اخبار روز

لهستان خواستار ضمانت‌های امنیتی ناتو برای اوکراین شد

لهستان خواستار ضمانت‌های امنیتی ناتو برای اوکراین شد

روزنامه فایننشال تایمز نوشت: آندری دودا در آستانه دیدار جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از ورشو پایتخت لهستان، خواستار تضمین‌های امنیتی ناتو برای اوکراین در دوران پس از جنگ شد.

وی به روزنامه فایننشال تایمز گفت: وعده ارائه ضمانت های امنیتی برای اوکراین و روحیه سربازان این کشور «بسیار مهم» خواهد بود زیرا این احساس را در آنها تقویت می کند که ناتو در کنار آنها است.

این درخواست رئیس جمهوری لهستان در حالی مطرح شده که وی خود را آماده میزبانی از بایدن در این هفته به مناسبت اولین سالگرد جنگ اوکراین می کند.
دودا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در مصاحبه ای گفت: در حالی که اوکراین می داند که اکنون نمی تواند به ناتو ملحق شود، این کشور انتظار نوعی «مشارکت» را با «نوعی از ضمانت های امنیتی» دارد.

وی همچنین از بایدن خواست در طول دیدارش از ورشو، قویا تاکید کند که آمریکا از ماده ۵ پیمان ناتو حمایت می کند. در این ماده حمله به یک کشور عضو ناتو به منزله حمله به همه کشورهای عضو این سازمان قلمداد شده است.

ضمانت‌های امنیتی که اوکراین به دنبال آن است ساختار متفاوتی دارد و به طور مؤثر قدرت‌های ناتو مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه را به ارائه کمک نظامی در صورت حمله آتی به اوکراین ملزم می‌کند.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سابق ناتو، که به همراه آندری یرماک، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، پیشنهاد رسمی تضمین امنیت اوکراین پس از جنگ را تهیه کرده، چنین تضمین‌هایی را مشابه آنچه تل آویو از آمریکا دریافت می‌کند، توصیف کرده است.

در مونیخ، مقام های آمریکایی و آلمانی نیاز به ضمانت های امنیتی به اوکراین را در این مرحله کم اهمیت جلوه دادند و چنین استدلال کردند که حمایت نظامی ارائه شده به اوکراین، تضمینی است که کی یف به آن نیاز دارد.

اوکراین اصرار دارد که پس از تجربه این کشور در تفاهم نامه بوداپست در سال ۱۹۹۴، به تضمین های الزام‌آورتر در حمایت نظامی نیاز دارد. بر اساس این تفاهم نامه، اوکراین در ازای وعده روسیه، انگلیس و آمریکا مبنی بر منع استفاده از نیروی نظامی خود علیه کی یف، از تسلیحات هسته‌ای خود دست کشید.

کی یف در ماه سپتامبر برای عضویت در ناتو درخواست داد، اما متحدان ناتو اذعان دارند که تا زمانی که جنگ ادامه دارد، چنین چشم اندازی در کوتاه مدت میسر نیست.

درخواست دودا برای ارائه تضمین امنیتی اوکراین در دوران پس از جنگ، مستلزم افزایش تعهدات واشنگتن به اوکراین فراتر از آن چیزی است که بایدن به تازگی درباره آن صحبت کرد. برخی دیگر از کشورهای ناتو نیز به دلیل ترس از وارد شدن به جنگ با روسیه، نسبت به ارائه وعده های الزام آور محتاط هستند و در عوض بر تقویت نظامی اوکراین تاکید دارند.

بایدن برای دومین بار در یک سال گذشته از ورشو بازدید می کند و دودا پیش بینی کرده که سفر این هفته رئیس جمهوری آمریکا «تأثیر زیادی» بر «کل کشورهای شرقی ناتو» خواهد داشت.

دودا در این مصاحبه همچنین گفت: لهستان به تعهدات نظامی خود در قبال اوکراین پایبند است و با توجه به تأخیر در ارسال تانک های لئوپارد آلمان به اوکراین، بر ضرورت تضمین در دسترس بودن قطعات یدکی این تانک ها تاکید کرد.

بایدن در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در ورشو بسر خواهد برد و با کشورهای عضو گروه موسوم به «بخارست ۹» از اروپای مرکزی و شرقی که بعد از فروپاشی شوروی به ناتو پیوستند دیدار خواهد کرد.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا