بوشهر

قلب اقتصاد بوشهر همچنان خشک!

برگزیده های ایران- بوشهر، داوود بحرینی: تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی در کشور و استان بوشهر خشکسالی‌های پی در پی را در چند سال گذشته به همراه داشته و باعث ایجاد نگرانی برای بسیاری از کشاورزان این استان شده است.

پاییز یکی از فصول بسیار مهم و حساس برای کشاورزان و مردم استان بوشهر برای کشت گندم می‌باشد اما با گذشت زمان وضعیت نگران کننده بارندگی در این استان باعث شکل گیری اضطراب میان مردم شده و با بررسی اجمالی می‌توان مشاهده کرد که بخش عمده‌ای از جمعیت این استان سفره معیشت زندگی‌شان به کشاورزی گره خورده است. 

کشاورزی را می‌توان قلب اقتصاد مردم استان برشمرد چراکه بخش عمده‌ای از اقتصاد این استان در کنار منابع عظیم دریایی و صنعت به کشاورزی گره خورده است. خبرنگار فارس برای بررسی بیشتر سراغ یکی از کشاورزان قدیمی کشت گندم بوشهری رفته است.

نگاه کشاورزان به بارش رحمت الهی

مشهدی حسین به فارس می‌گوید: دو ماهی می‌شود مانند سنوات گذشته زمین خود را گندم به صورت دیم کشت کرده‌ام و نگاه من کماکان به آسمان خدا دوخته شده و با سپری شدن هفته‌ها نگرانی‌ام بیش از گذشته می‌شود و هرساله سفره زندگی‌ام به کشت گندم گره خورده است و جدیدا شنیده‌ام باران در پیش است. 

خبرنگار فارس در ادامه به سراغ معاون صندوق بیمه‌ای بانک کشاورزی استان بوشهر برای ارائه راهکار در برابر خشکسالی می‌رود. 

غلامعلی حسینی پناه در گفتگو با فارس اظهار داشت: کشاورزان هم استانی همانگونه که می‌دانند با توجه به پیش بینی‌های کارشناسان هواشناسی و مدل‌های بارشی میزان بارندگی در استان بوشهر نسبت به سال قبل و پراکنش نامعلوم آن در سطح کشور سبب شده است که ریسک محصول دهی مزارع گندم دیم را افزایش دهد. 

کشاورزان مخصولات خود را بیمه کنند

معاون خدمات بیمه‌ای بانک کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: کشاورزان می‌توانند تا فرصت باقی است نسبت به انواع بیمه مزارع خود در سال زراعی اقدام کنند و همچون سال‌های قبل دولت ۷۰ درصد از هزینه‌های پرداختی بیمه را متقبل خواهد شد و پرداخت‌ها نیز با تعهدات بیشتری صورت می‌گیرد. 

حسینی پناه با توجه به مخاطرات ریسک‌پذیری بالا در حوزه کشاورزی خاطر نشان کرد: بهترین راه برای کشاورزان، مطمئن‌تر و مناسب‌تر از بیمه محصولات نیست. 

باران در پیش است

زهرا راستگو معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان بوشهر عنوان کرده: طبق پیش‌بینی‌ها، زمستان امسال بارش‌ها در استان بوشهر افزایش خواهد یافت. 

وی با بیان اینکه بارش‌های زمستانی در بوشهر مطلوب است عنوان کرد: از روز چهارشنبه به‌تدریج استان تحت تاثیر ورود یک سامانه در نقاط مرکزی و شمالی بارانی خواهد شد. 

حال کشاورزان بوشهری چشم و امیدشان به بارش باران رحمت الهی و خبرهای هواشناسی است و برخی نیز برای کاهش خطرات احتمالی روانه دفاتر بیمه‌ای شده‌اند تا از خطرات جدی‌تر جلوگیری کنند. 

انتهای پیام/ع


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا