کردستان

فشار اقتصادی رابطه مستقیمی با افزایش سرقت دارد

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از سنندج، اسماعیل زارعی‌کوشا استاندار کردستان ظهر امروز در سومین قرارگاه استانی مبارزه با سرقت با بیان اینکه هرکجا کار را مردمی کنیم به ویژه در حوزه امنیت و مقابله با بزه‌های اجتماعی اثر بیشتری خواهد داشت‌، اظهار کرد: فشار اقتصادی و معیشتی رابطه مستقیمی با افزایش سرقت دارد برای بهبود شرایط باید شاخص‌های اقتصادی را بهبود ببخشیم.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های دولتی باید خلاءها را برطرف کنند و برای مجموعه‌ای همچون برخی خانه باغ‌ها که بدون مجوز هم احداث شده‌اند، الزامات کاهش سرقت رعایت شود.

وی با بیان اینکه اینکه استان به لحاظ آمار سرقت مطرح باشد ارزش معنوی دارد، گفت: برای دستیابی به این مهم باید روی نقاط مثبت کار و تبلیغ شود.

استاندار کردستان اضافه کرد: صدور احکام جایگزین زندان اهمیت زیادی دارد جایگزین کردن خدمت به جای زندان و حبس برای سارقین باید مورد توجه قرار گیرد.

وی توسعه  آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در زندان‌ها را ضروری دانست و گفت: این مهم می‌تواند نقش قابل توجهی در کاهش بازگشت مجرمین بعد از آزادی به زندان باشد.

وی خواستار ترویج فرهنگ استفاده از صندوق‌های امانات شد و با تاکید براینکه این فرهنگ اگر نهادینه شود تاثیر خوبی بر کاهش سرقت بویژه سرقت منازل دارد، گفت: در کنار مقابله با سرقت نیاز به یک بسته فرهنگی و رسانه‌ای داریم این مهم باید در قالب‌های مختلف دنبال شود.

سردارعلی آزادی فرمانده انتظامی استان کردستان هم در این جلسه با بیان اینکه ۸۱ درصد سرقت‌های استان کردستان کشف می‌شود که نسبت به میانگین کشوری ۱۰ درصد افزایش دارد، اظهار کرد: ۵۳ درصد سرقت‌های انجام شده در کردستان مربوط به شهرستان سنندج است این درحالی است که ۳۱ درصد جمعیت استان در این شهر ساکن هستند.

فرمانده انتظامی استان کردستان اضافه کرد: سرقت با ۱۶درصد دومین جرم بعد از تصادفات در استان است.

 محمدراشد مدرس‌گرجی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان با بیان اینکه از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه ۱۵۰ میلیون تومان در حوزه دوربین‌های ثبت تخلف سرعت دچار خسارت شده‌ایم که عمدتا تخریب بوده است.

به گفته وی، سرقت علایم در جاده‌های استان به معضلی تبدیل شده است که نبود هر کدام از آنها می‌تواند جان یک نفر را به خطر اندازد.

سردار علیرضا مدنی جانشین فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان هم در این نشست با بیان اینکه از ظرفیت بسیج در هماهنگی با پاسگاه‌های انتظامی در راستای جلوگیری از سرقت استفاده می‌کنیم، گفت: تا کنون ۶۰۶ بسیجی در استان کارت ضابط قضایی دریافت کرده‌اند.

هیوا لهونیان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان هم در این نشست با بیان اینکه سرقت شبکه برق در حال کاهش و منفی شدن است، گفت: ۵ هزار و ۷۰۰کیلومتر شبکه فشار ضعیف در استان وجود دارد که در راستای جلوگیری از سرقت با ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه ۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن تبدیل شبکه به کابل خودنگه‌دار شده است.

 آزاد حکمت مدیر مخابرات منطقه کردستان هم گفت: امسال ۷۰ سارق حوزه مخابرات دستگیر شدند که باید به دنبال کاهش انگیزه سرقت باشیم و به عنوان مثال در برخی مسیرهای روستایی به جای سیم‌های مسی از کابل فیبر نوری استفاده می‌کنیم.

وی افزود: تعامل با نیروی انتظامی مناسب بوده است و در راستای این تعاملات از تجهیزاتی استفاده کرده‌ایم که در صورت سرقت هشدارهایی به پلیس ارسال می‌شود و آنها هم بلافاصله در محل حاضر می‌شوند.

۸۰ درصد سرقت‌ها در کردستان خُرد است

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی کردستان هم در این جلسه از رشد ۳ درصدی کشفیات سرقت‌ها در استان طی سال‌جاری خبر داد و گفت: ۸۰ درصد از سرقت‌های کردستان سرقت‌های خُرد است که توسط معتادین متجاهر صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: براساس آمار موجود ۱۴۵ فقره سرقت از اماکن دولتی طی سال‌جاری انجام گرفته همه ادارات باید برای جلوگیری از سرقت پای کار بیایند.

رییس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی کردستان با بیان اینکه ۳۰ طرح مبارزه با سرقت در استان انجام شده است، گفت: امسال در مجموع  ۲۱  باند سرقت با کشف ۶۹۳ فقره سرقت در استان شناسایی و متلاشی شده است.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا