مازندران

مازندران سایت دفن زباله مناسب ندارد

به گزارش برگزیده های ایران از شهرستان، حسینعلی ابراهیمی ظهر امروز در همایش حفاظت از خاک در استان مازندران در محیط زیست، اظهار کرد: نقشی که بوته مرتعی در حفظ خاک دارد به هیچ وجه گیاهان بوته‌ای ندارد.

وی با اعلام اینکه برای جلوگیری از فرسایش خاک انتظار حمایت از رسانه‌ها داریم، گفت: کیفت و کمیت خاک در استان مازندران در حال تخریب است.

*سایت دفن زباله مناسب نداریم

مدیرکل محیط زیست مازندران با اشاره به نبود سایت دفن زباله در استان، اظهار کرد: سایت مناسب دفن زباله در مازندران ندارم و مشکلات پساب واحدهای تولیدی و زباله‌ها هم زمینه تخریب خاک محیط زیست را به همراه دارد.

وی با علام اینکه برای حفظ خاک نیاز به اقدام عملی است، گفت: در حوزه محیط زیست به دنبال حفظ کیفت خاک هستیم، متولیان بخش کشاورزی به دنبال حفظ کمیت خاک هستند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه آتش زدن کاه و کلش که زمینه کیفت خاک را از بین می‌برد، گفت: با همکاری مسؤولان دستگاه قضا زمینه کاهش آتش زدن کاه و کلش در استان فراهم شده است.

*افزایش فرسایش خاک در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ادامه این نشست، اظهار کرد: فرسایش آب و خاک در استان‌های شمالی به دلیل دخالت انسانی بسیار زیاد است.

شهیدی‌فر با اعلام اینکه مازندران یک و نیم درصد اراضی کشور را در اختیار دارد، افزود: هنوز ۷۰ درصد از اراضی استان مازندران جنگلی و مرتعی است، حدود دو سوم اراضی استان مازندران به دلیل قرار گرفتن در جنگل و مرتع تحت حفاظت قرار دارد.

وی با اعلام اینکه برای حفظ خاک استان باید تلاش بیشتری شود، افزود: در سال ۱۳۹۹ از ۳ هزار و ۵۰۰ مورد تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی استان جلوگیری کردیم.

* پیش‌بینی عقب‌نشینی ۱۷ متری آب دریای خزر

مصطفویان معاون آب منطقه‌ای استان مازندران،در ادامه با اعلام اینکه سیاست‌های اشتباه گذشته ممکن است مشکلاتی را در زمینه خاک به وجود آورده است، بیان کرد: باید در حال حاضر ضمن حفظ خاک شرایط را برای بهره‌برداری مناسب فراهم کنیم.

وی در ارتباط با ساحل استان مازندران، بیان کرد: اگر نوسانات آب دریایی خزر در طول ۸۰ سال گذشته مورد بررسی قرار گیرد، مشخص می‌شود از سال ۱۳۱۹ تا ۱۳۵۷ پس روی جدی آب داشتیم و پس از آن شاهد دو نیم متر پیشروی آب داشتیم.

معاون آب منطقه‌ای مازندران، ادامه داد: از سال ۷۴ تا به امروز هم شاهد پس روی آب دریایی خزر هستیم که خشک شدن خلیج میانکاله که داری ارزش زیست محیطی ارزشمندی است، چالش جدی را به همراه دارد.

وی با اعلام اینکه بحث عقب نشینی تا ۱۷ متر آب دریایی خزر هم در پیش بینی‌ها علمی مطرح شد ه است، گفت: باید در این زمینه برنامه‌ریزی مناسب در این ارتباط داشته باشیم، نخستین اثرات در شرق استان و گلستان و غرب گیلان مشخص می‌شود اما در قسمت میانی و مازندران و گیلان هم از این پدیده تاثیر می‌پذیرد.

اسماعیل مختارپور معاون آبخیزداری منابع طبیعی مازندران در ادامه این همایش اظهار کرد: در بحث پوشش گیاهی شرایط نسبتا خوبی داریم این وضعیت نیاز است که بهبود دارد.

*حجم بالای دستکاری انسانی در منابع طبیعی مازندران

وی با اعلام اینکه دستکاری انسانی در شرق استان مازندران کمتر است، گفت: در غرب استان حجم دستکاری‌ها بیشتر است.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی مازندران با اشاره به کاشت گیاهان دارویی در استان مازندران و اثرات کم آن بر حفظ خاک، افزود: برای همه نوع کشت در استان باید برنامه‌ریزی مناسب و مدونی داشته باشیم.

وی با اشاره به شیبدار بودن اراضی در استان مازندران، گفت: رطوبت و بارندگی در استان زیاد بوده که زمینه فرسایش خاک را به همراه دارد که بهترین اقدام که در دراز مدت برای جلوگیری از فرسایش خاک باید در دستور کار قرار گیرد افزایش حجم پوششی گیاهی است.

مختارپور خواستار همکاری دانشگاه‌ها در این زمینه شد و گفت: اگر این مراکز در کنار مدیران اجرایی قرار بگیرند نتایج مناسبی حاصل می‌شود.

انتهای پیام/ ۸۶۰۰۴/غ


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا