فارس

لزوم توجه به سلامت بانوان شاغل در پاندومی کرونا

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، سید وحید حسینی امروز در آیین گشایش دهمین کنفرانس بین المللی سلامت زنان، سلامت بانوان را موضوعی ریشه ای خواند که توجه به آن، موجب اصلاح جامعه می شود.

 وی با تقدیر از تلاش های برگزارکنندگان این رویداد علمی طی ۱۰ دوره برگزاری، توجه به محور کرونا برای این دوره از برگزاری را انتخابی مناسب دانست و گفت: بانوان بیش از نیمی از جمعیت دنیا را به خود اختصاص داده اند و در فعالیت های اجتماعی، نقش موثری ایفا می کنند؛ هسته اولیه خانواده در زمینه تربیت، مراقبت و حتی امور اقتصادی نیز در مواردی بر عهده بانوان است و این مسوولیت ها موجب شده تا با مشکلات بیشتری در بحران کرونا مواجه باشند.

این مسوول در ادامه به شرایط فیزیولوژیک ویژه بانوان اشاره کرد که در دوران های بارداری و شیردهی، بیش از دیگران با چالش های کرونا مواجه هستند  ادامه داد: اگرچه یافته ها نشان می دهد بارداری احتمال ابتلا به کرونا را بیشتر نمی کند، اما در این دوران و به ویژه در ماه های پایانی، شدت بیماری افزایش یافته است؛ از همین رو انتخاب این محور برای برگزاری این رویداد علمی را می توان انتخابی شایسته دانست که موجب جلب توجه بین بخشی به سلامت بانوان، در کنار تلاش های مجموعه سلامت کشور می شود.

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز حمایت از سلامت بانوان به عنوان اساس خانواده و به ویژه در جامعه اسلامی، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در اصلاح جامعه و تامین سلامت عمومی جامعه تاثیرگذار است.

رئیس این کنفرانس بین المللی نیز در آئین گشایش این رویداد علمی با اشاره به تداوم برگزاری این برنامه طی ۱۰ سال متوالی و به همت مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت، گفت: در این رویداد علمی تلاش شده تا نگاه جامع تری به موضوع سلامت بانوان جامعه داشته باشیم و فراتر از نگاه پزشکی، با رویکردی بین بخشی به این موضوع بپردازیم.

 کامران باقری لنکرانی  سلامت بانوان را محور سلامت خانواده دانست و افزود: این محوریت نه تنها به دلیل اختصاص نیمی از جامعه به جمعیت بانوان، بلکه به دلیل تاثیرپذیری سلامت تمامی جامعه از سلامت بانوان است و لازم است بکوشیم کاستی های تاریخی در این زمینه را با اهتمام و نگاهی عمیق جبران کنیم.

لزوم توجه به سلامت بانوان شاغل 

او انتخاب موضوع سلامت بانوان در دوران کرونا را تلاشی در این راستا برشمرد و افزود: ۷۰درصد از ارائه دهندگان خدمات سلامت در دنیا و بیش از ۶۰ درصد کارکنان نظام سلامت در کشور را بانوان تشکیل می دهند که در دوران کرونا مسوولیت مراقبت از بیماران کووید۱۹ را بر عهده داشته و حتی گروهی به خیل شهدای مدافع سلامت پیوستند.

باقری لنکرانی فرسودگی شغلی در بانوان شاغل را دیگر ضرورت اهمیت پرداختن به موضوع سلامت بانوان برشمرد که در این کنفرانس بین المللی نیز مورد توجه قرار گرفته و ادامه داد: همچنین آثار کووید۱۹ از نظر اقتصادی نیز در بانوان بیشتر شاهد آن بودیم و در این زمینه آسیب پذیری بیشتری داشتند.

او تاثیر کرونا بر سلامت روان بانوان، علاوه بر سلامت جسمی آنان را نیز به عنوان دیگر محور برگزاری این رویداد علمی عنوان کرد و گفت: فراتحلیل ها از مناطق مدیترانه و آفریقا نشان دهنده افزایش موارد افسردگی و اضطراب در بانوان بوده؛ اما می توان کرونا را به فرصتی برای بازسازی روانی و افزایش تاب آوری در برابر آسیب های روانی تبدیل کرد.

رئیس این کنفرانس بین المللی تاثیر دوران کرونا بر کاهش میزان مراقبت از سلامت بانوان، به ویژه در دوران هایی نظیر بارداری و شیردهی را نیز دیگر چالشی برشمرد که طی این دو روز مورد توجه قرار می گیرد و اظهار کرد: این مشکل می تواند پیامدهای بعدی برای سلامت آینده جامعه به همراه داشته باشد و لازم است مورد توجه قرار گیرد.

به گفته لنکرانی، بر اساس اعلام سازمان ملل متحد اگرچه همه گیری کرونا نشان داد که در دنیا پیشرفت های بسیاری خوبی داشته ایم و در بازه زمانی کوتاهی، مجامع علمی دنیا به تولید واکسن دست یافتند، اما در کنار آن با برخی بی اخلاقی ها و رفتارهای خودخواهانه دولت ها نیز مواجه بودیم که با ایجاد برخی محدودیت ها در دسترسی بین المللی، همه ارکان دنیا را متاثر ساخت.

بازخوانی شیوع  کرونا، به عنوان ویروسی که هنوز چالاک است

او کرونا را ویروسی چالاک خواند که در طی حدود دو سال گذشته، به اشکال مختلفی مردم دنیا را درگیر کرده است و همین امر لزوم مواجهه ای پویا و فعالانه در برابر این بحران را ضروری ساخته است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به تزریق بیش از ۱۰۰ میلیون دُز واکسن کرونا در کشور و واکسینه شدن جمعیت بالایی از کشور، وجود برخی واکسن هراسی ها در سطح دنیا و کشور را یکی از چالش های کنونی نظام سلامت برشمرد که به نظر می رسد بانوان، بیشتر تحت تاثیر آن بوده اند؛ در حالی که فراتحلیل ها نشان دهنده اثرگذاری واکسن در افزایش ایمنی در برابر این بیماری بوده است.

 لنکرانی در بخش دیگری از صحبت های خود به تجربه کشورهای مختلف در برابر این پاندمی اشاره کرد و گفت: در این پاندمی کشورهایی موفق تر بوده اند که به دو محور رعایت بهداشت و واکسیناسیون در کنار هم توجه داشته اند، اما در حال حاضر با کاهش سطح توجه عمومی نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی مواجه هستیم.

او با ابراز امیدواری نسبت به عبور از این بحران با آگاهی بخشی در سطح جامعه، گفت: در این رویداد علمی نیز می کوشیم در یک فضای تعاملی، به نحو عمیق تری به موضوع سلامت بانوان بپردازیم.

بررسی چالش‌های سلامت بانوان

دبیر علمی این کنفرانس بین المللی نیز با اشاره به تلاش های مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای تداوم برگزاری این کنگره طی ۱۰ دوره متوالی، گفت: با توجه به دریافت دیدگاه های متعدد، موضوع سلامت بانوان در دوران کرونا برای این دوره انتخاب شد؛ چرا که بانوان جامعه علاوه بر مسوولیت مادری، محوریت مراقبت در خانواده را نیز بر عهده دارند که موجب شده بار بسیاری از چالش های کرونا بر بانوان تحمیل شود.

 نجمه مهارلوئی  همچنین حضور بانوان به عنوان کادر بهداشت و درمان درگیر با کرونا را دیگر چالش سلامت بانوان در دوران کرونا برشمرد و افزود: از سویی دیگر علاوه بر افزایش آسیب های روانی بانوان، مطالعات نشان دهنده افزایش بار خشونت علیه بانوان در این ایام بوده است.

او تاکید کرد: در این کنفرانس تلاش شده تا علاوه بر طرح این چالش ها، به ارائه راهکارهای حل آن ها نیز پرداخته شود.

مهارلوئی در ادامه به همکاری های مشترک دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه های مجموعه وزارت علوم در ارائه سخنرانی های این کنفرانس و طرح چالش ها اشاره کرده و ابراز امیدواری کرد دستاورد این برنامه، ارتقای سلامت بانوان جامعه باشد.

انتهای پیام/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا