فرهنگ و هنر

«قطره دریای همت» گزیده‌ای ازارادت شاعر قرن سیزدهم به ائمه‌اطهار(ع)

«قطره دریای همت» گزیده‌ای ازارادت شاعر قرن سیزدهم به ائمه‌اطهار(ع)

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران،‌ کتاب «قطره دریای همت» گزیده‌ای از کلیات طالب علی لکهنویی متخلص به عیشی با انتخاب، تدوین و تصحیح امیرحسین مدرس شاعر و ترانه‌سرای معاصر است. طالب علی لکهنویی شاعر درخشان قرن سیزده قمری است که تا پیش از این تصحیح، کمتر به سروده‌ها و شرح حال او توجه شده است.

عیشی آن طور که مدرس در مقدمه کتاب خود عنوان کرده است در سال ۱۱۹۷ قمری در لکهنو در هندوستان متولد شده است. پدرش شاعر و نویسنده و از نزدیکانِ الماس علی خان، خواجه سرایِ بارگاه آصف الدوله بهادر بوده است. عیشی نزد میرزا محمد حسن قتیل لاهوری شاگردی کرد و شعر سراییدن به فارسی و هندی را آموخت و در کنار آن در نثرنویسی نیز مهارت کسب کرد. تا جایی که قتیل لاهوری در زمان مرگ خود عیشی را به عنوان جانشین خود در شعر و ادب معرفی کرد.

عیشی به گواه اشعاری که در مدح ائمه اظهار(ع) از خود به جای گذاشته است، شیعه اثنی‌عشری بوده و ارادتی ویژه به خاندان عصمت و طهارت داشته است تا جایی که بخشی ویژه از اشعار خود در دیوان کلیاتش را به آنها و به طور ویژه حضرت علی(ع) اختصاص داده است.

دوران حیات عیشی به گواهی تاریخ مقارن است با دوره بازگشت ادبی و بروز و ظهور طرز هندی در شعر که در سروده‌های عیشی نیز بروز کرده است.

مدرس در این تصحیح بر اساس دو نسخه خطی موجود یکی در کتابخانه مجلس شورای اسلامی و یک نسخه موجود در مرکز میکرو فیلم نور در دهلی نو و بر اساس منطق التقاطی و بینابینی به تصحیح  و تدوین اشعار این شاعر در این کتاب پرداخته است.

آنچه در این کتاب از نظر مدرس گذشته شامل کلیات عیشی به نظم است، شامل برخی اشعار که از نظر سبک و سیاق و روش نوشتاری بسیار پیچیده و فنی است و در کنار آن برخی از ترکیب بندی‌ها و مثنوی ‌های برجای مانده از شاعر و نیز  غزل و قصیده و مثنوی و رباعی و ترکیب بند و… که سعی شده در مجموع گزیده‌ای کامل از همه آنچه شاعر در کارنامه کاری خود دارد را در خود جای دهد.

چاپ هفتم کتاب «اندیشه انتظار» روانه بازار نشر شد

انتشارات نیستان این کتاب را در ۳۰۸ صفجه به قیمت ۲۱۲ هزار تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

/

 

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا