروزآباد- شیراز و فیروزآباد-جم و عسلویه را قتلگاه انسانی بیان کرد و گفت: متأسفانه هر ساله ما در این جاده‌ها شاهد کشته شدن افراد هستیم که این وضیعت آسیب بسیاری برای استان و شهرستان است.

هر چند بارها در جلسات متعدد استانی و شهرستانی شاید این موضوع مطرح بوده اما  فقط در حد برگزاری جلسه  بدون خروجی بوده که تاکنون مردم  استان و مسافران به این استان با این مشکل و معضل جاده ای دست به گریبانند.

حال با این تفاسیر متوجه می شویم یکی از راه های اصلی حمل و نقل که عمده ترین وظیفه را در کشور ما بر عهده دارد جاده ها هستند زیرا جاده و راه سالم، از نعمت های بسیار مهمی به شمار می آید که در تأمین امنیت حمل و نقل  تأثیر به سزایی دارد و راه سالم، یکی از عوامل مهم در حمل و نقل بار و مسافر و کنترل مرگ و میر و تصادف در جاده هاست.

آغاز عملیات ترمیم بهسازی و لکه گیری آسفالت محور شهرستان فراشبند -جم 

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای فراشبند در گفت و گو با خبرنگار فارس در فیروزآباد با اشاره به تجهیر کارگاه اداره راهداری شهرستان فراشبند اظهار داشت: در حال حاضر عملیات ترمیم بهسازی و لکه گیری آسفالت محور شهرستان فراشبند -جم توسط اکیپ اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای فراشبند آغاز شد.

وی افزود: این لک گیری و ترمیم از روز جمعه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۰ آغاز شده و قرار است ترمیم و لک گیری به طور کامل انجام شود‌.

سعید صابونی اضافه کرد: طول این پروژه ترمیم و لک گیری ۳۵ نقطه که تا کنون ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای انجام این پروژه تخصیص داده شده است.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای فراشبند ادامه داد: ۲۰ نقطه از ترمیم زیرسازی و بتن ریزی نشست‌های این جاده انجام شده و آماده روکش است.

وی بیان داشت: روزانه به طور متوسط از محور فیروزآباد-جم – عسلویه پنج هزار و ۳۳۴ خودرو و همچنین بالعکس از محور جم- فیروزآباد پنج هزار و ۶۷۹ خودرو تردد میکند که از هر سو به صورت مجزا ۲۰ درصد از این آمار خودروهای سنگین باری و نفتی میباشد.

صابونی در پایان گفت: این محور حدود چند سال با مشکل نشست و تخریب همراه است که همواره با تلاش راهداران وپیگیری مدیر کل و معاونت راهداری در حال انجام و اصلاح می‌باشد.

این انتظار سالیان سال مردم شهرستان فیروزآباد است که مسؤولان با همت و عزم جدی  پای کار باشند اما بی توجهی از سوی مسئولان به مردم نگران کننده بوده و جای تاسف دارد.

همچنین در بخش دیگری از این سوژه فارس من، در مورد تردد خوردو‌های به اصطلاح شوتی قاچاق کالا با پلاک‌های مخدوش و فاقد پلاک که خطر جاده و تصادف را چند برابر کرده، عنوان شده است: سؤال اینجاست آیا نیروهای نظامی و پلیس راهور این خودروهای شوتی قاچاق کالا فاقد پلاک را نمی‌بیند یا می‌بیند ولی اقدامی نمی‌کند؟ آیا پلیس‌ راه‌های پل طاهری، فراشبند، فیروز آباد و شیراز نمی‌بینند؟

آیا پلیس‌ مستقر در جاده ترانزیتی پایتخت انرژی ایران، این خودردهای شوتی و قاچاق کالا که بعضا کاروانی نیز حرکت می‌کنند را نمی‌بینند؟ 

ارابه‌هایی که سکان دار آنها جان می‌دهند و جان می‌گیرند

خبرنگار فارس در فیروزآباد در پیگیری این سوژه آورده است: ارابه هایی که سکان دار آنها جان می دهند و جان می گیرند ، می سوزند و می سوزانند، فکر و ذهنشان معطوف به حداقل رساندن زمان میان مبدا و مقصد است تا نان شبشان را تامین کنند.

این ارابه ها به خودرو های شوتی معروفند خودروهایی که رانندگان آن در قالب حمل‌کننده کالاهای قاچاق خطرات بی‌شماری را برای مردم رقم می‌زنند و برای لقمه نانی، ناامنی و مرگ ، را به دیگران هدیه می دهند.

سرعت بالا، بی پلاک بودن خودرو، پلاک های مخدوش و ناخوانا، تردد در نیمه های شب، راننده هایی که گویا هیچ ترسی از پیچ های تند جاده، تاریکی و گشت های پلیس ندارند، ویژگی خودروهای شوتی است که حالا به ارابه های مرگ در جاده های ترانزیت فیروزآباد-جم- عسلویه و یا بوشهر معروف شده اند و تنها پلیس می تواند با آنها زورآزمایی و متوقفشان کند.

شاید بیشتر جوانانی که وارد خط خودروهای شوتی می‌شوند خود بهتر از دیگران به خطرات این شغل کاذب و خطرناک آگاه هستند اما به دلیل نبود شغل مناسب و همچنین درآمد بالای قاچاق کالا، سختی این کار را به جان می‌خرند و در جاده‌های پر پیچ و خم استان باوجود نیروهای انتظامی و بازرسی با ارابه‌های مرگ خود می‌تازند.

شهرستان فیروزآباد به دلیل قرار گرفتن در مسیر ترانزینی شمال به جنوب کشور و شهرستانی که استان فارس را به استان بوشهر متصل می‌سازد، امروز مسیری مناسب برای یکه تازی شوتی سواران است.

توقیف ۱۰۴ دستگاه خودرو شوتی 

فرمانده انتظامی شهرستان فیروزآباد در گفت و گو با خبرنگار فارس، با بیان این که این فرماندهی برابر وظیفه ذاتی خویش مبارزه با قاچاق کالا و برخورد با خودروهای قاچاق بر که اصطلاحا به خودروهای شوتی معروف می باشند را در دستور کار خود قرار داده اظهارداشت: در هفت ماه نخست سال جاری تعداد ۱۰۴ دستگاه خودرو شوتی توقیف و به ستاد تعزیرات حکومتی معرفی و برخوردهای قانونی نیز صورت گرفته است.

جوکار افزود: همچنین تعداد ۴۳ دستگاه خودرو فاقد پلاک نیز در این رابطه توقیف و اعمال قانون شده است.

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان فیروزآباد ادامه داد: این خودروهای شوتی به دلیل دارا بودن سرعت بسیار زیاد و گاها حرکت با چراغ خاموش موجبات ناامنی جاده ترانزیتی عسلویه به فیروزآباد را به وجود می آورند که در مواقعی نیز به انگیزه رهایی از اعمال قانون بر سرعت خود افزوده و بعضا سبب بروز حادثه برای خود و دیگر خودروهای عبوری در این محور می شوند.

مهدی جوکار اضافه کرد: لذا این فرماندهی کماکان بر حسب وظیفه خویش تامین امنیت اجتماع را خط قرمز خود دانسته و از همه افراد دغدغه مند برای تامین امنیت پایدار استمداد می‌طلبد و این آمادگی را دارد تا در هر زمان و مکانی که شهروندان از پلیس دادخواهی داشته باشند با سرعت عمل وارد شود.

وی بیان داشت: شهروندان عزیز می توانند هر گونه اخبار و اطلاعات خود را با شماره تلفن ۱۱۰ به صورت شبانه روزی در اختیار پلیس قرار داده تا با برنامه ریزی هدفمند این معضل اجتماعی مدیریت گردد.

مجهز شدن همه جاده های اصلی و شریانی فیروزاباد-شیراز و فیروزاباد-جم-عسلویه به دوربین های هوشمند کنترل سرعت خودروها، افزایش گشت‌های نامحسوس برای شناسایی و برخورد با خودروهای حادثه‌ساز، اختصاص خودروهای تیز رو به پلیس آگاهی و انجام هر چه بیشتر کار فرهنگی و اجرای گشت‌های منسجم‌تر، شتاب بخشی در صدور احکام قضایی مربوط به قاچاقچیان کالا و مهمتر ازهمه استقرار ایستگاه بازرسی دائم در گلوگاه‌ها از جمله مهمترین راهکارهایی است که می توان برای مقابله با پدیده قاچاق کالا و برخورد با خودروهای شوتی به کار گرفت.

تبعات ناشی ازاین پدیده می‌طلبد هرچه سریعتر تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود تا دیگر در جاده ای، جان و امنیت کسی به خطر نیفتد و به دنبال آن اقتصاد کشور نیز دچار آسیب و تهدید نشود.

انتهای پیام/د


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا