سمنان

قدیری‌ابیانه: ایران برای مذاکره، مذاکره نمی‌کند/ تیم رسانه‌ای قوی با هیأت مذاکره‌کننده ایرانی همراه شود

محمدحسن قدیری‌ابیانه، سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران درباره آینده مذاکرات ایران و غربی‌ها اظهار کرد: آمریکا در سطح جهانی، کشوری است که با سروصدا برجام را ترک کرد و مقصر اصلی نقض برجام نزد افکار عمومی و در محافل جهانی، آمریکاست.

او افزود: این یکی از موانعی است که امروز آمریکا و اروپا در سطح افکار عمومی جهانی با آن مواجه هستند؛ به‌خصوص اینکه اروپا هم به هیچ یک از تعهدات خود در برجام عمل نکرد.

این دیپلمات ارشد سابق می‌گوید: ایران مدت‌ها به تعهدات خود به‌صورت یک‌جانبه پایبند مانده و بایدن (رئیس‌جمهور آمریکا) هم در تبلیغات انتخاباتی خود، قول بازگشت به برجام را داده بود؛ اما نه اوباما، نه ترامپ و نه بایدن خواستار رفع تحریم‌ها نبودند؛ چه اینکه در زمان هر سه رئیس‌جمهور آمریکا، هم توسط این کشور و هم توسط اروپایی‌ها تحریم‌های ایران همواره افزایش یافته است.

قدیری‌ابیانه بیان کرد: اروپا هم نه‌تنها به تعهدات خود عمل نکرده؛ بلکه تحریم‌هایی را که باید کنار می‌گذاشت، از میان برنداشته و بر آن افزوده است؛ اما هم اروپا و هم آمریکا با کمال وقاحت سعی می‌کنند ایران را نزد افکار عمومی جهانی مقصر نقض برجام معرفی کنند.

او تصریح کرد: اروپایی‌ها حتی با پررویی تمام می‌گویند ما به تمام تعهدات خود عمل کرده‌ایم و به‌گونه‌ای موضع می‌گیرند که گویی، ایران موظف است کماکان و به‌صورت یک‌جانبه مطابق با تعهداتی که در برجام داده است، به آن عمل کند و حتی آن را مطالبه می‌کنند.

این دکترای مدیریت استراتژیک افزود: در حالی که تعهدات ایران در مقابل تعهدات آنها مطرح بوده است؛ اما غربی‌ها مرتب تأکید می‌کنند که ایران باید به تعهداتش در برجام عمل کند و البته این شیوه آنهاست.

می‌خواهند توپ را به زمین ایران بیندازند

قدیری‌ابیانه تشریح کرد: وقتی توافقی صورت می‌گیرد، غربی‌ها سعی می‌کنند مرتب این‌گونه القا کنند که طرف دیگر باید حتی یک‌جانبه به تعهدات خود عمل کند؛ اما هدف اروپا و آمریکا در این مرحله، این است که توپ را به زمین ایران بیندازند و در سطح جهانی، ایران را مقصر عملی نشدن برجام معرفی کنند.

عضو انجمن علمی علوم راهبردی افزود: آنها از مدت‌ها پیش، دائم ایران را به مذاکره دعوت می‌کنند تا برجام احیا شود و در این شرایط، اگر ایران مذاکره نکند، می‌گویند ما خواستیم مذاکره کنیم تا برجام احیا شود؛ اما ایران به آن تن نداد؛ بنابراین ایران مقصر ماجراست.

قدیری‌ابیانه گفت: اگر ایران وارد مذاکرات شود، شرایط را به‌گونه‌ای قرار می‌دهند که کشورمان نمی‌تواند بپذیرد و بعد خواهند گفت ایران شرایط احیای برجام را نپذیرفت؛ پس باز هم ایران مقصر است.

او افزود: غربی‌ها به قول خودشان، می‌خواهند از این طریق ایران را کیش و مات کنند و کشورمان را در جهان مقصر اصلی نقض برجام جلوه دهند.

نباید برای مذاکره، مذاکره کنیم

این استراتژیست سیاسی عقیده دارد: امروز نباید برای مذاکره، مذاکره کنیم و بدانیم آنها اهداف خود را همواره پیگیری می‌کنند و ما هم باید مثل خود غربی‌ها، توپ را درون زمین آنها بیندازیم.

قدیری‌ابیانه اضافه کرد: مسأله عدم عمل آمریکا و اروپایی‌ها به تعهدات برجامی‌شان باید مکرر در رسانه‌ها مطرح شود و ابراز خوش‌بینی در هر مرحله از مذاکرات را کنار بگذاریم و آن را مثل گذشتگان یک موفقیت نداریم؛ چراکه این امر به ضرر ماست.

او ادامه داد: نباید وضعیت اقتصادی کشورمان را به مذاکرات متصل کنیم؛ گره زدن رفع مسائل اقتصادی ایران به مذاکرات خطاست و هرکس چنین کاری کند، در زمین آمریکا و اروپا بازی کرده است.

قدیری‌ابیانه تصریح کرد: هیأت مذاکره‌کننده و مسؤولان کشورمان باید بدانند حجم روابط تجاری ایران و اروپا با اروپا و آمریکا قابل‌مقایسه نیست؛ از این‌رو، انتظار عملکرد مستقل اروپایی‌ها از آمریکا را نباید داشت.

او ادامه داد: جنگ روانی توسط رسانه‌های دشمن نیز بسیار مهم است؛ امروز باید یک تیم رسانه‌ای خیلی قوی را همراه هیأت مذاکره‌کننده ایرانی کنیم و حواس مسؤولانمان باشد که بعد از جلسات، مذاکرات را به‌سرعت مفید نخوانند.

خط‌مشی تیم مذاکره‌کننده ایرانی چه باشد؟

این تحلیلگر سیاست خارجی افزود: امروز بیان اینکه احساس نمی‌شود اروپایی‌ها عمل مستقل از آمریکایی‌ها داشته باشند و علائمی نشان نداده‌اند که به تعهدات برجامی خود عمل خواهند کرد، باید خط‌مشی تیم مذاکره‌کننده ایرانی باشد.

او تصریح کرد: در این مصاف تبلیغاتی، امکانات بیشتری در اختیار طرف‌های غربی قرار دارد و امکانات ما خیلی ضعیف است و باید این امر نیز جبران شود.

قدیری‌ابیانه اضافه کرد: نباید از حقوق خودمان که در برجام هم به‌شدت نادیده گرفته شده بود، بیش از این کوتاه بیاییم.

این دیپلمات انقلابی می‌گوید: اگر در مذاکرات از حقوقمان کوتاه بیاییم، غربی‌ها برجام ۲ را با امتیازات بیشتری که از ما می‌گیرند، بر ایران تحمیل خواهند کرد.

قدیری‌ابیانه اضافه کرد: اجرای تعهدات باید گام‌ به ‌گام باشد و بازی خودمان را در مذاکرات انجام دهیم و نگذاریم آنها بهره کافی را ببرند.

او گفت: ضررهایی که از ناحیه وضع تحریم‌ها بر ایران وارد شده است، باید از سوی آمریکا و اروپایی‌ها جبران شود.

اقتصاد ایران را به برجام گره نمی‌زنیم

این دکترای علوم دفاعی استراتژیک عقیده دارد: خوشبختانه برخلاف دولت قبل که رئیس‌جمهور و دستگاه دیپلماسی کشورمان مجذوب غربی‌ها بودند و به آنها اعتماد بسیاری داشتند، این دولت و مسؤولان فعلی رده بالای وزارت امور خارجه، اعتمادی به اروپا و آمریکا ندارند و بنا را بر این گذاشته‌اند که اقتصاد ایران را به برجام گره نزنند.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا افزود: تیم مذاکره‌کننده تلاش دارند تا فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی را راهنمای حرکت خود قرار دهند و می‌دانند که رهبری فرمودند وضع تحریم‌ها با دشمن است؛ اما خنثی کردن آنها با ماست و باید مراقب باشیم مرعوب غربی‌ها نشویم.

قدیری‌ابیانه اضافه کرد: امروز آمریکا و غربی‌ها به نسبت گذشته و حتی سه سال قبل بسیار ضعیف‌تر شده‌اند و اقتصاد جهان از غرب به شرق رو به انتقال است.

این تحلیلگر سیاست خارجی عقیده دارد: توافق ایران و چین برای سرمایه‌گذاری ۴۵۰ میلیارد دلاری در ۲۵ سال و عضویت ایران در سازمان شانگهای برای غربی‌ها گران تمام شده است و این مسائل شرایط را به نفع ایران تغییر می‌دهد.

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا