سیستان و بلوچستان

لزوم اجرای دقیق برنامه‌های حوزه فرهنگ آموزش

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از زاهدان، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان، نشستی علمی با حضور کارشناسان عرصه تعلیم و تربیت برگزار شد که بررسی اسناد توسعه و افق تنظیم برنامه توسعه هفتم، محور  بحث این نشست بود.

با توجه به قرابت تدوین برنامه توسعه هفتم، نشستی در فضای مجازی و در بستر اسکای روم برگزار کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت در این نشست هر کدام به ارائه دیدگاه های خود درباره برنامه توسعه هفتم و نقد برنامه های قبلی پرداختند.

یکی از عوامل عدم اجرای اسناد، تعدد نهادهای برنامه ریز و سیاست گذار است

یک پژوهشگر تعلیم و تربیت، درباره عدم برنامه ریزی صحیح در تدوین اسناد کشور گفت:در حوزه فرهنگ آموزش برنامه فقط نوشته می شود ولی در عمل اتفاق صورت نمی گیرد. ما اساسا بر روی اسناد برنامه ریزی نمی کنیم. یکی از عوامل عدم اجرای اسناد، تعدد نهادهای برنامه ریز و سیاست گذار است که باعث ناهماهنگی می‌شود. چارچوب بندی برنامه ها دارای الگوی مشخص و ثابتی نیست.

مجتبی همتی فر افزود: برنامه توسعه برنامه ای زمان بند است و اسناد را با افق زمانی باید تدوین کنیم برنامه‌ریزی ما هم در تدوین و هم در پایش اشکال دارد و مشخص نیست که چقدر شاخص تدوین کردیم، چقدر کمی بوده است و بر اساس آن بتوانیم ارزیابی بکنیم.

همتی فر اظهار داشت: چالش اصلی در کشور ما: ۱_ برنامه‌ریزی ۲_ برنامه پذیری و ۳_ برنامه محوری است اما در حوزه فرهنگِ آموزش، برنامه فقط نوشته می شود(برنامه ریزی) و مراحل بعدی صورت نمی پذیرد.

تناقض میان دولت و مجلس، اولین مانعی است که در سندنویسی و اجرای آن باید برداشته شود

معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز نظر خود را پیرامون مشکلات عدم اجرای اسناد توسعه را شرح داد: تجربه برنامه های توسعه ی پیشین نشان می دهد که این برنامه در کشور ما هیچ ضمانت اجرایی ندارد. در این زمینه اولین کاری که باید بکنیم این است که اختلافات دولت و مجلس را حل کنیم.

ابراهیم سحرخیز گفت: نمایندگان مجلس آقای روحانی هرسال تصویب می کردند که خرید خدمات آموزشی ممنوع است اما من خود به عنوان مشاور کمیسیون شاهد این بودم که هر سال در برنامه سنواتی دولت که همان بودجه می باشد اعلام می‌کردند دولت اجازه می‌دهد که ۱۰ درصد از مدارسش را به بخش خصوصی واگذار کنند یا از مدارس دولتی خرید خدمات آموزشی داشته باشد که مجلس با آن مخالفت می‌کرد در صحن علنی هم رای نمی‌آورد.

آموزش و پرورش در ذهن دولت مردان ما ایزوله است

سحرخیز اظهار داشت: بحثی که وجود دارد این است که باید در دولت‌ها ضمانت اجرایی برنامه‌ها وجود داشته باشد به عنوان نمونه دولتی که مسئول اجرای برنامه ششم توسعه است، باید جوابگوی این باشد که چرا سند تحول در حال حاضر زمین افتاده است. این اعتقاد را دارم که اموزش و پرورش در ذهن دولتمردان ما ایزوله شده است‌.

رسیدن به توسعه اقتصادی ذیل نگاه لیبرال، مشکل برنامه توسعه است

رییس گروه برنامه ریزی آموزش فنی و حرفه ای پیرامون نقد اسناد گذشته و عدم اجرای آن ها بیان کرد: متاسفانه ما در برنامه‌های توسعه خواهان رسیدن به توسعه اقتصادی از نگاه لیبرال هستیم و این نگاه را می توانیم در شش برنامه اخیر توسعه مشاهده کنیم. بدبختانه هنوز نگاه فرهنگی و تعالی فرهنگی انقلاب اسلامی در برنامه‌های توسعه‌ای ما ساری و جاری نشده است.

عباس بیات اضافه کرد: برنامه های توسعه اخیر متاسفانه به گونه ای بوده است که دولت ها خواهان انجام یک سری کارهای عادی هستند که برای آنها در برنامه توسعه مجوز بگیرند ،اصطلاحا برنامه‌های توسعه مجوز محور هستند.

بیات خاطرنشان کرد: از نظر بنده همانطور که برای برنامه بودجه تفریغ وجود دارد و افرادی مامور نظارت بر بودجه هستند و هر کجا خطا و کوتاهی رخ می دهد وارد عمل می‌شوند؛ باید برای برنامه توسعه نیز همچنین تفریغ و نظارتی وجود داشته باشد.

انتهای پیام/۳۱۳۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا