زنجان

فلسفه قیام عاشورا اصلاح جامعه و امر به معروف و نهی از منکر است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حجت‌الاسلام سید عمران حسینی‌نسب چهارشنبه‌شب در مراسم عزاداری عزاداران حسینی سلطانیه به تبیین ویژگی‌های خانواده عاشورایی پرداخت و با بیان اینکه انسانهای پاک و مؤمن در کربلا جزو خانواده‌های سفید و اما افراد ناسالم جزو خانواده‌های سیاه هستند، اظهار کرد: امام حسین علیه‌السلام نماد تربیت یافته خانواده پاک و طاهر است که وقتی آن ظالم سر امام را از تن جدا کرد با صدای بلند اعتراف گفت که من سر فرزند بهترین پدر و مادر دنیا را از تن جدا کردم.

امام جمعه سلطانیه با بیان اینکه کربلا صحنه رشد و سقوط است و افرادی همچون حُر متحول شد و رشد کرد، اما شمر و عمربن سعد سقوط کردند، به نقش خانواده ها در تربیت انسان‌ها تاکید کرد و افزود: خانواده‌ای در تاریخ داریم که امام کُش هستند و او اَشْعَث بْن قَیس کِنْدی است که در شهادت امیرالمومنین حضرت علی(ع) نقش دارد و جعده همسر امام حسن(ع) که به تحریک معاویه، او را به شهادت رساند، دختر اشعث بن قیس است. محمد و قیس از فرزندان اشعث که در شهادت امام حسین(ع) نقش داشتند.

وی به شاخصه‌های خانواده عاشورایی پرداخت و گفت: خانواده عاشورایی باید در دعوت به خوبی‌ها همدیگر را کمک کنند و از انحرافات همدیگر جلوگیری کنند که ماجرای پیوستن زهیر بن قین به لشکر امام حسین (ع) با تشویق همسر این پیام را دارد.

حسینی‌نسب با بیان اینکه اعضای خانواده مانند زن و شوهر نسبت به هم، فرزندان نسبت به والدین، والدین نسبت به فرزندان وظایفی دارند، افزود: اعضای خانواده در رشد و سقوط همدیگر نقش اساسی دارند.

امام جمعه سلطانیه با تاکید بر فریضه امر به معروف و نهی از منکر و با بیان اینکه تارک الصلاه بودن، بد حجابی، بد پوششی زنان و دختران، احتکار و گرانفروشی، نگاه به نامحرم، اعتیاد از انحرافات اجتماعی و فسادزاست، گفت: مهمترین فلسفه قیام امام حسین (ع) اصلاح جامعه و امر به معروف و نهی از منکر است.

وی به شاخصه دوم خانواده عاشورایی اشاره کرد و با بیان اینکه عاشورا خانواده‌ای به هم پیوسته و همراهی را نشان می‌دهد که مشکلات  آنها را از هم جدا نکرد و تا پایان راه در کنار هم ماندند، تصریح کرد: عاشورا نشان داد اعضای خانواده تا باید پای جان در کنار هم بمانند.

حسینی‌نسب با بیان اینکه هیچ بنایی در اسلام محبوبتر از خانواده نیست و لذا می‌فرماید طلاق عرش خدا را می‌لرزاند چرا که طلاق را خانواده متلاشی می‌کند، افزود: وفاداری اعضای خانواده به همدیگر از شاخصه‌های خانواه عاشورایی است.

انتهای پیام/۷۳۰۰۲/ق


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا