فارس

فروشگاه‌های زنجیره‌ای، قاتل کسب و کارهای کوچک

به گزارش برگزیده های ایران از جهرم، افتتاح بیش از اندازه فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ در شهرستان، معضلی است که علاوه برخم کردن کمر کسبه خرد، به کسب و کار های دیگر نیز آسیب وارد کرده است.

علاوه بر این موارد، این موضوع باعث بی‌ثباتی قیمت مواد خوراکی در این فروشگاه ها شده، به دلیل اینکه هیچکدام از این فروشگاه ها به یک قیمت مشخص اجناس را عرضه نمی کنند!

تاکنون بیش از ۲۰ فروشگاه زنجیره ای و بزرگ در شهرستان جهرم افتتاح شده  که با وجود این تعداد، باز هم بعضی از نمایندگان فروشگاه های زنجیره ای اقدام به افتتاح ۴ شعبه دیگر در شهرستان کردند.

رئیس اداره صمت جهرم در رابطه با افتتاح این فروشگاه های جدید، گفت: برای اخذ مجوز، باید مساحت زیربنای فروشگاه رعایت شود همچنین مالک، رعایت موارد بهداشتی را اولویت کار خود قرار دهد که متاسفانه این شعب، از امتیازات لازم برخوردار نبودند.

بهنام اتحاد افزود:  طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، محدودیتی برای افتتاح این فروشگاه ها وجود ندارد و جلوگیری از فعالیت آنها، اخلال در رقابت به حساب می آید اما با این حال، باز هم مخالف افتتاح بیش از اندازه این فروشگاه ها هستیم.

رئیس اداره صمت ادامه داد:  تاکنون ۲ اخطار ۱۰ روزه به این شعب داده شده که به آن بی توجه بوده‌اند; این فروشگاه ها، موفق به دریافت پاسخ استعلام نشده اند بنابراین از طرف اتحادیه خواربارفروشان شهرستان جهرم، درخواست پلمپ واحد های مذکور طبق ماده ٢٧ نظام صنفی صادر شده است.

فروشگاه‌های زنجیره ای و معضلات اجتماعی

در راستای آسیب هایی که فروشگاه های بزرگ می توانند به مغازه‌های کوچک برسانند، با یک مشاور آسیب های اجتماعی گفتگویی داشتیم.

صادق بیگی با اشاره به آسیب‌هایی که از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایجاد می‌شود، گفت: در شهرهای نسبتاً کوچک، افتتاح بیش از اندازه این فروشگاه ها، علاوه بر آسیب رساندن به فروشگاه های محلی، به کسب و کارهای دیگر نیز آسیب جدی وارد می‌شود.

وی ادامه داد: با زیاد شدن فروشگاه های زنجیره ای، کسب و کارهای کوچک ورشکسته شده و تبعات زیادی  خواهد داشت.

این مشاور بیان می‌کند: بیکاری، کاهش قدرت خرید، اختلافات خانوادگی، درگیری و نزاع در خانواده، طلاق و اعتیاد از تبعات مستقیم و غیرمستقیم این معضل خواهد بود.

طبق مشاهده میدانی، دلیل خرید مردم از فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ، تنوع کالا و میزان تخفیف ها  است.

اما آیا این تخفیف ها واقعی هستند؟ قطعا خیر؛ به دلیل اینکه گاهی اوقات، بعضی از فروشگاه های زنجیره ای و بزرگ با قرارداد بستن با شرکت های تولیدکننده مواد غذایی، قیمت دلخواه خود را روی کالا قرار می‌دهند و به منفعت خود درج می‌کنند که عده‌ای از مردم نیز از این ترفند بی اطلاع هستند.

انتهای پیام/ف/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا