کردستان

قاچاق مرغ در کردستان واضح است/صادرات گوشت قرمز از استان توجیه ندارد

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از سنندج، بهمن مرادنیا ظهر امروز در کارگروه تنظیم بازار استان کردستان که امروز در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: میزان بالای عرضه دام ‌کم وزن به کشتارگاه‌ها نشان می‌دهد مردم در این زمینه تحت فشار هستند.

وی با بیان اینکه ادامه این روند ممکن است کردستان را در نیمه دوم سال در زمینه افزایش قیمت گوشت قرمز با مشکل مواجه کند، افزود: باید تدابیر لازم برای جلوگیری از افزایش قیمت گوشت قرمز در ماه‌ه‍ای آینده اندیشیده شود.

استاندار کردستان با عنوان اینکه مرکز آمار کشور ملاک قیمت گوشت در استان کردستان است، بیان کرد: قاچاق مرغ در استان کردستان آشکار است چراکه ۳۰ تا۴۰ تن مرغ تولیدی در استان به خارج استان می‌رود.

وی با بیان اینکه باید تصمیمات لازم جهت جلوگیری از قاچاق مرغ در استان اتخاذ شود، خاطرنشان کرد: اگر قیمت ۲۰ هزار و‌۸۰۰ تومان برای مرغدار توجیه اقتصادی داشته باشد دیگر اقدام به قاچاق مرغ نمی‌کند. 

وی تاکید کرد: زمانیکه سود مطلوبی عاید مرغداران شود دیگر قاچاق مرغ نیز در استان انجام نمی‌شود.

استاندار کردستان اظهار داشت: مشکل اصلی ما در استان قطعه‌بندی مرغ است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی در خصوص سامانه جامع تجارت که مربوط به ثبت میزان مرغ ورودی و ‌خارج شده از کشتارگاه‌های استان، گفت: باید با دو کشتارگاه استان که به این موضوع تمکین نمی‌کنند برخورد جدی شود.

وی افزود: عدم ‌اجرای این موضوع از سوی دو کشتارگاه به ‌معنی فروش خارج از چهارچوب‌های قانونی و ‌انجام تخلف است.

مرادنیا با بیان اینکه ما نباید در مقابل ‌منافع مردم عقب‌نشینی کنیم، افزود: با توجه به نگرانی در خصوص افزایش قیمت گوشت قرمز لازم است تا شرکت پشتیبانی در ذخیره‌سازی این محصول جدی عمل کنید.

وی درخصوص صادرات گوشت قرمز از استان گفت: در شرایط کنونی صادرات گوشت قرمز از استان توجیه ندارد و در این زمینه باید ملاحظات لازم صورت گیرد.

وی به بیمه محصولات کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: تاکنون ۸۹ میلیارد تومان پرداخت شده و ظرف یک هفته آینده ۱۲۰ میلیارد تومان آن باید پرداخت شود.

مرادنیا از اصناف استان خواست جهت شفاف سازی بیشتر و جلوگیری از افزایش نامعقول قیمت‌ها در بازار اقدام به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت نمایند.

وی در پایان گفت: امید است با تلاش بیشتر تمام دستگاه‌ها پیت دلالان و سواستفاده کنندگان از بازار کوتاه شود.

سرنوشت نامعلوم ۱۹۴ تن مرغ در کردستان

محمد دره‌وزمی رئیس سازمان صمت کردستان اظهار کرد: تنظیم بازار محصولات کشاورزی برعهده سازمان جهاد کشاورزی و تنظیم بازار سایر محصولات به سازمان صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است.

وی افزود: در مجموع یک کارگروه تنظیم بازار با مدیریت استاندار در استان تشکیل می‌شود که در ذیل آن به کالای محصولات کشاورزی و سایر اقلام پرداخته می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان بیان کرد: تمام تمرکز ما بر رصد تامین و ‌توزیع تمام کالاها در سامانه جامع تجارت است تا با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.

دره‌وزمی با اشاره به اینکه در حال حاضر خلاء ما در بازار قیمت مصرف کننده است اظهار داشت: متاسفانه قیمت درج شده روی کالاها تحت عنوان قیمت مصرف کننده قیمت واقعی کالای موجود در بازار نیست.

وی افزود: باید به جای قیمت مصرف کننده قیمت تولید کننده روی کالاها درج شود تا تخلفات صورت گرفته برای ناظران به خوبی محرز شود. 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان بیان کرد: در این حالت قیمت تولید کننده با فاکتور یکی است و ‌میزان تخلف نیز کاهش می‌یابد.

وی به بررسی‌های انجام شده در سامانه جامع تجارت استان در تاریخ ۶ آبان‌ماه اشاره کرد و گفت: در این تاریخ ۲۳۲ تن مرغ کشتار شده که ۶۰ تن به ‌عنوان ورودی و ۲۳ تن به‌ عنوان خروجی ثبت شده و سرنوشت مابقی آن مشخص نشد.

انتهای پیام/ ۲۳۳۰/۷۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا