سلامت

«مراجعه زنان باردار با بچه‌های مُرده در داخل رحم به بیمارستان‌ها در پایان سال»/ مرگ به‌وقت انتخاب تاریخ تولد

«مراجعه زنان باردار با بچه‌های مُرده در داخل رحم به بیمارستان‌ها در پایان سال»/ مرگ به‌وقت انتخاب تاریخ تولد

یکی از رفتارهای غلط برخی از مادران باردار در تولد نوزاد، اصرار به زایمان در رأس یک زمان مقرر است. تاریخ‌های “رُند” که برای عده‌ای “لاکچری” محسوب می‌شود؛ در حالی که چنین تصمیم‌هایی، تبعات ناگواری به دنبال دارد که می‌تواند سلامت مادر و نوزاد را تهدید کند.

فرناز مشیری عضو انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران، در واکنش به رفتار برخی مادران برای زایمان در زمان خاص، گفت: اگر در ساعات پایانی سال و یا ساعات اولیه سال جدید در بیمارستان‌ها حضور داشته باشید می‌بینید که چه تعداد مادر باردار با بچه‌های مُرده در داخل رحم به ما ارجاع می‌شوند که به خاطر تاکید و تمایلی که به تولد فرزندشان در تاریخ اول فروردین داشتند، دیر مراجعه کرده و جنین آنان در داخل رحم مرده است.

وی با اظهار تأسف از اینکه چرا باید شاهد چنین اتفاقات تلخی باشیم، تصریح کرد: مادر باردار آنقدر صبر می‌کند که سال تحویل شود یا اینکه به پزشک خود فشار می‌آورد تا فرزند او حتماً متولد فروردین در سال جدید باشد.

مشیری با انتقاد نسبت به این فرهنگ که متأسفانه در سال‌های اخیر رواج یافته است، گفت: برخی خانواده‌ها با این دیدگاه، غفلت می‌کنند و فرزند خود را با این طرز تفکر می کُشند.

وی افزود: به نظرم تاریخ اول فروردین، اکثر بیمارستان‌ها شرایط خاص خود را دارند و چون همه به دنبال مسائل یا حاشیه‌های نوروز و تحویل سال هستند، این زمان مناسبی برای زایمان نیست.

این فلوشیپ لاپاروسکوپی زنان گفت: مشکلی که همیشه در روزهای پایانی یا روزهای آغازین سال جدید وجود دارد مربوط به اصرار بر تولد فرزند در یک تاریخ مشخص است و اگر جنین به اصطلاح رسیده باشد به دنیا آمدن در تاریخ تولد “رُند” مثلاً اول فروردین شاید مخاطراتی به دنبال داشته باشد.

وی افزود: همیشه اسفند ماه شلوغ ترین و پر ازدهام ترین روزهای سال را دارد و اصلاً نباید سعی کرد که امور درمانی غیر ضروری و غیر اورژانسی را به روزهای پایانی سال موکول کرد.

مشیری تصریح کرد: همکاران پزشک نیز باید به این موضوع توجه کنند و تحت تأثیر اصرارهای خانواده‌ها قرار نگیرند؛ اینکه مثلاً جنین را دو هفته زودتر به دنیا آورد که تاریخ تولد این کودک “رُند” باشد و به عنوان مثال دوازده دوازده متولد شود چه مفهومی دارد؟

وی گفت: این وظیفه ما پزشکان است که تولد در تاریخ رُند را از ذهن مردم خارج کنیم چون این مسئله هیچ چیزی به ارزش انسان اضافه نمی‌کند؛ ضمن اینکه به دلیل حجم بالای مراجعان بیمارستان در روزهای پایانی سال احتمال بروز مشکلات غیر منتظره بیشتر است.

مشیری افزود: باید دنبال این باشیم که فرزند ما هر زمان که می‌بایست متولد بشود و فقط سالم باشد همچنین به گونه‌ای تربیت شود که موجب افتخار خانواده و جامعه باشد.

وی گفت: باید اندیشه‌های بلند مرتبه داشته باشیم و توجه به “رُند” بودن تاریخ تولد و موضوعات دیگر در مقابل سلامت فرزند ما چیزی کوچک و بی ارزش است.
متأسفانه شاهد مرگ تعداد زیادی از نوزادان در ساعات پایانی سال یا ساعت‌های آغازین سال جدید به دلیل اهمیت تاریخ و زمان تولد هستیم که باید افسوس خورد.

مشیری افزود: گاهی همین اشتباه موجب خواهد شد که یک مادر برای همیشه امکان بارداری مجدد پیدا نکند.

بیشتر بخوانید:

این نوشیدنی سلامت روده را تضمین می‌کند

۵ اشتباه رایج پس از پرخوری

۲۷۱ ۲۳۳

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا